Permalänk

Ny mac

Hej!
Ska befinna mig utomlands från och med om en vecka och till om tre månader då jag börjar plugga igen.
Jag kommer att behöva en ny laptop när jag ska börja plugga, och gick då i vissa funderingar på att köpa en dator redan nu, då det kan underlätta en del när jag är iväg.

Har egentligen alltid vart lite anti-apple, men känslan jag fått är att livslängden och batteritiden i Macs oftast är lite bättre än i windows motsvarigheter? Dessutom är jag inget superfan av de nya Asus - de är lite för flashiga för min smak. På förekommen anledning lutar det åt en appledator.

Nu till frågan. Vilken är den bästa utav versionerna som man får för 12-13k kronor? Den översta på deras hemsida - som inte är en Pro - är benämnd som nyhet medan Macbook Pron undertill inte är det, men till samma pris. Efter att ha kikat på specerna lite snabbt så verkar det som att Pro är relativt mycket bättre, för att inte nämna en tum större. Finns det någon bra anledning att välja den vanliga Macbooken över Pron?

Är det helt enkelt så att man bara släppt icke-Pro versionen för 2016 och att Pron låter vänta på sig?

Om så är fallet, är det egentligen klokast att vänta in de nya för o få ett prisdrop på de äldre modellerna?
Huruvida jag ska välja retina eller inte kan jag väl säkert googla mig till själv, och de huvudsakliga frågeställningarna är väl alltså;

Är det smartast att vänta in en kommande modell alls utav antingen specifikationsmässiga eller prismässiga skäl?
Vilken modell är bäst 'Bang for the buck' om man ska köpa den idag?

Användningsområdena är framförallt
Poker (multitable)
Surf
Stream

Blev lite luddigt det här, men hoppas det mesta framgick

Tack!

Permalänk
Medlem

Nya Macbook är en vansinnigt dyr surfdator om du frågar mig. Men jag är en sån konservativ jäkel som vill ha alla möjliga anslutningsmöjligheter. Surfplattor fnyser jag åt.

Kan kanske vara värt att vänta in vilka uppdateringar det bli på WWDC i sommar innan du slår till. http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Skulle köpt en macbook air. Sitter på en sådan just nu, har bra batteritid är sjukt snabb och funkar allmänt grymt! Kollar på mycket film och streams och den håller igenom ett par timmar vid sådant.

Permalänk
Medlem

Vi får se om jag tolkat dig rätt här nu...

Du står lite och väljer mellan en MacBook (ingenting) och en MacBook Pro med Retina-display?
(ingenting): http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook
Pro (med Retina): http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro

Angående pris så lär det inte ändra sig mycket när det väl släpps en ny modell. Du kommer förmodligen inte kunna lägga vantarna på en äldre modell billigare, det brukar vara svårt. Apple kör inte heller med prissänkningar under produkternas livstid.

Macrumors har en fantastisk sida: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
Där kan man se att MacBook (ingenting) är helt ny, de andra är lite gamla och man bör invänta en uppgradering innan man köper, om man inte måste ha en dator akut.

Angående skillnad mellan datorerna så beror det lite på vad du ska göra. En MacBook (ingenting) räcker för de flesta studenter som kan tänka sig att ha ett tangentbord med väldigt kort slaglängd på tangentbordet. Jag skulle nog säga att den är tillräcklig för surf, stream och pokerspelande. Den är väldigt lätt och trevlig.

En MacBook Pro har avsevärt bättre prestanda såklart. Mycket för att den inte är passivt kyld och är större och tyngre på alla sätt.

Du får dock inte en MacBook (ingenting) för 12-13 k. Den billigaste kostar 15 k.
En MacBook Pro med retina-skärm kostar minst 14,5 k.
En MacBook Pro, den gamla, kostar från 12,3 k.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Nya Macbook är en vansinnigt dyr surfdator om du frågar mig. Men jag är en sån konservativ jäkel som vill ha alla möjliga anslutningsmöjligheter. Surfplattor fnyser jag åt.

Kan kanske vara värt att vänta in vilka uppdateringar det bli på WWDC i sommar innan du slår till. http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Skrivet av viggehN:

Skulle köpt en macbook air. Sitter på en sådan just nu, har bra batteritid är sjukt snabb och funkar allmänt grymt! Kollar på mycket film och streams och den håller igenom ett par timmar vid sådant.

Skrivet av Felix:

Vi får se om jag tolkat dig rätt här nu...

Du står lite och väljer mellan en MacBook (ingenting) och en MacBook Pro med Retina-display?
(ingenting): http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook
Pro (med Retina): http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro

Angående pris så lär det inte ändra sig mycket när det väl släpps en ny modell. Du kommer förmodligen inte kunna lägga vantarna på en äldre modell billigare, det brukar vara svårt. Apple kör inte heller med prissänkningar under produkternas livstid.

Macrumors har en fantastisk sida: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
Där kan man se att MacBook (ingenting) är helt ny, de andra är lite gamla och man bör invänta en uppgradering innan man köper, om man inte måste ha en dator akut.

Angående skillnad mellan datorerna så beror det lite på vad du ska göra. En MacBook (ingenting) räcker för de flesta studenter som kan tänka sig att ha ett tangentbord med väldigt kort slaglängd på tangentbordet. Jag skulle nog säga att den är tillräcklig för surf, stream och pokerspelande. Den är väldigt lätt och trevlig.

En MacBook Pro har avsevärt bättre prestanda såklart. Mycket för att den inte är passivt kyld och är större och tyngre på alla sätt.

