Problem med Asus X79-Deluxe eller nåt?

Permalänk
Medlem

Problem med Asus X79-Deluxe eller nåt?

Hej,

Jag verkar ha problem antingen med moderkortet eller så är det något annat som håller på att strula i datorn.

Det hela uppstod i samband med att jag bytte chassi.
Hade ett Corsair Graphite 600T först, men där brann fläktkontrollern upp utan förvarning och anledning (den var avstängd!), så jag skaffade ett Corsair Obsidian 750D istället, men där får jag inte igång "reset"-knappen hur jag än vänder på kontakten på moderkortet.

Hur som helst.

Ibland när jag startar datorn så får den för sig att starta om sig i bootloadern eller blir helt svart utan att jag får någon bild från den.
Sen kan det hända, som det hände för ca 10 minuter sen, att jag är inne på Windows och gör något och datorn startar om sig hux flux.

Det som hände idag sist var att jag höll på att installera nya drivisar till grafikkortet så stod det att det inte gick för något "strejkade" på ett ungefär, så jag försökte igen, och då startade datorn om sig strax efter ombörjad installation och grafiken var som på hederliga 80-talet igen (640x480)...

Det händer även, vilket är väldigt sällan, att bilden blir svart helt plötsligt även i Windows eller om jag kör något program.

Specs:
ASUS X79-Deluxe
Intel Core i7-4930K
4x8GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9
4x250GB Samsung SSD (2x EVO 850, 2x 840) i RAID5
2xWD Green 3TB (lagringsdiskar)
Palit GTX 980 Ti
Corsair AX850W

Någon som har en idé vad som kan vara för fel?
Börjar bli lite frustrerande eftersom systemet funkade prima innan fläktkontrollern brann upp.
OBS! den var aldrig direktkopplad till moderkortet utan genom en molex för att få ström.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Angående knappen:

1. Ta bort reset-pinsen.
2. Låt datorn vara igång.
3. Kortslut dessa.
Startar datorn om=Troligen felet i kontakten på chassi alternativt sladd
Startar datorn inte om=Problem ligger i moderkort

Angående datorn startas om:
Förutsatt inte temp är problem men låter ju knappast så.
Prova demonterar reset-pinsen igen och låt tiden utvisa.
Startar datorn inte om=Än en gång troligen din knapp som kivas
Startar dator om=Prova flasha bios, aktivera att windows loggar allt osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Angående knappen:

1. Ta bort reset-pinsen.
2. Låt datorn vara igång.
3. Kortslut dessa.
Startar datorn om=Troligen felet i kontakten på chassi alternativt sladd
Startar datorn inte om=Problem ligger i moderkort

Angående datorn startas om:
Förutsatt inte temp är problem men låter ju knappast så.
Prova demonterar reset-pinsen igen och låt tiden utvisa.
Startar datorn inte om=Än en gång troligen din knapp som kivas
Startar dator om=Prova flasha bios, aktivera att windows loggar allt osv

Temp kan det inte vara.
Har 2 fläktar på taket som blåser ut, en på baksidan som också blåser ut.
En fläkt på golvet som suger in samt WCS har dubbla för insug från fronten samt en fläkt till som suger in luft.
Genomsnittstemperaturen i datorn ligger på ca 14º C och datorn är även under fönstret vilket gör det bättre med saken.

Ska kika det där med Reset-pinsen ifall det är något fel på dem.

Komplett (där moderkortet är inköpt) påstår att felet ligger på hårddiskarna.

Kan man göra BIOS-uppdatering efter att man installerat Win på RAID ?
Har för mig att allting nollas och RAID försvinner om man uppdaterar...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Reset-pinfel är det inte, iaf på moderkortet. Själva kontakten från chassit är pajko, så det blir kontakt med Corsair asap om detta.

Kan det måhända vara hur RAM-minnena är placerade som orsakar fel?
Just nu är det A1, B1, C1 och D1. Förut var det A1, A2, C1 och C2 som de var placerade på.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

@Miska:

Anade också att det var knappen som spökade.

HDD/SSD kan du kolla med diverse program hur pass friska dessa är.

Ganska säker där finns MemOK! på ditt moderkort, får du OK där så nog fan borde inte placering vara skillnad.
Är faktiskt A1,B1,C1 och D1 som rekommenderas i ditt fall enligt dem själva så ser ingen orsak till problem där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@HCOC:

Anade också att det var knappen som spökade.

HDD/SSD kan du kolla med diverse program hur pass friska dessa är.

Ganska säker där finns MemOK! på ditt moderkort, får du OK där så nog fan borde inte placering vara skillnad.
Är faktiskt A1,B1,C1 och D1 som rekommenderas i ditt fall enligt dem själva så ser ingen orsak till problem där!

Kollade diskarna inte så länge sen och allt visade OK på den fronten.

Ska trycka på den där knappen lite senare. Är på väg att spela lite med gänget nu.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Corsair måste vara ett skämt nu mera.

Öppnade en ticket på deras sida. Helt plötsligt kommer det ett svar att jag måste skicka hela chassit till Nederländerna. Är det inte enklare om jag går tillbaks till butiken där jag köpt det ifrån?

Likaså är det med SATA-strömkablar som är sleevade i vitt som jag är ute efter. De säger att jag ska kolla bland svenska ÅF som inte säljer något...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain