Om Marvels universum i Fulkultur

Permalänk
Melding Plague

Om Marvels universum i Fulkultur

Det vankas en kavalkad av serietidningar och superhjältar i senaste avsnittet av Fulkultur. På menyn finns inget mindre än Marvels samlade universum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det som jag faktiskt tycker är mest intressant i dagens nya guldålder för serienördar är ju hur otroligt mkt bättre Marvels filmer är kontra DC. Jämför bara senaste BvS med Captain America: CW t.ex. WB/DC borde rimligen kunna komma upp med jämbördiga filmer jämfört med Disney/Marvel men tydligen är det svårare än vad man skulle kunna tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Det som jag faktiskt tycker är mest intressant i dagens nya guldålder för serienördar är ju hur otroligt mkt bättre Marvels filmer är kontra DC. Jämför bara senaste BvS med Captain America: CW t.ex. WB/DC borde rimligen kunna komma upp med jämbördiga filmer jämfört med Disney/Marvel men tydligen är det svårare än vad man skulle kunna tro.

Förstår inte vad som är så bra med Marvels filmer. En del är väldigt bra, t.ex Iron Man, Ant-Man, GoG. Har inte sett CW ännu. Men varken första Avengers eller AoU var bra, helt ok. Sevärda för att hänga med i storyn som helhet men annars är dom långt ifrån vad man hoppades att filmer där hjältarna sammarbetade i ett lag skulle vara. BvS hade mest problem med klippningen tycker jag och att det kändes som om något fattades, därför ska det bli kul att se ultimate edition med 30min extra (den har även klassats som barnförbjuden vilket delvis säkert är anledningen att dom inte visade hela filmen på bio).

Permalänk
Avstängd

Jag och sambon kollar på alla Marvel filmer som visas på bio, vi längtar tills Infinity war

Civil war var väl ok..inte så som vi hade hoppats på men den gick att se på helt klart.

Sen ryktet att Tor ska bytas ut mot nån kvinnlig ''Tor'' tycker jag och sambon är rätt så lamt..hoppas det ryktet inte stämmer.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker om DC mer än Marvel.
På senaste tid har Marvel bara gått mot att vara mer barnvänlig, Deadpool inte inräknad, men ja ni förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag personligen tycker om DC mer än Marvel.
På senaste tid har Marvel bara gått mot att vara mer barnvänlig, Deadpool inte inräknad, men ja ni förstår.

Vet inte riktigt om jag håller med där. Filmerna har ju Deadpool som du nämnde och TV-serierna har ju alternativ som t.ex. Dardevil och Jessica Jones. Tycker nog Marvel slår DC på alla fronter faktiskt. Enda DC gjort bättre senare år är ju den gamla Batman-trilogin med Batman Begins och dom filmerna. Resten har inte varit mkt att hänga i julgranen.

Permalänk
Avstängd

Mitt största problem med Marvel just nu är att det inte finns någon jäkla spänning. Man vet att alla kära hjältar kommer att överleva. Börja bli skit tråkigt faktiskt. De är även för barnvänliga, ska jämt skämtas och skojas.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag personligen tycker om DC mer än Marvel.
På senaste tid har Marvel bara gått mot att vara mer barnvänlig, Deadpool inte inräknad, men ja ni förstår.

Jag håller med. Dock så har jag aldrig varit ett större Marvel fan, så kan ju vara därför också. Men jag gillar DCs mörkare ton, blir lite för lättsamt för mig emellanåt när jag kollar på Marvels filmer, även om jag gillar dom också.

Jag ser verkligen fram emot denna nya iterationen av DC filmer.

Permalänk
Medlem

Gillar Marvel bäst, senaste DC filmen jag gillade var nog Green Lantern.
Däremot så verkar Suicide Squad filmen lovande.

Den nya Captain America: Civil War var så otroligt mer välgjord än Batman vs. Superman.

Hette Daredevil verkligen Våghalsen på svenska, det är ju korrekt översättning.. men har för mig serietidningen hette "Demonen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Gillar Marvel bäst, senaste DC filmen jag gillade var nog Green Lantern.
Däremot så verkar Suicide Squad filmen lovande.

Den nya Captain America: Civil War var så otroligt mer välgjord än Batman vs. Superman.

Hette Daredevil verkligen Våghalsen på svenska, det är ju korrekt översättning.. men har för mig serietidningen hette "Demonen".

