Använda min andra router som wi-fi förlängare/acesspunkt?

Permalänk
Medlem

Använda min andra router som wi-fi förlängare/acesspunkt?

Hej klocker!

Jag är i nybörjare när det gäller routrar!Har pysslat litegrann med att testa merlins/tomato mjukvara i min asus rt56u!Det är det jag kan/gjort

Har nu en asus RT ac87u som "huvud"router och skulle vilja använda min asus rt56u i garaget som ska ge extra signalstyrka för Wi-Fi-nätverket!

Kan jag koppla ihopp mina routers via wi-fi ?om det går kommer jag då kastas mellan routrarna automatiskt eller måste jag välja nätverk själv hela tiden?

Hoppad på lite feedback

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Välja nätverk själv, att använda roamingassistenten på asus har jag bara dåliga vibbar av. Kör en AC87 och körde en N66U innan den gick sönder nu i veckan. Kan varmt rekommendera en Rp-ac52 från asus om du vill ha en nätverksförlängare

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Välja nätverk själv, att använda roamingassistenten på asus har jag bara dåliga vibbar av. Kör en AC87 och körde en N66U innan den gick sönder nu i veckan. Kan varmt rekommendera en Rp-ac52 från asus om du vill ha en nätverksförlängare

Oj missade att någon svarat!

Vad händer om man har samma ssid?går det?
Väljer den inte det med starkast mottagning?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Jag har 2st ASUS routrar i mitt hemnätverk. En N66U på huvudplan och en N56U i källaren.

De är förbundna med CAT6 kabel, N56U är inställd som AP. Jag kör inte samma SSID, så att jag själv kan välja vilken AP jag vill ansluta mot.

Det fungerar oftast bra, förutom att mina bärbara enheter ofta ansluter till 2,4Ghz nätet även fast 5Ghz är tillgängligt. Det vore bra om man kunde ställa in någon form av egen prio i enheterna men har inte undersökt det så mycket.

Det går även att ansluta routrarna mot varandra med Wi-Fi (WDS, Wireless Distrubition System) men det fungerade inte särskilt bra alls när jag testade det. Det var någon begränsning i N56an som gjorde att man inte kunde ha någon säkerhet på Wi-Fi då, vilket ju förstör hela tanken. Kan ha varit begränsningar i firmware bara. Jag har inte uppdaterat till senaste verisonen, dessutom är det ASUS officiella och inte merlin eller någon annan variant.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ladda in Tomato by Shibby firmware i bägge routers. Vad NOGA med vilken firmware du laddar ned till vilken router samt trippelkolla så att du får rätt firmware. Shibbys struktur på folders är inte direkt nybörjarvänlig så var verkligen noga med att du väljer rätt.

Flasha en i taget så undviker du problem. Många rekommenderar Asus Utility Tools för att flasha ny firmware, personligen har jag svårt att komma förbi "router is not in rescue mode" vilket gjorde att jag valde att flasha med tftp istället. Funkar exakt lika bra.

När du flashat ny firmware och fått bekräftelse om att du lyckats ladda över den, låt den stå 5 minuter. Sedan startar du om den genom att dra ut strömmen. Låt den nu stå och jobba, det tar allt mellan 5-20 minuter, rör ej.

Sedan följer du denna guide för att sätta upp ditt nätverk enligt Wireless Bridge + WDS-modellen.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Oj missade att någon svarat!

Vad händer om man har samma ssid?går det?
Väljer den inte det med starkast mottagning?

Svaret är ja på båda frågorna, så har jag och det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

@linde:

Det går men mottagarna kan börja bete sig underligt...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch