Räcker det att jag uppgraderar grafikkortet för att få bra flyt i moba spel?

Permalänk
Medlem

Räcker det att jag uppgraderar grafikkortet för att få bra flyt i moba spel?

Tjenare!

Jag uppgraderade min dator för några veckor sedan. Byta ut allt utom hårddisk, nätaggregat och chassi.
Min tanke var att jag skulle börja spela moba-spel som Heroes of Newerth, DotA 2 & LoL med mina vänner igen. Och då min dator var oduglig så byta jag ut i princip alla komponenter.

Datorn är nu fungerande igen och jag kan spela alla dessa spel, men inte så bra som önskat. Grafiken flyter inte på som jag hoppats på.
Jag satte en ganska strängbudget på 3-4 tusen kronor, så resultatet blev väl som väntat.

Men jag inser nu att jag inte är nöjd, utan vill att spelen ska flyta på bättre. Så jag undrar om det räcker att jag uppgraderar mitt grafikkort eller om mitt val av komponenter ifrån början var tokiga som resulterar till att jag inte kan göra så mycket åt saken?

Komponenter jag använt mig av är följande:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

Jag har verkligen försökt att förstå mig på vad alla siffror i specifikationer ska betyda, men jag lyckas aldrig bli klok på det.
Är här någon vänlig själ som kan berätta vad jag behöver göra för att få det att flyta bättre?

/Z

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är mobas mer cpu intensivt.

Visa signatur

NZXT H440W | EVGA G2 Supernova 750w | MSI Z-170a Gaming Pro | i7 6700k @ 4.2GHz | Samsung 850 Evo 500gb | Asus GTX 970 Strix | 16 GB RAM | Samsung S27D390H l AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

MOBA kräver mer CPU än GPU.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

CPU är fullt tillräcklig och GPU är så värdelös att du inte skulle köpt det från första början. Ett vettigt grafikkort kommer att göra stor skillnad.

Vi har nya kort från båda AMD och Nvidia på ingång, köp ett av dessa när dom kommer eller ett från nuvarande genaration på en rea när butikerna gör sig av med dem inför dom nya korten. Borde komma ett gäng i maj. R9 390 och GTX 970 ska du kolla efter.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för alla svaren! Uppskattas verkligen!

Permalänk

Rekommenderar att du byter grafikkortet om du vill ha bättre flyt, behöver inte vara dyrt, räcker nog med ett 7870/660 som du kan få tag på begagnat för cirka 4-600:-

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT