Intel lägger ned satsning på mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Intel lägger ned satsning på mobiltelefoner

Processorjätten Intels omstrukturering innebär att bolaget lägger ned sina försök att slå sig in på mobilmarknaden, men också en reträtt från surfplattor i lägre prisklasser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd! Det skulle vara bra med lite mer konkurrens inom branschen.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Trist... Hade en del förhoppningar på nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Synd! Det skulle vara bra med lite mer konkurrens inom branschen.

Skulle du inte tyckt om du ägde en budget surfplatta med intel krets i... "shrugs"

slukar batteri och har rejält mycket sämre prestanda än sina konkurrenter samt lite halvtaskigt stöd i vissa appar som får för sig att krascha.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Snusfri

Riktigt tråkigt då jag tror att x86 har något att erbjuda mobilmarknaden.

Sedan riktigt synd att de överger billigare plattor med, långt ifrån alla behöver/vill ha en 3-4k+ platta, vi är många som vill ha en billigare med FHD för surf, netflix och youtube och som inte spelar alls på dessa enheter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Där dog min dröm om en "Microsoft surface phone" med win32 legacy stöd i continuum läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skomakare bliv vid din läst!

Jag tycker att detta är ett positivt besked eftersom det intel kan bäst är processorer till persondatorer och servrar. Är man inne och kladdar på områden där man saknar erfarenhet och kompetens så är det bara ett slöseri med resurser och pengar. Det är bättre att de fokuserar på det de kan tycker jag. Jag gillar inte alls när nicheade företag försöker "sko om sig" och slå sig in på nya marknader.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skomakare bliv vid din läst!

Jag tycker att detta är ett positivt besked eftersom det intel kan bäst är processorer till persondatorer och servrar. Är man inne och kladdar på områden där man saknar erfarenhet och kompetens så är det bara ett slöseri med resurser och pengar. Det är bättre att de fokuserar på det de kan tycker jag. Jag gillar inte alls när nicheade företag försöker "sko om sig" och slå sig in på nya marknader.

Det är ett negativt besked eftersom det betyder att det kommer att fortsätta råda total dominans för Qualcomm och ARM Holdings.

Permalänk
Avstängd

Mobilmarknaden kommer att krascha inom 10år så undrar om de har något med saken att göra att intel drar sig ur?

Den börjar redan bli helt mättad av mobiltelefoner som knappt är bättre än vad tidigare generationer har varit. Man är ju ganska van med att har man en ny mobil är den nästan 40-100% snabbare än den förra. Men folk slutar se anledning att uppgradera varje år och behåller sin mobil längre! Mobiler kommer att bli som datorer, man köper en mobil så har man den i 3-5år. Byter kanske ut någon grej i den så har man längre livslängd på den. Svårt att säga när denna krasch kommer att hända, men att den kommer hända är mer eller mindre givet.

Permalänk
Inaktiv

Ett ganska stort misslyckande. Detta är en marknad som lär växa mer och mer på bekostnad av marknaderna för stationära och bärbara PC. ARM vann över Intel, inte ofta någon lyckas besegea och mota bort Intel.

Mycket möjligt att Intel gör ett nytt försök senare när de gar produkter som kan konkurrera eller de inser att de måste ha marknaden. X86 i portabla budgetenheter är nog inte helt uträknat om AMD gör en satsning. Samtidigt har AMD också ARM-licens och kan välja den vägen.

Känns som att detta kan vara början på något stort, att Intels maktposition minskar och andra får mer plats och konkurrensen förhoppningsvis kan öka.

Spännande att se hur det hela utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Synd! Det skulle vara bra med lite mer konkurrens inom branschen.

Baserat på vad? Det är just på grund av den mördande konkurrensen som Intel backar ur.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det är ett negativt besked eftersom det betyder att det kommer att fortsätta råda total dominans för Qualcomm och ARM Holdings.

Förmodligen har de väl tagit beslutet för att de inte har kompetensen och kommer gå med förlust inom segmentet om de fortsätter. Folk på Sweclockers brukar ju vara rätt så högtravande neoliberalister annars, så majoriteten borde ju tycka att "intel är ett företag och får göra som de vill", men tydligen så gäller inte den moralen när man har en personlig koppling. Säger inte att just du är neoliberalist men det är nog den dominerande politiska fallangen om man läser forumet, så det ska bli spännande att se hur tråden utvecklar sig. Hycklar folk eller är de konsekventa i sin moral?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se vad som händer med alla kina-plattor nu. I stort sätt alla kör ju cherry/bay-trail.

De kommer ju tveklöst försöka sälja gamla produkter, men det kommer ju bara att fungera så länge.
Är detta döden för surfplattor med windows för >6k?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Baserat på vad? Det är just på grund av den mördande konkurrensen som Intel backar ur.

