Spel / Allt-i-allo dator. Budget runt 10k

Permalänk
Medlem

Spel / Allt-i-allo dator. Budget runt 10k

Hejsan, nu var det dags att uppgradera tror jag. Min nuvarande burk verkar inte orka med saker i den fart jag vill längre.

Min nya dators främsta användningsområden är krävande 3d Spel, Bildredigering, Videoredigering, Streaming. Vill ha en burk som kan göra det mesta helt enkelt, och som håller ett tag framöver. Bild och Videoredigering är inget professionellt. Anledningen att jag inte köper ett nytt grafikkort än är som sagt för att jag väntar på de nya sommar-korten. Borde väl tilläggas att jag vill kunna köra nya spel i 1080/60fps, med nytt grafikkort.

Att datorn är någorlunda tyst är viktigt med.

Nuvarande datorn är lite kort:

i52500k, köpt på release dagen.
MSI p67a-gd65.
8gb Ram.
Radeon 7970.
Corsair hx750w PSU, modulär.

Tänkte uppgradera de mesta jag kan just nu, och vänta på de nya grafikkorten som kommer senare I sommar. Tänkte även spara PSU'n om det verkar vara okej, agget har kört på nästan 24/7 I vad måste vara 3-4 år.

Tog fram en kundvagn med de grejer jag tittat på än så länge, men hade några frågor ang delar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9377166/

Kundvagnen har två moderkort, det ska jag så klart inte ha. Detta är mer en check på vilka delar som jag borde införskaffa, inte klar med vilken butik som jag kommer köpa från än.

Moderkort: ASUS Z170-A vs ASUS Z170 PRO GAMING - vad är skillnaden? Läste på Asus sida men fattade inte allt för mycket.
RAM: Kan jag ta några andra pinnar som är billigare? 16 eller 32?
PSU: Behöver/borde jag ta ett nytt?
SSD: Någon billigare 500gb som är pålitlig? Tänkte köra OS och spel på den.
OS: Tänkte fortsätta att köra WIN7 ett tag framöver.
Kylare: Be Quiet Pure Rock?

Tackar på förhand!

Lade till lite
Permalänk
Medlem

är du inte smått sugen på mitx moderkort och ett mindre chassi kanske?

Det ser fint ut men tänkte kolla ifall du uppskattar en mindre dator? Eller så kanske det inte är viktigt för dig?

Permalänk
Medlem

@criscros: Storleken spelar ingen roll, är inne på Define R5. Vill ha något (någorlunda) tyst och kraftfullt. Det är i grunden en gaming dator, men jag vill kunna streama och redigera utan problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caeli:

@criscros: Storleken spelar ingen roll, är inne på Define R5. Vill ha något (någorlunda) tyst och kraftfullt. Det är i grunden en gaming dator, men jag vill kunna streama och redigera utan problem med.

Då är det nog ett fint kit där! Iaf komponenterna, sen om du kan då det billigare på andra ställen har jag verkligen ingen koll på! Och behåll minnena även om någon säger "onödigt dyra då hastigheten inte gör någon skillnad" för det stämmer inte alls.