Du får dock inte en MacBook (ingenting) för 12-13 k. Den billigaste kostar 15 k.
En MacBook Pro med retina-skärm kostar minst 14,5 k.
En MacBook Pro, den gamla, kostar från 12,3 k.

Tackar för svaren!
Well, egentligen letar jag bara efter den mest prisvärda modellen som finns nu. Av någon anledning har jag litegrann räknat bort Air, men vid närmre eftertanke kanske det är det bästa alternativet till mina användningsområden? Den är ju dessutom betydligt billigare, även om den då kanske är lite utdaterad. 15 lök känns, som tidigare nämnt, lite väl saftigt för en surfdator.

Permalänk
Medlem

Vänta in nya modeller som kommer släppas nu under sommaren. Tycker inte det är värt alls att köpa ny idag.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Vänta in nya modeller som kommer släppas nu under sommaren. Tycker inte det är värt alls att köpa ny idag.

För en som inte följt marknaden
Kommer de nya modellerna att skilja sig mycket i pris mot de modeller som finns ute idag, eller är det snarare så att den nya modellen bara ersätter den äldre och ligger kvar i pris? Min tänka budget är som sagt max ca 12k, så om de nya modellerna är mycket dyrare så är det inte särskilt aktuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vänta in nya modeller som kommer släppas nu under sommaren. Tycker inte det är värt alls att köpa ny idag.

Håller med. Det kommer säkerligen hända något i juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

För en som inte följt marknaden
Kommer de nya modellerna att skilja sig mycket i pris mot de modeller som finns ute idag, eller är det snarare så att den nya modellen bara ersätter den äldre och ligger kvar i pris? Min tänka budget är som sagt max ca 12k, så om de nya modellerna är mycket dyrare så är det inte särskilt aktuellt

Den nya modellen ersätter den gamla och ligger kvar i pris. Mindre prisvariationer kan förekomma, men det är snarare större sannolikhet att priser går upp lite än att det går ner. Men det senare har också hänt tidigare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

För en som inte följt marknaden
Kommer de nya modellerna att skilja sig mycket i pris mot de modeller som finns ute idag, eller är det snarare så att den nya modellen bara ersätter den äldre och ligger kvar i pris? Min tänka budget är som sagt max ca 12k, så om de nya modellerna är mycket dyrare så är det inte särskilt aktuellt

De brukar ersättas rakt av eller en liten sänkning, om det inte är någon ny fräck grej (som när retina-skärmen kom).

Nu ryktas det ju om tunnare design så svårt att sia om.
Som flera sagt, jag hade väntat in WWDC i juni.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Den nya modellen ersätter den gamla och ligger kvar i pris. Mindre prisvariationer kan förekomma, men det är snarare större sannolikhet att priser går upp lite än att det går ner. Men det senare har också hänt tidigare.

Hm okej. Känns onekligen som att det är värt att vänta då, satan också

Permalänk
Medlem

Vilket Mac du än köper så se till att den har Retina skärm. Är som natt och dag.

Jag har själv haft PC i typ 20 år och bytte relativt nyligen till Apple. Var grymt skeptisk i början men nu ångrar jag det inte en sekund. Kombinationen av Unix i botten och schysst GUI med lyxig hårdvara är oslagbar.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livinlegend:

Tackar för svaren!
Well, egentligen letar jag bara efter den mest prisvärda modellen som finns nu. Av någon anledning har jag litegrann räknat bort Air, men vid närmre eftertanke kanske det är det bästa alternativet till mina användningsområden? Den är ju dessutom betydligt billigare, även om den då kanske är lite utdaterad. 15 lök känns, som tidigare nämnt, lite väl saftigt för en surfdator.

Den mest prisvärda beror på vad du värdesätter.
Vill du ha en lätt dator är en MacBook Air det bästa alternativet.
Vill du ha en lätt dator med grym skärm och inte skriver så mycket är MacBook (ingenting) ett bra alternativ.
Vill du ha en lite mer kraftfull dator är en MacBook Pro med retina-skärm det bästa alternativet.

Jag tycker att det låter som att en 13" Air är lagom för dig! Den är lätt, har bra batteritid och är definitivt tillräcklig för allt du skrivit att du vill göra med den. Den är dessutom inte lika hiskeligt dyr som MacBook (ingenting).

Men som andra nämnt, vänta tills den uppdateras. Allra minst kommer både batteritid och prestanda att förbättras tack vare ny CPU-arkitektur.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

+1 på att du köper en laptop med retina-skärm. Det är så otroligt nice när man ska läsa text på datorn, kodande är en fröjd

Batterierna räcker otroligt länge och behåller prestandan i flera år. Min jobblaptop som jag haft i två år nu har 96% kvar av batterikapaciteten, använder den väldigt mycket. Sjukt bra. Med det i åtanke så kan det vara bra att köpa en modell med maximalt med RAM eftersom du inte kan lägga till mer senare. Den tunna macbooken finns ju bara med en minneskonfig. så där är det ju lätt macbook pro:n går dock att utrusta med 16 GB, vilket är nice, men det blir också mer pengar.

Men, som många redan sagt, vänta tills efter WWDC, det är inte så många veckor kvar nu

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen den nya MacBooken som nyss släptes, extremt trevligt med en liten och lätt dator. Kraften är fullt tillräcklig och för mitt användande (surf, lite apputveckling, videotittande, lite photoshop osv) skulle den snabbare dator knappt märkts så att välja en Air/Pro skulle inte gett något förutom en tyngre dator (dvs mindre "bang for the buck" för mig).