Seriöst, gillade du Green Lantern? Haha stackare. Skulle kunna skriva spaltmeter om hur dålig den var, men Sheldon säger det bättre.

https://youtu.be/Lu06CAEwROw

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Vet inte riktigt om jag håller med där. Filmerna har ju Deadpool som du nämnde och TV-serierna har ju alternativ som t.ex. Dardevil och Jessica Jones. Tycker nog Marvel slår DC på alla fronter faktiskt. Enda DC gjort bättre senare år är ju den gamla Batman-trilogin med Batman Begins och dom filmerna. Resten har inte varit mkt att hänga i julgranen.

Jo, men saken är den att DC filmerna är mycket mörkare och bättre än Marvel. Snackar vi Serier så har DC Arrow, Flash och Legends of tomorrow som har riktigt bra story. Arrows fightning scener är inte mycket o gå efter men story har dem.

Marvel serierna har jag inte sett då jag har allt för många serier o kolla på, men man kan lätt se att Marvels serier har bra mycket bättre budget.

Sen kan man inte ens jämnföra Marvel serierna och filmerna då filmerna publiceras av Disney och serierna av Netflix.
Olika företag ger olika smak.

Personligen älskar jag DC universumet mer än Marvel. Jag har ju favoriter i Marvel men som sagt, Disney har gjort filmerna för barnvänliga och rent ut sagt förutsebara.

Skrivet av LaZi3b0y:

Jag håller med. Dock så har jag aldrig varit ett större Marvel fan, så kan ju vara därför också. Men jag gillar DCs mörkare ton, blir lite för lättsamt för mig emellanåt när jag kollar på Marvels filmer, även om jag gillar dom också.

Jag ser verkligen fram emot denna nya iterationen av DC filmer.

Jo, DC har en mycket mörkare ton i filmer och serier. Då Marvel egentligen ska ha en märk ton, enligt comics så har Hollywood verkat skippa det och går mot enbart skämt och barnvänlighet. Man hör ju inte ens en svordom i något utav Avengers filmerna eller hjältarnas solo filmer

Skrivet av Alpha77:

Gillar Marvel bäst, senaste DC filmen jag gillade var nog Green Lantern.
Däremot så verkar Suicide Squad filmen lovande.

Den nya Captain America: Civil War var så otroligt mer välgjord än Batman vs. Superman.

Hette Daredevil verkligen Våghalsen på svenska, det är ju korrekt översättning.. men har för mig serietidningen hette "Demonen".

Yupp, som sagt, såg CW igår och allt från editering till slagsmål var mycket bättre än Batman vs Superman. Men, imo, så har Batman vs Superman en mycket bättre story. Civil War hade en bättre movie crew medans BvS hade en bättre writer.

Tyckte det var för mkt ljus o dålig editering samt för mycket hoppande i mellan scener i BvS..
Blir intressant o se alla filmer kommande 4 åren.. Mycket på g

Skrivet av MrM3:

Seriöst, gillade du Green Lantern? Haha stackare. Skulle kunna skriva spaltmeter om hur dålig den var, men Sheldon säger det bättre.

https://youtu.be/Lu06CAEwROw

Tycker det lite tråkigt att t.o.m. skådisarna i filmen bojkottar den Jag menar, det var väl kanske ingen biofilm sådär men lätt klart värt o se för att få en försmak av just Green lantern

Permalänk
Medlem

Marvel har verkligen lyckats att skapa ett starkt cinematiskt universum under ledningen av Kevin Feige. Deras filmer går hem både hos kritiker och publik och den unga studion drar in massor med pengar. De lyckas också göra olika typer av filmer som ändå passar in i den övergripande tonen. Definitivt ett stycke filmhistoria.

Det är i jämförelse rent tragiskt att se hur DC sköter sitt försök att skapa en motsvarighet. De har ingen kunnig person med övergripande ansvar och att lägga så mycket vikt på en riktigt medioker regissör som Zack Snyder var ett stort misstag. Två mediokra till dåliga filmer där det syns att han är bra visuellt men är dålig med berättande och karaktärer. Jag hoppas verkligen att David Ayer lyckats med Suicide Squad så det blir än mer tydligt för studion att de har ett problem i Snyder.

Skrivet av Hagge:

Jag personligen tycker om DC mer än Marvel.
På senaste tid har Marvel bara gått mot att vara mer barnvänlig, Deadpool inte inräknad, men ja ni förstår.

X-Men (där Deadpool ingår) och Fantastic Four är två Marvel-franchiser vars filmrättigheter inte ägs av Marvel utan av Fox.

