Funkar en 1440p 144hz g-sync skärm lika bra i 1080p?

Permalänk
Medlem

Funkar en 1440p 144hz g-sync skärm lika bra i 1080p?

Hej! Har letat svar men hittar inget; ledsen om det redan finns en tråd och då får ni gärna peka mig vidare.

Jag funderar på att köpa en Acer XB271HU , men kommer inte ha datorkraften (än) att spela i 1440p. Jag undrar därför: är det några problem att ställa ner spel till 1080p, eller blir det på något sätt problem/något som inte funkar/dåligt eftersom det inte är native upplösning?

Tack!

Permalänk
99:e percentilen

Fel upplösning på en LCD ser alltid riktigt illa ut. Försökte själv med precis samma lösning som du när min dator inte kunde driva BF3 tillräckligt bra i 1440p, men det blev verkligen inte fint, så jag dumpade istället alla grafikinställningar så att jag kunde köra native upplösning.

Däremot kan du, om det verkligen behövs, köra lägre upplösning utan risk för några andra negativa bieffekter än att det helt enkelt kommer se suddigt och dåligt ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Du kan ju alltid sänka andra inställningar än upplösning och spela så kan du ju köra i 1440 144hz ändå. Att ha snygga skuggor osv är ju inget man bryr sig om när man väl är inne i spelet ändå ( till en viss gräns då )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

INTE det svar jag ville ha såklart... Men stort tack för snabba svar. Ja, självklart går det sänka annat än upplösning, men upplösningen verkar mer kritisk för prestandan i hoppet från 1080p till 1440p. Rätt mig dock gärna om jag har fel. Just nu sitter jag på en gammal i5-2500k (överklockad till 4.4GHz) samt ett GTX970, så jag tror 1440p blir tungt... Tänkte skaffa en i7-6700k snart dock, då kanske allt blir bra igen. Jag kanske skrämmer upp mig själv.

Vill inte köpa en ny 1080p-skärm bara för att få 144 hz, men det verkar inte finnas några 1080p-skärmar på 27" med g-sync - eller?

EDIT: och så är frågan såklart hur mycket g-sync är värt, och där verkar det så splittrat att det är omöjligt att veta utan att jag testar själv.

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX 970 och spelarar i 1440p utan problem. Kör på bara! Jag lirar t.ex BF4 i 110-120 fps på medium i 1440p.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av octopec:

INTE det svar jag ville ha såklart... Men stort tack för snabba svar. Ja, självklart går det sänka annat än upplösning, men upplösningen verkar mer kritisk för prestandan i hoppet från 1080p till 1440p. Rätt mig dock gärna om jag har fel. Just nu sitter jag på en gammal i5-2500k (överklockad till 4.4GHz) samt ett GTX970, så jag tror 1440p blir tungt... Tänkte skaffa en i7-6700k snart dock, då kanske allt blir bra igen. Jag kanske skrämmer upp mig själv.

Vill inte köpa en ny 1080p-skärm bara för att få 144 hz, men det verkar inte finnas några 1080p-skärmar på 27" med g-sync - eller?

EDIT: och så är frågan såklart hur mycket g-sync är värt, och där verkar det så splittrat att det är omöjligt att veta utan att jag testar själv.

Processorn påverkas ju inte direkt av högre upplösning utan det ligger mer på grafikkortet men för att orka upp i 144hz kan du kanske behöva skylake.

Du behöver nog inte vara överdrivet rädd för upplösningen, jag hade själv ett GTX 970 tillsammans med en 4k skärm en kort period innan jag bytte till Fury eftersom skärmen har freesync. Och det var inte svårt att hitta inställningar som fungerade bra i den upplösningen dock siktade jag på runt 60 FPS. Du kan ju alltid skaffa ett till 970 och köra sli de lär ju sjunka rejält i pris till sommaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack igen alla! Nej, jag behöver inte komma upp i 144fps på nya spel utan är nöjd med mindre (runt 60), och det är där jag förstår g-sync är så bra. Men jag spelar en del gammalt också och har egentligen inga problem att ställa ner grafik för att få bättre fps.

