Internetuppkopplingens stabilitet över tid

Permalänk
Medlem

Internetuppkopplingens stabilitet över tid

Hej

Jag har Bahnhof 100/100 via stadsnätet. Jag har en städsnätsdosa (ser nästan ut som en router i sig) sitter ovanför ingången som i sin tur är inkopplad i en router och sedan trådburet till min dator. Det har fungerat felfritt i drygt 2 år.

Nu har det dock uppstått tecken på ostabilitet. Internet kan helt plötsligt dyka under väldigt kort tid. Kanske nere 1 sek och sedan återkommer det. De flesta program och spel hinner knappt märka det men vissa gör det. Det kanske händer en gång på 1-2 timmar. Ibland oftare. Jag blir framförallt påverkad då spelet jag spelar kraschar vid dessa tillfällen. Discord, voice chat program, reagerar även det och tappar anslutningen. Andra spel och voice chats verkar inte hinna reagera. Även vissa spel på Playstation 4 blir påverkade.

Hur som helst. Jag tror det är läge att kontakta Bahnhof och se om de kan hjälpa mig.

Det jag provat hittills är:
- starta om router + stadsnätsdosa
- direkt koppla från stadsnätsdosan till datorn
- byte av nätverkskablar

Det jag tänkt prova är att köra direkt kopplat från städsnätsdosan till datorn och köra ett program som loggar internet över en natt för att då kunna ge mer detaljerad information till Bahnof. Kan någon rekommendera ett bra program, gratis, för detta?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow2:

Hej

Nu har det dock uppstått tecken på ostabilitet. Internet kan helt plötsligt dyka under väldigt kort tid. Kanske nere 1 sek och sedan återkommer det.

Kan vara stadsnäts "dosan" eller nät adaptern till den som strular. Oftast om länken går upp och ned ofta med väldigt korta intervaller brukar det vara nät adaptern.

I vilket fall som helst så behöver du nog felanmäla det till Bahnhof så de skickar det vidare till stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kan vara stadsnäts "dosan" eller nät adaptern till den som strular. Oftast om länken går upp och ned ofta med väldigt korta intervaller brukar det vara nät adaptern.

I vilket fall som helst så behöver du nog felanmäla det till Bahnhof så de skickar det vidare till stadsnätet.

Tack, bra att veta.

Finns det något bra gratisprogram som kan logga internetuppkoppling över tid dock?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crow2:

Tack, bra att veta.

Finns det något bra gratisprogram som kan logga internetuppkoppling över tid dock?

De som pingar ger liknande info tex http://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.