Vad/var är motsägelsen?

Skrivet av Ozzed:

Förmodligen har de väl tagit beslutet för att de inte har kompetensen och kommer gå med förlust inom segmentet om de fortsätter. Folk på Sweclockers brukar ju vara rätt så högtravande neoliberalister annars, så majoriteten borde ju tycka att "intel är ett företag och får göra som de vill", men tydligen så gäller inte den moralen när man har en personlig koppling. Säger inte att just du är neoliberalist men det är nog den dominerande politiska fallangen om man läser forumet, så det ska bli spännande att se hur tråden utvecklar sig. Hycklar folk eller är de konsekventa i sin moral?

Antagligen på grund av kompetensbrist och att x86 inte lämpar sig så bra i detta område.
Självklart skall Intel få göra som de vill, jag påstod bara att det är ett tråkigt besked. Jag har fruktat ARM-arkitekturens framtid enda sedan Texas Instruments drog sig ur.

Skrivet av Ozzed:

Hycklar folk eller är de konsekventa i sin moral?

Hehe jo det får man nog förutsätta.

Permalänk
Inaktiv

Är inte alls insatt i detta med intel på mobilmarknaden. Skulle dom designa egna mobiler eller skulle dom tillverka processorerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Skomakare bliv vid din läst!

Jag tycker att detta är ett positivt besked eftersom det intel kan bäst är processorer till persondatorer och servrar. Är man inne och kladdar på områden där man saknar erfarenhet och kompetens så är det bara ett slöseri med resurser och pengar. Det är bättre att de fokuserar på det de kan tycker jag. Jag gillar inte alls när nicheade företag försöker "sko om sig" och slå sig in på nya marknader.

Hehe. Med det tänket hade intel inte ens byggt processorer alls. De byggde först RAMminnen ;).
Andra dåliga grejer är smartphones från apple, android och microsoft och valves gera VR som inte varit företagens business från början.
Volvo hade inte tillverkat lastvagnar, båtmotorer eller bussar och IBM hade varit utfasade från marknaden när deras mekaniska produkter ersatts av elektroniska diton för 100 år sedan ;).

Någonstans får man nog se vissa fördelar med att företag inte bara tar sig an nutiden utan även ger sig in på nya marknader för framtidens tekniker och utbud. Nu går det såklart att lista massa negativa saker (som du säkert frestas att göra) men oavsett för/nackdelar så tycker jag att rådet att företag inte ska försöka sig på saker de inte gjort tidigare generellt är mer begränsande än utvecklande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Är inte alls insatt i detta med intel på mobilmarknaden. Skulle dom designa egna mobiler eller skulle dom tillverka processorerna?

Processorerna

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Granter: Precis det är väl bland annat därför jag tror att mobiltillverkare allt oftare löder fast batterier. Då just batteriet är en sådan del som slits ut. Satt själv med en SG2 från 2001 till 2015 med ett par batteribyten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande Intel betalade tillverkarna att använda deras värdelösa CPUer och inte ens då var någon knappt intresserad av deras skräp prollar.
Intels Mobila avdelning gick back 34 miljarder 2014, hade satt de flesta företagen i konkurs.
Hade säkert varit billigare att köpa upp Qualcomm, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Vad/var är motsägelsen?

För du lägger Qualcomm och ARM Holdings i samma korg?

ARMs Holding gör arkitekturen men producerar inget och låter den som vill ha licens producera om de vill, till skillnad från Intel som håller x86 licensen stenhårt och AMD existerar bara för att Intel inte ska anses ha monopol.

De som har licensen är extremt många och inte bara Qualcomm som du verkar påstå. Du har Mediatek, AMD, Samsung, Huawei, Broadcom, TI, nVidia, HiSilicon och många mer (över 100 stycken).

Därför har priserna på ARM chip haft en mer sund utveckling än x86 som hålls upp genom ett artificiellt monopol av Intel. ARM chip can du köpa för en spottstyver vilket är anledningen till att du hittar dem mer eller mindre överallt.

Licensen är extremt billig.

Intel dras sig ut av en enkel anledning: Konkurrensen är för stor och passar inte Intels krav på marginaler.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Konstigt hur man kan vara så duktig på ett område och så kass på ett annat, när det i grund och botten är samma grej.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Konstigt hur man kan vara så duktig på ett område och så kass på ett annat, när det i grund och botten är samma grej.

Fast det handlar om att man är van vid att ha väldigt höga marginaler på en marknad och sen ska man in på en marknad med låg marginal.

Intels Monopol blir också deras största börda då de är för stor i sina kostnader för att kunna jobba på en öppen marknad.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

För du lägger Qualcomm och ARM Holdings i samma korg?

