Permalänk

Fiber-Tv påverkan på internet?

Hej! Har just nu min stationära inkopplad med sladd. En laptop, två mobiltelefoner och TV:n via trådlöst. Funderar på att beställa och koppla in fiber-tv också. Jag har 100/100 fiber från bbb och undrar hur mycket (om någon) belastning det kan komma att bli på internet. Spelar CS och som ni vet så är lagg/flackande ping inget alternativ. Påverkar Fiber-tv internet eller är det en mycket liten påverkan?

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen är det ingen som helst skillnad, i nått underligt byggt nät kanske det blir skillnad men den bör hursomhelst vara helt omärkbar i ett apel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Hej! Har just nu min stationära inkopplad med sladd. En laptop, två mobiltelefoner och TV:n via trådlöst. Funderar på att beställa och koppla in fiber-tv också. Jag har 100/100 fiber från bbb och undrar hur mycket (om någon) belastning det kan komma att bli på internet. Spelar CS och som ni vet så är lagg/flackande ping inget alternativ. Påverkar Fiber-tv internet eller är det en mycket liten påverkan?

noll, då du har 1gbe länk mot switchen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

@moire: intressant. Jag har nämligen bara 100 mbit mot switchen. Fungerar inte fiber-tv då? Har redan pratat med bbb och dom nämnde inget om det

Edit: om du menar maxhastigheten jag kan få ut ur väggen. Men du kanske menar något annat?

Permalänk

Ip-tv brukar balasta obetydligt bandbreddsmässigt.

vet inte hur det är med BBB fiber men med adsl vet jag att iaf telia låser din min svarstid till typ 40ms eller nå sånt för att deras "box" har problem att synka på lägre svarstid med adsl vet inte om detta problem även gäller fiber.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av agdraömn:

@moire: intressant. Jag har nämligen bara 100 mbit mot switchen. Fungerar inte fiber-tv då? Har redan pratat med bbb och dom nämnde inget om det

Edit: om du menar maxhastigheten jag kan få ut ur väggen. Men du kanske menar något annat?

Tv brukar gå på ett separat nät hos de flesta operatörer eller helt utanför datatrafiken men även om tv skulle dela plats med data så bör det inte vara nått problem om du har 100Mbit, de 100Mbit du läser av kan också visas för att du inte beställt snabbare datanät, operatören kan ha låst portens länkhastighet på nått sätt men hårdvaran är i grunden Gbit.
Hursomhelst så bör det inte vara nått problem att spela och se på tv samtidigt via fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.