Håller för övrigt inte med om att Marvel skulle blivit mer barnvänligt på sistone. Ser inte alls någon sådan tendens.

Skrivet av Hagge:

Yupp, som sagt, såg CW igår och allt från editering till slagsmål var mycket bättre än Batman vs Superman. Men, imo, så har Batman vs Superman en mycket bättre story. Civil War hade en bättre movie crew medans BvS hade en bättre writer.

Här har vi något mer jag inte håller med om. BvS har ett svagt manus och jag kan inte fatta det när Chris Terrio är författaren. Karaktärernas motivationer byggs upp väldigt dåligt, speciellt själva konflikten mellan Batman och Superman, och manuset är fullt av saker som händer bara för att storyn kräver det, istället för att sköta det organiskt. Inte minst Lois Lane som konstant är en jungfru i nöd som dyker upp överallt där det behövs. Sjukt nog inkluderar det själva fajten mellan Batman och Superman, då manuset sätter upp det så dumt att den logiskt sett inte borde hända. Superman är också otroligt dåligt karaktäriserad och tillåts knappt prata över huvud taget (han har färre repliker i den här långa filmen än Spider-Man hade i två scener i Civil War). Det här är en direkt dåligt skriven film enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Seriöst, gillade du Green Lantern? Haha stackare. Skulle kunna skriva spaltmeter om hur dålig den var, men Sheldon säger det bättre.

Mister M3 antar att du har läst massa Green Lantern, vilket jag inte har gjort.

Tycker DC har haft många mindre bra filmer.. även de senare Batman filmerna som känts väldigt mörka och tråkiga.
Tycker faktiskt dom äldre Batman och Superman filmerna har vart mycket bättre.
Där DC har lyckats ganska så bra är TV-serierna som The Flash, Green Arrow även om man nästan spyr på alla flashbacks i Arrow tillslut.. bara hoppas att det kommer en ny säsong utan flashbacks.

Marvel har haft Avengers, Iron Man, Ant-Man, Captain America, Thor, Guardians of the Galaxy, Spider-Man.. känns som väldigt mycket mer bra filmer jämfört med DC.
Sedan så var väl senaste Spider-Man och senaste Fantastic Four misslyckade.. men var väl inte Marvel utan något annat filmbolag.
Vet inte om X-Men är Fox film ? Dom är iaf riktigt bra ser fram emot nya filmen om några veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hette Daredevil verkligen Våghalsen på svenska, det är ju korrekt översättning.. men har för mig serietidningen hette "Demonen".

Både "Demonen" och "Våghalsen" har använts som svenska namn vid olika tidpunkter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Daredevil

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte de som kallar Zach Snyder för medioker när han för faktum är en av de bästa regissörerna som finns där ute. Troligen då allt för många människor är för dumma för att se det cinematografiska geniet han är.

Man kommer aldrig komma få se referenser som de här i en marvel film där allting är carebears och ingen kan dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo, men saken är den att DC filmerna är mycket mörkare och bättre än Marvel. Snackar vi Serier så har DC Arrow, Flash och Legends of tomorrow som har riktigt bra story. Arrows fightning scener är inte mycket o gå efter men story har dem.

Marvel serierna har jag inte sett då jag har allt för många serier o kolla på, men man kan lätt se att Marvels serier har bra mycket bättre budget.

Sen kan man inte ens jämnföra Marvel serierna och filmerna då filmerna publiceras av Disney och serierna av Netflix.
Olika företag ger olika smak.

Personligen älskar jag DC universumet mer än Marvel. Jag har ju favoriter i Marvel men som sagt, Disney har gjort filmerna för barnvänliga och rent ut sagt förutsebara.

Flash och Legends of Tomorrow tycker jag är väldigt mycket till och från. Vissa avsnitt är riktigt bra och spännande medan en del kan vara så puckade att man undrar om manusförfattaren är helt IQ-befriad. Ser bara Daredevil från Marvel och det är nog den mest välgjorda superhjälte-serien jag någonsin sett. Väldigt väldigt bra och håller hög klass på alla avsnitt och inte bara några.

Men håller definitivt med om att Marvels filmer är alldeles för förutsägbara, det har egentligen hjältefilmer överlag varit länge men det känns som om DC vågar mer, dom är lite "mörkare" av sig. Synd bara att så många kritiker ogillar det.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge kossan kommer mjölkas innan vi ser The Infinity Wars eller The Infinity Gauntlet på bio. De har ju den senaste tiden byggt upp mot de, speciellt med kommande Doctor Strange filmen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Marvel har verkligen lyckats att skapa ett starkt cinematiskt universum under ledningen av Kevin Feige. Deras filmer går hem både hos kritiker och publik och den unga studion drar in massor med pengar. De lyckas också göra olika typer av filmer som ändå passar in i den övergripande tonen. Definitivt ett stycke filmhistoria.

Det är i jämförelse rent tragiskt att se hur DC sköter sitt försök att skapa en motsvarighet. De har ingen kunnig person med övergripande ansvar och att lägga så mycket vikt på en riktigt medioker regissör som Zack Snyder var ett stort misstag. Två mediokra till dåliga filmer där det syns att han är bra visuellt men är dålig med berättande och karaktärer. Jag hoppas verkligen att David Ayer lyckats med Suicide Squad så det blir än mer tydligt för studion att de har ett problem i Snyder.

X-Men (där Deadpool ingår) och Fantastic Four är två Marvel-franchiser vars filmrättigheter inte ägs av Marvel utan av Fox.

Håller för övrigt inte med om att Marvel skulle blivit mer barnvänligt på sistone. Ser inte alls någon sådan tendens.

Här har vi något mer jag inte håller med om. BvS har ett svagt manus och jag kan inte fatta det när Chris Terrio är författaren. Karaktärernas motivationer byggs upp väldigt dåligt, speciellt själva konflikten mellan Batman och Superman, och manuset är fullt av saker som händer bara för att storyn kräver det, istället för att sköta det organiskt. Inte minst Lois Lane som konstant är en jungfru i nöd som dyker upp överallt där det behövs. Sjukt nog inkluderar det själva fajten mellan Batman och Superman, då manuset sätter upp det så dumt att den logiskt sett inte borde hända. Superman är också otroligt dåligt karaktäriserad och tillåts knappt prata över huvud taget (han har färre repliker i den här långa filmen än Spider-Man hade i två scener i Civil War). Det här är en direkt dåligt skriven film enligt mig.

Jo, men jag pratade mer om just Avengers universumet när jag sa Disney. Man märker ju rakt av när Fox publicerar och när Disney publicerar.. Hur kan du inte tycka att t.ex. Avengers är mer riktade mot barn än t.ex. X-men First class?
Och jo, BvS kanske inte hade det bästa manuset. Men enligt mig klart mer intressant då det byggde upp för kommande Justice league än vad Civil War hade.. Jag vill ju inte spoila och säga något om CW så jag lägger ner det. Håller med om att Superman hade för lite o säga, men tror filmen var menat o va mer riktad mot Batman. Man fick ju inte ens så mkt tid med Wonder Woman heller.

Få se hur det blir

Skrivet av Friterad:

Flash och Legends of Tomorrow tycker jag är väldigt mycket till och från. Vissa avsnitt är riktigt bra och spännande medan en del kan vara så puckade att man undrar om manusförfattaren är helt IQ-befriad. Ser bara Daredevil från Marvel och det är nog den mest välgjorda superhjälte-serien jag någonsin sett. Väldigt väldigt bra och håller hög klass på alla avsnitt och inte bara några.

Men håller definitivt med om att Marvels filmer är alldeles för förutsägbara, det har egentligen hjältefilmer överlag varit länge men det känns som om DC vågar mer, dom är lite "mörkare" av sig. Synd bara att så många kritiker ogillar det.

Jo, tkr personligen att The Flash är det mest intressanta av Arrow, Flash och LoT. Känns som att Legends of tomorrow bara gjordes för att vissa specifika hjältar där hade ett par fans. Dock är inte manuset något dragande utan man kollar väl på det bara för att..
Arrow följer jag då Green Arrow är ett av mina favos.
Flash är väl den som är mest dragande då den har det bästa av alla 3. Enkelt sagt är The Flash det enda som förtjänar en chips påse
Daredevil har jag inte sett ännu, blir väl över sommaren när alla andra serier man kollar på tar slut

Permalänk
Medlem

Snälla! Finns det någon möjlighet att ni kan ta er in i Spotifys Podcasts?
Skönt att ha allting sammanställt där (tillsammans med ex. P3 Spel )

Edit: Halv-löste det genom att ladda ner Overcast till min iPhone. Verkar tusenfaldigt bättre än den officiella(?) Podcast-appen till iOS.

Blir nog ett suveränt tidsfördriv på jobbet!