Nu blev jag fattig boys...

EDIT: varför blir GTX970 billig till sommaren? Ny linje som kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

EDIT: varför blir GTX970 billig till sommaren? Ny linje som kommer?

Ja, det ryckas om att GTX 1080 och GTX 1070 lanseras i juni.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av octopec:

Just nu sitter jag på en gammal i5-2500k (överklockad till 4.4GHz) samt ett GTX970, så jag tror 1440p blir tungt... Tänkte skaffa en i7-6700k snart dock, då kanske allt blir bra igen.

Du resonerar helt bakvänt.

Uppgradering av CPU kommer göra noll skillnad i vilken upplösning du kan köra. Om din CPU presterar bra nog i 1080p gör den det i 1440p, 2160p och 9000p också.

Det enda du eventuellt kan bli tvungen att uppgradera när du klättrar uppåt på upplösningsstegen är grafikkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så upplösning är helt oberoende av CPU? Jag försvarar mig med att säga att jag inte är helt borttappad rörande vad som gör skillnad var, men jag utgick ifrån att en äldre CPU åtminstone skulle flaskhalsa på NÅGOT sätt. Dock får det bli bättre CPU snart ändå, då denna har svårt att orka med sämre optimerade spel (finns tyvärr några sådana jag spelar).

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av octopec:

men det verkar inte finnas några 1080p-skärmar på 27" med g-sync - eller?

1080p på 27" ser hemskt ut. Jag hade satsat på en 1440p 27" g-sync skärm, och sedan uppgraderat cpu/gpu när tillfälle ges.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Japp, beställt och klart! Tur att det blev lite bonus på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Så upplösning är helt oberoende av CPU? Jag försvarar mig med att säga att jag inte är helt borttappad rörande vad som gör skillnad var, men jag utgick ifrån att en äldre CPU åtminstone skulle flaskhalsa på NÅGOT sätt. Dock får det bli bättre CPU snart ändå, då denna har svårt att orka med sämre optimerade spel (finns tyvärr några sådana jag spelar).

CPUn flaskhalsar grafiken endast om du kör grafiken genom CPUn. Använder du ett grafikkort är det grafikkortet och inte CPUn som sköter grafiken.
Är spelet CPU tungt (CS go och massiva online spel) kan naturligtvis CPUn flaska.
Massor av uppgifter att göra samtidigt = CPU tungt.
Avancerad och tung grafik = GPU tungt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

En 2500k i 4.4Ghz är fortfarande bra, bara skaffa ett värre grafikkort om du vill ha mer detaljer osv.
Jag kör med 2st 980 i 1440p, det fungerar rätt så bra om spelen stöder SLI, annars får man dra ner rätt rejält på detaljerna osv.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av octopec:

Så upplösning är helt oberoende av CPU? Jag försvarar mig med att säga att jag inte är helt borttappad rörande vad som gör skillnad var, men jag utgick ifrån att en äldre CPU åtminstone skulle flaskhalsa på NÅGOT sätt. Dock får det bli bättre CPU snart ändå, då denna har svårt att orka med sämre optimerade spel (finns tyvärr några sådana jag spelar).

Ja, själva poängen med en GPU är att den är riktigt snabb på grafikrelaterade beräkningar, där rastrering i allra högsta grad ingår. CPU:n bryr sig inte om till vilken upplösning GPU:n rastrerar den av vektorer uppbyggda spelvärlden, så högre upplösning har ingen inverkan på CPU-prestanda, i motsats till vad många tyvärr tror. Upplösning och GPU-prestanda är däremot väldigt tätt sammankopplade.

Med det som bakgrund är det enkelt att förstå varför varje CPU-benchmark som vill göra anspråk på seriositet måste köras i löjligt låg upplösning, för att risken att GPU flaskar ska vara så liten som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack igen för förtydligande, då verkar det snarast som att jag kan leva vidare med denna processor ett tag. Den har tjänat mig otroligt väl, och måste väl både subjektivt och objektivt hamna på listan över en av de bästa price/performance-processorerna någonsin (?). Måste dock ändå byta moderkort om jag ska köra SLI senare, så vi får se.

CPU-benchmarks körs väl i och för sig på annat än spel, typ Prime95?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av octopec:

Tack igen för förtydligande, då verkar det snarast som att jag kan leva vidare med denna processor ett tag. Den har tjänat mig otroligt väl, och måste väl både subjektivt och objektivt hamna på listan över en av de bästa price/performance-processorerna någonsin (?). Måste dock ändå byta moderkort om jag ska köra SLI senare, så vi får se.

Ja, 2500K var ett extremt bra köp. Sandy Bridge var också en rejäl uppgradering i prestanda jämfört med sin föregångare, något man inte riktigt kan säga om senare generationer.

Citat:

CPU-benchmarks körs väl i och för sig på annat än spel, typ Prime95?

Det beror på vad man vill prova. Om syftet är att ta reda på hur bra olika processorer står sig mot varandra i spel kör man sina tester i just spel. Likaså om frågeställningen är "Klarar CPU c att driva spel s i framerate f?".

Svårigheten med att bencha CPU:er i spel är att det är knepigare att ta fram relevanta repeterbara benchmarks för CPU-prestanda än för GPU-prestanda, ty ofta är (repeterbara) singleplayeruppdrag tillräckligt GPU-tunga för att bencha GPU:er, men inte särskilt CPU-tunga. De CPU-tunga scenarierna hittar man vanligen i multiplayer, och de är därför inte möjliga att repetera på samma sätt.

Använd för övrigt Citera eller Svara (eller skriv @Alling i löpande text) när du besvarar ett inlägg, annars är det närmast en slump om personen ser ditt svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Hej! Har letat svar men hittar inget; ledsen om det redan finns en tråd och då får ni gärna peka mig vidare.

Jag funderar på att köpa en Acer XB271HU , men kommer inte ha datorkraften (än) att spela i 1440p. Jag undrar därför: är det några problem att ställa ner spel till 1080p, eller blir det på något sätt problem/något som inte funkar/dåligt eftersom det inte är native upplösning?

Tack!

Du ska inte behöva köpa en skärm vars Native inte är dit mål, dit mål är 1080p.

För i år så kommer Acer att släppa bildskärmar, nya. Speciellt en bildskärm som är lik den du vill ha men att den kommer att ha 1080p native med G-Sync, IPS och 144Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Du ska inte behöva köpa en skärm vars Native inte är dit mål, dit mål är 1080p.

För i år så kommer Acer att släppa bildskärmar, nya. Speciellt en bildskärm som är lik den du vill ha men att den kommer att ha 1080p native med G-Sync, IPS och 144Hz.

Och dom kommer att kosta mer än hela hans dator kanske man inte ska glömma:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Installerad och klar. Den är KUNGLIG! Lite BLB, men jag vet inte vad som är normalt mycket och tydligen blir det bättre över tid; jag stör mig inte då jag inte direkt sitter och stirrar på en svart bild.

Ligger på runt 60-70 fps i Star Wars Battlefront, som var det första jag testade. Mjukt som sammet jämfört med gamla 60hz-skärmen, och fruktansvärt snyggt! Satt med ett STORT leende på läpparna

Permalänk
Medlem

Skärmarna fungerar väl endast med G-Sync i nativeupplösning, eller har jag förstått fel?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maxizor:

Skärmarna fungerar väl endast med G-Sync i nativeupplösning, eller har jag förstått fel?

Kör du 1920x1080 på en G-Sync-skärm med 2560x1440-matris kommer all skalning att ske i grafikkortet. Så man vinner fps men skalningen ger en tydligt mjukare bild. En skalning med faktor 1 och 1/3-del (x1,33333...) är en "omöjlighet" i den digitala domänen så det blir alltid en försämring. Tyvärr kan man inte med grafikkortet påverka hur skalningen sker, utan det blir ganska mjuk bild med diffusa konturer. Som ett riktigt dåligt AA-filter.

Det kan alltså vara som skrivet tidigare att man hellre väljer att ta ned grafikkvaliteten för att kunna köra native-upplösning till skärmen och behålla renderingsskärpan.