Vilka moderkort stödjer en amd x4 845 out of the box

Permalänk
Avstängd

Vilka moderkort stödjer en amd x4 845 out of the box

Har frågat på support på på flera stora komponent sidor om dom vet vilka fm2+ som tar en x4 845 out of the box och inte ens dom har kunnat svara på den frågan och man kan kolla om moderkort stödjer den vilket dom flesta verkar göra men med nyare bios men vill såklart kunna köpa en som sväljer en sån out of the box utan att behöva låna en cpu och flasha moderkortet för att kunna köra en 845 ...finns det någon som har koll på detta ??

Helt onödig svordom raderat från trådrubriken, trivselåtgärd [mod]
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Har frågat på support på på flera stora komponent sidor om dom vet vilka fm2+ som tar en x4 845 out of the box och inte ens dom har kunnat svara på den frågan och man kan kolla om moderkort stödjer den vilket dom flesta verkar göra men med nyare bios men vill såklart kunna köpa en som sväljer en sån out of the box utan att behöva låna en cpu och flasha moderkortet för att kunna köra en 845 ...finns det någon som har koll på detta ??

Tyvärr är det nog inte så lätt att svara på som man hade önskat, till största del är väl detta tillverkarnas fel.

Moderkort vars första biosversion stödde processorn är de som är enkla att identifiera. (Men tidskrävande och om en processor kom sent i en generation så kan det ju vara nästintill obefintligt utbud.)

Moderkort som fått stöd i en senare version är komplicerade just iom att det då spelar roll vilket exemplar du får.

Med lite tur så står det på någon klisterlapp på kartongen vilken version kortet levererats med men alla versionerna har ju säkert samma SKU så butikerna och deras leverantörer vet ju inte vilka kort som är vilka utan att vända och vrida på det specifika exemplaret.

Sedan varierar det väl även vad avsaknat stöd innebär, vilket tillverkarna inte heller brukar avslöja. I vissa fall innebär det att maskinen är helt död, i andra fall innebär det bara att den inte har rätt inställningar förinställda men startar och själv kan göra en uppdatering.

En variant är ju om du istället väljer ett kort du vill ha och kollar med någon butik som även monterar datorer, om du köper kortet av dem om de kan (och vad det ev. skulle kosta extra) se till att kortet har biosversion x eller senare och att de i värsta fall då packar upp det och flashar det före leverans.
(Om de monterar datorer måste de ju ändå hantera det här problemet, så rimligen går det ju att lösa om de är det minsta flexibla.)

Det tror jag iaf är en klart lättare fråga för dem att svara på än vilket kort som fungerar direkt ur lådan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Ja det funkar att dom bygger och flashar fast poängen med billig dator går lite förlorad då man nästan kan köpa en i3 för samma pengar ..har kollat massor och finns moderkort som är v2 t.e.x och sorterar man fram modeller som är nysläppta och v2 så är det stöd för excavator men omöjligt att veta vilken bios version som dom skeppas med och tom dom verkar behöva en uppdaterad bios ...hade varit bra om dom skrivit ut bios version kort skickas med

Tycker annars 845 känns som en trevlig cpu som är bra nog att köra senaste spelen om man inte är så kinkig och är rätt ström snål och kombon ah68 + cpu kan man hitta runt tusenlappen vilket är väldigt bra bang for the buck men efter nån timmes efterforskning kan inte jag hitta nått moderkort som stödjer dom rakt av och är nog ganska många som köper sånna utan att veta om problemet för jag antar det är svartskärm om man har fel bios så dom skulle fixat nått att gå på ....ett irriterande problem för dom som vill köpa nytt men uppgraderar man så är det lätt fixat .....så får se hur jag gör och kan nog fixa det ändå men kändes som onödigt krångel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit i samma situation och vet hur frustrerande det är.

ASUS har en funktion som heter "USB BIOS Flashback" som innebär att man kan uppdatera BIOS utan att ens ha en processor, men denna funktion finns tyvärr bara på de dyrare moderkorten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Jag har själv varit i samma situation och vet hur frustrerande det är.

ASUS har en funktion som heter "USB BIOS Flashback" som innebär att man kan uppdatera BIOS utan att ens ha en processor, men denna funktion finns tyvärr bara på de dyrare moderkorten.

Tack det var bra tips men är lite svårt att motivera 1023kr på ett kort för en 845 haha ..synd att dom inte har det på billigare modeller och vist kan jag köpa det med om jag vill men är ju skylake i3 pengar http://www.asus.com/microsite/mb/AMD_Godavari/#models här stod modellerna och är CROSSBLADE RANGER och billigare A88X-PRO ...nån som vet om andra tillverkare har liknande funktion på några modeller ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w