Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag upp mig till Bahnhof?

Kan ingenting om hur nätverk fungerar i princip. Har precis bytt till Bahnhof från ComHem och vet inte ens hur man ska koppla upp. Gamla ComHem routern fungerade ju med koaxial(?)kabel men det ska ju tydligen inte fungera för Bahnhof.

Hur ska jag göra? Står minimal information på Bahnhofs sida. Har testat koppla direkt i väggen men blir endast ansluten till stadsnätet. Går jag in på DHCP.bahnhof.se står det bara fel IP när jag ska aktivera.

Telejacket har jag också testat men icke.

Någon som skulle kunna få mig att förstå hur man ska göra då jag inte alls förstår logiken i hur man gör

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Kan ingenting om hur nätverk fungerar i princip. Har precis bytt till Bahnhof från ComHem och vet inte ens hur man ska koppla upp. Gamla ComHem routern fungerade ju med koaxial(?)kabel men det ska ju tydligen inte fungera för Bahnhof.

Hur ska jag göra? Står minimal information på Bahnhofs sida. Har testat koppla direkt i väggen men blir endast ansluten till stadsnätet. Går jag in på DHCP.bahnhof.se står det bara fel IP när jag ska aktivera.

Telejacket har jag också testat men icke.

Någon som skulle kunna få mig att förstå hur man ska göra då jag inte alls förstår logiken i hur man gör

Tack

Vad är det för tjänst du har köpt? Du pratar om ett stadsnät och nätverksuttag i väggen, det tycker jag spontant låter mest sannolikt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Hur ska jag göra? Står minimal information på Bahnhofs sida. Har testat koppla direkt i väggen men blir endast ansluten till stadsnätet.

Du får vänta tills stadsnätet aktiverar tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är det för tjänst du har köpt? Du pratar om ett stadsnät och nätverksuttag i väggen, det tycker jag spontant låter mest sannolikt.

Formulerade mig lite fel.

Blir uppkopplad till det lokala stadsnätet som dom flesta här har som "standard" i väggen antar jag. "Sundsvall Energi Elnät"
Inte Bahnhof.

När jag öppnar dhcp.bahnhof.se från detta nätverk så står det "Vi känner inte igen din ip-adress?
Du har abonnemang på Sundsvall, men denna ip ska inte kunna förekomma där.
Därför kan vi inte aktivera din dator."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du får vänta tills stadsnätet aktiverar tjänsten.

Aha, kanske är det då.
Enligt Bahnhof skulle det vara aktiverat redan men kanske får ha tålamod och väänta istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så att du lagt in ett fast IP någonstans?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

har oxå bahnhof men är uppkopplad "via" mitt stadsnät,så allt borde va i sin ordning men dom har inte aktiverat dig..får du upp en bahnhof sida du ska följa steg för steg i början?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte så att du lagt in ett fast IP någonstans?

Tror nästan det. Kollade ipconfig nu och det står IPv4 Address: 10.0.02 och Default Gateway: 10.0.01
Har gått in i routerinställningarna och ändrat till "Hämta dynamisk IP" men det hjälper inte? :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heliuz:

Tror nästan det. Kollade ipconfig nu och det står IPv4 Address: 10.0.02 och Default Gateway: 10.0.01
Har gått in i routerinställningarna och ändrat till "Hämta dynamisk IP" men det hjälper inte? :S

Routerinställningarna? Har du en router kopplad mellan din dator och uttaget?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Routerinställningarna? Har du en router kopplad mellan din dator och uttaget?

Det stämmer.

Permalänk

@Heliuz: Försök direkt i uttaget utan router emellan.

Permalänk
Medlem

Dom kör inte med någon MAC låsning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishfalker:

@Heliuz: Försök direkt i uttaget utan router emellan.

Testat

Skrivet av PontusW:

Dom kör inte med någon MAC låsning då?

Förstår inte riktigt innebörden av det. Har googlat rätt mycket men behöver nog få det förklarat på ren svenska, hehe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontusW:

Dom kör inte med någon MAC låsning då?

MAC låsningar är oerhört oseriösa. Idag förmedlar man all konfiguration via tjänst/port man är kopplad mot. Sedan så kommer inte stadsnätet (troligtvis ServaNet) veta vilken MAC som Bahnhof har på sin router om nu inte Bahnhof meddelar detta när tjänsten läggs upp.

De som jobbar med support och aktivering av tjänster är vanligtvis lediga på helger, så om TS beställde tjänsten över helgen så kommer tjänsten inte bli aktiverad förrän nu i veckan. Det enda sättet är om Bahnhof ringer till ServaNets drift och övervaknings tekniker i deras NOC och ber dem lägga upp en tjänst.

Permalänk
Inaktiv

om man bara har comhem coax i väggen går det inte va?

Permalänk
Medlem

@Heliuz Jag skummade igenom och ville bara förklara lite som jag nästan uppfattade som du inte riktigt förstod.

Stadsnätet använder typ alla (vad jag vet) internetleverantörer sig av. Exempelvis jag bor i Umeå och fick välja mellan typ 10 leverantörer men jag använder Stadsnätet.

För mig satte Bahnhof igång direkt men stadsnätet aktiverades efter någon dag eller två!

När väl allt gick igång så var jag tvungen att koppla in routern och göra en liten lättare installation (typ aktivering eller något).

Permalänk
Medlem

Ring och fråga om det verkligen är aktiverat. Låter som det mest troliga att det inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Ring och fråga om det verkligen är aktiverat. Låter som det mest troliga att det inte är det.

Får se om det är aktiverat imorgon annars ringer jag.
Dom är inte så generösa med telefontiderna.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Får se om det är aktiverat imorgon annars ringer jag.
Dom är inte så generösa med telefontiderna.

Tack.

Nej inte direkt, ingen telefon support 21:50 på en söndag

sarkasm

Dold text
Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

Nej inte direkt, ingen telefon support 21:50 på en söndag

sarkasm

Dold text

Wow, fan vad cool du är.

Tänkte ringa vid 15.30 men då var det stängt. Går att jämföras med t.ex. BBB som har öppet till 22 eller ComHem 18.
Så i den jämförelsen anser jag de inte ha så generösa öppettider för kundservice.

Permalänk
Medlem

Testar att bumpa för att se om någon har varit med om detta också. Ringde Bahnhof i förrgår,
det hjälpte inte mycket, dom sa att ServaNet skulle felsöka men har gått över två dagar så tänkte att jag kan passa på att testa lyckan här.

Så jag kan alltså inte koppla upp till internet vare sig jag kopplar direkt i uttaget eller med router. När jag kommer in på Bahnhofs aktiveringssida står det "Vi känner inte igen din IP-adress 10.15.204.60? Du har abonnemang på Sundsvall men denna IP ska inte kunna förekomma där så därför kan vi inte aktivera din dator". I ipconfig står det "IPv4-address: 10.0.0.2".

Har testat att lämna routern avstängd över natten osv men det gör ju ingen skillnad, speciellt när det inte ens fungerar att koppla direkt in i väggen.

Well, hur som helst, får ta och ringa dom imorgon igen men alla tips jag kan testa under tiden uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick förslaget att pinga ip 10.15.204.60 och får då svaret: "Reply from 79.136.36.1: Destination net unreachable".

Vet dock inte vad jag ska få ut av det här så är det någon som kan svara på det så vore det grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Fick förslaget att pinga ip 10.15.204.60 och får då svaret: "Reply from 79.136.36.1: Destination net unreachable".
Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser ditt uttag ut? Är det ett ethernet uttag i väggen eller har ServaNet installerat en tjänstfördelnings switch med flera uttag? Prova andra uttag om du har en dosa/switch.

Har du bara ett uttag i väggen så är det nog en fel konfiguration hos ServaNet, jag gissar på att du får en 10 adress för det inte finns en tjänst aktiv, eller så ligger ditt uttag på en IPTV tjänst och att ServaNet använda det nätet för deras IPTV multicast.

Det enda du kan göra är koppla in din dator, ha den påslagen dygnet runt och ge Bahnhof din MAC-Adress på nätverks kortet, eller alternativt koppla in en router(inte din Comhem router) och ge Bahnhof MAC-Adressen på routern, sedan får ServaNet felsöka och kolla vart din MAC kommer in någonstans.

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat detta innan jag valde tjänst, då hade jag inte valt Bahnhof. ServaNet är redan tre veckor sen med att koppla upp mitt hus, alla andra i området har det sparkats igång för - jag har farit hem från jobbet med nyckel tre gånger och jagat, ringt, och jagat. Om mitt tålamod inte var gott innan, ja.. det finns inget som beskriver hur less jag är nu (kul att det blir helg nu, förresten).

Ligger felet hos ServaNet, eller Bahnhof? Om vi bortser från det faktum att Bahnhof är de enda som tycks böka med registrering av MAC.

Permalänk
Medlem

@Heliuz: Jag antar att du INTE försöker koppla upp mot Bahnhof via Coaxial uttaget som du kör mot din gamla ISP?
Börja ALLTID med en dator ansluten direkt till dosan där fibern kommer in, tills du ser att du fått igång anslutningen.
Först måste ISP starta din anslutning, innan är det ingen idé. Så kolla att de kommit igång.

Tråkigt att det skall strula så? När jag först fick fiber dragen i huset, anslöt jag till stadsnät portalen och gjorde mitt val, (Bahnhof) två minuter senare var det igång. När jag flyttade, vart det lite strul, men det kan man inte skylla Bahnhof för. Förra hyresgästen hade inte avslutat sitt abonnemang, så min kunde inte ta över... Det gjorde inte så mycket, det gick lika bra att surfa på hans anslutning. Gratis är gott!
Efter en månad blev det switchat över, utan att jag ens märkte nått.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Hade jag vetat detta innan jag valde tjänst, då hade jag inte valt Bahnhof. ServaNet är redan tre veckor sen med att koppla upp mitt hus, alla andra i området har det sparkats igång för - jag har farit hem från jobbet med nyckel tre gånger och jagat, ringt, och jagat. Om mitt tålamod inte var gott innan, ja.. det finns inget som beskriver hur less jag är nu (kul att det blir helg nu, förresten).

Ligger felet hos ServaNet, eller Bahnhof? Om vi bortser från det faktum att Bahnhof är de enda som tycks böka med registrering av MAC.

Felet ligger ju helt klart hos bahnhof, som sålt en tjänst som inte finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Felet ligger ju helt klart hos bahnhof, som sålt en tjänst som inte finns!

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, ber om ursäkt, mitt fel att jag är otydlig - jag kunde beställa först när jag var ansluten till stadsnätet vilket tog 2,5 vecka från den dagen det var sagt att det skulle blåsas in. Det var denna vecka, det i sig är absolut inte Bahnhofs fel.

Dock nuvarande bekymmer, med Bahnhof och dess MAC-registreringar. Istället för att gå från klarhet till klarhet i hela den här anslutningsprocessen har jag gått från problem till problem, vilket är underbart.

Permalänk
Medlem

Problem avhjälpt. Synd bara att det ska bero på kompetensen/erfarenhet hos kundtjänst för att upptäcka. Det lönar sig onekligen att ligga på, att lägga ner tid och ork på att jaga. Hade jag haft tur hade jag haft internet i fredags, å andra sidan.. hade jag haft tur hade jag i mitt fall haft internet för 3 veckor sen!

I alla fall jag tänkte ge denna information till näste man eller kvinna som kommer sökandes efter svar: Är man kopplad via ServaNets stadsnät, och man väljer tjänst/leverantör via deras portal, mer specifikt Bahnhof - do note att den kommunikationen tydligen kan vara bristfällig mellan ServaNet och Bahnhof. Det låg nämligen fel typ av tjänst hos Bahnhof och därför fick jag "känner inte igen ip". De har tydligen olika, beroende på hur man bor (olika prisbilder). Vet inte om det är ServaNet som slarvar eller den som la upp tjänsten på Bahnhof, i alla fall, det är något som kan lösas på 30 sekunder om man känner till felet..... vilket för få på deras kundtjänst tycks göra, tyvärr

Tack Frida på Bahnhof kundservice.