Vad händer här? (video G/V-sync-jmf.)

Permalänk
Medlem

Vad händer här? (video G/V-sync-jmf.)

Hej,
Håller på och diskuterar skärmval med en bekant, och då kom detta klipp upp:
https://www.youtube.com/watch?v=QU8dnhFZKmM&t=1m19s

Vad är det som händer i V-sync-bilden vid 1:19 egentligen? Jag har ganska bra koll på vad G- och V-sync gör, men det hjälper mig inte här känner jag. Det är ju inga 60 FPS där, som det står att det är? Ser ju helt enkelt ut som att det är 30 FPS eller något.

Kan jag framkalla detta "fenomen" på något sätt? Har en 60 Hz-skärm utan G-sync, och jag kan inte säga mig ha upplevt detta i 60 FPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Följdfrågan är om man själv spelat det spelet utan vare sig V-sync eller G-sync igång. Upplevs det verkligen så hackigt som denna video demonstrerar? Troligen inte va? Känner inte igen den nivån av hackighet utan dessa finesser. Samtidigt är det väl inte helt omöjligt att det faktiskt stämmer i detta fall.

Den övertydliga hackigheten kan ha med själva inspelningen och sedan omkodningen att göra.
Enda sättet att få en bra jämförelse av det riktiga visuella resultatet är att vara på plats och se hur det ser ut på datorn där spelet visas.

Men generellt sett ger ju G-sync och freesync ett bättre flyt på det här sättet även om FPS är samma som på en skär där denna teknik inte används. På det sättet finns det oavsett relevans i testet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled