Behöver jag uppdatera min ivybridge i5 till skylake för köra 4k?

Permalänk

Behöver jag uppdatera min ivybridge i5 till skylake för köra 4k?

Tjenare, Det är så att jag att minna ram minnen har gätt sig. Så jag gick in för att kolla på delar så blev man som alltid när man kollar på nya datar delar man vill köpa hela butiken insåg att jag har ett grafikkort ungefär från jura perioden och därför tänker köpa ett gtx 980. Då insåg jag att jag gärna ville ha en ny skärm utav själen att jag fortfarande har en skärm som inte änns har hdmi så tänkte det var dax att köpa en ny skärm och har börjat snegla på en 4k monitor. Så jag undrar ifall jag behöver uppdatera procesorn också till den nya skylake i7. Eller kommer det fungera att köra med min ivybridge i5 med 3.4 ghz eller behöver jag uppdatera riggan ännu mer?

Tackar på förhand för svar.

Permalänk

Det kommer fungera med din i5:a. Men du kanske inte får den FPS:en som du är ute efter, Har du ett 980 och en 4K Skärm så bör du därefter upgradera till en nyare processor.

Men som sagt det kommer att fungera det är bara att processorn kanske inte orkar med att driva 4K i över 60FPS.

Permalänk
Medlem

4k i över 60fps driver inte det grafikkortet oavsett processor. Du tjänar nån enstaka fps men jag hade nog inte lagt ner så mycket pengar för så liten ökning.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Okej tack för svar! Det blir nog en totsl uppgradering utan 4k skärm!

Permalänk
Medlem

@Marcuswg96 Släpps nya grafikkort när som helst nu, skulle helt klart väntat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: släppte det inte precis 900 serien förra sommaren? tror du att det kommer en ny såpas snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswg96:

@philipborg: släppte det inte precis 900 serien förra sommaren? tror du att det kommer en ny såpas snart?

Inte bara tror, de ska visas/lanseras om någon månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

@Heinel: då kan jag hålla i hatten ett tag då.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswg96:

@philipborg: släppte det inte precis 900 serien förra sommaren? tror du att det kommer en ny såpas snart?

900 seriens första kort släpptes officiellt i september 2014. Titan X, 980ti, 960 och 950 släpptes senare. (Berör bara desktop varianterna då jag har lite koll på dem mobila.) Ivf, precis som @Heinel så ska nästa generation lanseras närsomhelst och heter Pascal. AMD kommer troligen även dem lansera sina Polaris kretsar snart.

(Sök på polaris och pascal här på sweclockers nyhets flöde så kan du få mycket information.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.