ARMs Holding gör arkitekturen men producerar inget och låter den som vill ha licens producera om de vill, till skillnad från Intel som håller x86 licensen stenhårt och AMD existerar bara för att Intel inte ska anses ha monopol.

De som har licensen är extremt många och inte bara Qualcomm som du verkar påstå. Du har Mediatek, AMD, Samsung, Huawei, Broadcom, TI, nVidia, HiSilicon och många mer (över 100 stycken).

Därför har priserna på ARM chip haft en mer sund utveckling än x86 som hålls upp genom ett artificiellt monopol av Intel. ARM chip can du köpa för en spottstyver vilket är anledningen till att du hittar dem mer eller mindre överallt.

Licensen är extremt billig.

Intel dras sig ut av en enkel anledning: Konkurrensen är för stor och passar inte Intels krav på marginaler.

Hålle med. Visserligen är ARM inte en öppen lösning, men ARM har ju hela tiden jobbat långsiktigt och har alltid haft en mkt låg licenskostnad per chip och inte lockats till kortsiktiga vinster med höga licensavgifter. Som så ofta så har den här långsiktigheten lönat sig, det säljs bisarra mängder av ARM-chip.
Så i praktiken med så låga licensavgifter och att ARM inte hindrar några företag att skaffa licens (såvitt jag vet) så blir effekten en mkt välfungerande konkurrens.

På lång sikt kan jag tänka mig att en open source ISA som RISC-V kan ta över från ARM, men det kommer ta lång tid i så fall ( http://riscv.org/ ). Oavsett så kommer RISC-V ge ett tryck som försvårar för ARM att höja priserna.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur x86 monopolet kommer fortsätta. I och med AMDs affärer med kineserna där AMD licensierat ut deras x86-IP så kan det hända att fler företag kan lansera produkter. Lite oklart vad som kommer kunna hända men möjligheten att få fler x86-tillverkare är bra i mitt tycke.

Man får inte glömma bort att Intel också är beroende av AMD. X86-64 är AMDs teknik och Intel är helt beroende av AMD nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Det är ett negativt besked eftersom det betyder att det kommer att fortsätta råda total dominans för Qualcomm och ARM Holdings.

Det hade varit värre om Intel hade fått sin x86 som standard, då hade bara funnits AMD och Intel.
Som det är nu finns det hel del som gör egna varianter av ARM processor.
Exempel Apple, Samsung, Nvidia, Qualcomm och kanske någon mer.
Och tillverkar som använder ARM-kärna i sin ic, det är hel del.

Så konkurrensen får väl ses som ganska bra ändå.

Skrivet av anon5930:

Ett ganska stort misslyckande. Detta är en marknad som lär växa mer och mer på bekostnad av marknaderna för stationära och bärbara PC. ARM vann över Intel, inte ofta någon lyckas besegea och mota bort Intel.

Mycket möjligt att Intel gör ett nytt försök senare när de gar produkter som kan konkurrera eller de inser att de måste ha marknaden. X86 i portabla budgetenheter är nog inte helt uträknat om AMD gör en satsning. Samtidigt har AMD också ARM-licens och kan välja den vägen.

Känns som att detta kan vara början på något stort, att Intels maktposition minskar och andra får mer plats och konkurrensen förhoppningsvis kan öka.

Spännande att se hur det hela utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag vore AMD skulle jag nog inte satsa på portabla budgetenheter (läs mobiltelefoner och surfplattor) då konkurrensen från kinesiska tillverkare är sten hårt. Möjligt i mellan segmentet och i högpresterande segmentet.

AMD är inte heller i ekonomisk skick att göra utsvävningar.

Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Med det tänket hade intel inte ens byggt processorer alls. De byggde först RAMminnen ;).
Andra dåliga grejer är smartphones från apple, android och microsoft och valves gera VR som inte varit företagens business från början.
Volvo hade inte tillverkat lastvagnar, båtmotorer eller bussar och IBM hade varit utfasade från marknaden när deras mekaniska produkter ersatts av elektroniska diton för 100 år sedan ;).

Någonstans får man nog se vissa fördelar med att företag inte bara tar sig an nutiden utan även ger sig in på nya marknader för framtidens tekniker och utbud. Nu går det såklart att lista massa negativa saker (som du säkert frestas att göra) men oavsett för/nackdelar så tycker jag att rådet att företag inte ska försöka sig på saker de inte gjort tidigare generellt är mer begränsande än utvecklande.

Håller med, om man inte vågar satsa kan man heller inte vinna något.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Med det tänket hade intel inte ens byggt processorer alls. De byggde först RAMminnen ;).
Andra dåliga grejer är smartphones från apple, android och microsoft och valves gera VR som inte varit företagens business från början.
Volvo hade inte tillverkat lastvagnar, båtmotorer eller bussar och IBM hade varit utfasade från marknaden när deras mekaniska produkter ersatts av elektroniska diton för 100 år sedan ;).

Någonstans får man nog se vissa fördelar med att företag inte bara tar sig an nutiden utan även ger sig in på nya marknader för framtidens tekniker och utbud. Nu går det såklart att lista massa negativa saker (som du säkert frestas att göra) men oavsett för/nackdelar så tycker jag att rådet att företag inte ska försöka sig på saker de inte gjort tidigare generellt är mer begränsande än utvecklande.

I de exemplen du nämner så var de ju först i branchen och då är chansen större att lyckas, men det intel gjorde med CPU's för mobiler och plattor var att slå sig in på en redan mättad marknad. De var inte mest nyskapande eller bäst på något, utan det känndes mest som "vi vill också vara med, kosta vad det kosta vill!", men av naturliga skäl så är det väl någon nu som tycker att det börjat kosta för mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

För du lägger Qualcomm och ARM Holdings i samma korg?

ARMs Holding gör arkitekturen men producerar inget och låter den som vill ha licens producera om de vill, till skillnad från Intel som håller x86 licensen stenhårt och AMD existerar bara för att Intel inte ska anses ha monopol.

De som har licensen är extremt många och inte bara Qualcomm som du verkar påstå. Du har Mediatek, AMD, Samsung, Huawei, Broadcom, TI, nVidia, HiSilicon och många mer (över 100 stycken).

Därför har priserna på ARM chip haft en mer sund utveckling än x86 som hålls upp genom ett artificiellt monopol av Intel. ARM chip can du köpa för en spottstyver vilket är anledningen till att du hittar dem mer eller mindre överallt.

Licensen är extremt billig.

Intel dras sig ut av en enkel anledning: Konkurrensen är för stor och passar inte Intels krav på marginaler.

Din kommentar om att det skulle råda konkurrens inom ARM-processormarknaden är inte verklighetsförankrad. Kolla alla topp 10 mobiltelefoner idag och se vilka processorer som de innehåller. Du kommer hitta några Samsungmobiler med Samsung-processorer (beroende på region) och Apples processorer till deras mobiler - resterande är Qualcomm-processorer på Qualcomm-chipset.

Jag vill påpeka att Ti inte gör ARM-processorer längre, de drog sig ur 2012-2013. AMD, nVidia och (så vitt jag vet) Huawei kanske har licenser, men gör idag inga ARM-processorer.

Ja, läget är såklart inte lika illa som x86-markanden, men bara därför är den inte immun mot kritik. Det är fortfarande fruktansvärt illa.

EDIT: Mobiltelefoner är dock såklart inte ARM-arkitekturens enda marknad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erixon:

Det hade varit värre om Intel hade fått sin x86 som standard, då hade bara funnits AMD och Intel.
Som det är nu finns det hel del som gör egna varianter av ARM processor.
Exempel Apple, Samsung, Nvidia, Qualcomm och kanske någon mer.
Och tillverkar som använder ARM-kärna i sin ic, det är hel del.

Så konkurrensen får väl ses som ganska bra ändå.

Om jag vore AMD skulle jag nog inte satsa på portabla budgetenheter (läs mobiltelefoner och surfplattor) då konkurrensen från kinesiska tillverkare är sten hårt. Möjligt i mellan segmentet och i högpresterande segmentet.

AMD är inte heller i ekonomisk skick att göra utsvävningar.

Håller med, om man inte vågar satsa kan man heller inte vinna något.

Med tanke på vart utvecklingen pekar måste AMD, förr eller senare, in på denna marknad. Ingen lätt marknad dock, Nvidia gav upp tidigare och även Intel nu.

Frågan är om AMD inte haft det lättare om de aldrig sålde Adreno/Imageon men vid den tidpunkten var marknaden annorlunda och pengarna behövdes till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är historiskt. Början på slutet för Intel som gigant? Det kommer ta lång tid förstås, men PC-marknaden krymper stadigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

I de exemplen du nämner så var de ju först i branchen och då är chansen större att lyckas, men det intel gjorde med CPU's för mobiler och plattor var att slå sig in på en redan mättad marknad. De var inte mest nyskapande eller bäst på något, utan det känndes mest som "vi vill också vara med, kosta vad det kosta vill!", men av naturliga skäl så är det väl någon nu som tycker att det börjat kosta för mycket.

Nej nej. Volvo var inte först med att bygga lastbilar, båtmotorer eller bussar, Intel var inte först med att bygga beräkningsenheter och google/apple var inte först med smartphones ;). Men vem som var först hade inget med min invändning att göra. Det var snarare inställningen "Skomakare bliv vid din läst!" som jag tyckte verkade dumt som grundsats till alla företag i alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled