Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Hjälp med dator till mor!

Hej!
Min mor har tröttnat på att sitta med laptopen och vill gå över till en stationär dator med lite större skärm, och så att allt ska flyta på lite bättre! Hon vill inte lägga så mycket pengar, eller ja relativt, har sagt att det kommer kosta runt 8k eftersom hon ska ha ALLT, skärm, tangentbord, mus, operativsystem osv.
Datorn kommer ej användas till spel, utan mest till att betala räkningar, allmän surf och så.

Har suttit och knåpat lite och fått ihop denna på inet:
Dator till mor

Budgeten är väl inte spikad i sten, men helst inte så mycket dyrare.
Finns det något jag har missat, eller något jag borde ändra på? eller synpunkter öht på andra komponenter.
Processorn tänkte jag eventuellt överklocka lite om det är nödvändigt, därför jag gjort det valet!

Tack på förhand!

MVH Znappie

Chassi: Silverstone Raven RV02 // PSU: Corsair TX 750W // MB: ASUS P8Z68-V Pro Gen3 // CPU: I5-2500-K @ 4.4 Ghz + Antec 620 // GPU: MSI GeForce GTX 770 4GB Gaming // Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB // HDD: WD Green 1+2TB 7200 rpm // SSD: Intel 320 180 GB // Headset: Hyper X Cloud II // Mus: Qpad 5k // Keyboard: Logitech G15 //

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Detta var ju typ ett tio gånger bättre alternativ än det du hade plockat ihop själv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Trebsor:

Detta var ju typ ett tio gånger bättre alternativ än det du hade plockat ihop själv

Jo jag tycker det är mycket dator för pengarna. Möjligtvis får man komplettera med en extern hårddisk. Köpte en för egen räkning men kom till insikten att det var mer prestanda än jag behövde, så jag gav den till min mamma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379550/

kanske?

Dator: i7-6700K | Asus MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2666MHz | Samsung 850-Series EVO 1TB | ASUS STRIX GTX 1080 | Corsair Air 540 | EVGA T2 850 | YAMAHA HS7 | Focusrite 2i2

Server: i3-6100 | MSI H110I Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379565/

lite dyr dock, annars kan du välja ett lite billigare uppgraderingspaket samt ram plus cpu fläkt isf. väl mött

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Znappie:

Hej!
Min mor har tröttnat på att sitta med laptopen och vill gå över till en stationär dator med lite större skärm, och så att allt ska flyta på lite bättre! Hon vill inte lägga så mycket pengar, eller ja relativt, har sagt att det kommer kosta runt 8k eftersom hon ska ha ALLT, skärm, tangentbord, mus, operativsystem osv.
Datorn kommer ej användas till spel, utan mest till att betala räkningar, allmän surf och så.

Har suttit och knåpat lite och fått ihop denna på inet:
Dator till mor

Budgeten är väl inte spikad i sten, men helst inte så mycket dyrare.
Finns det något jag har missat, eller något jag borde ändra på? eller synpunkter öht på andra komponenter.
Processorn tänkte jag eventuellt överklocka lite om det är nödvändigt, därför jag gjort det valet!

Tack på förhand!

MVH Znappie

ja skulle bytt nätagget. det är kortare lättare komma åt kablar och det blir trångt..
https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

säker på att morsan vill ha win10 ?

varför ta ATX moderkort & chassi om det aldrig ska in 2 grafikkort i datorn ?
@trebrecks: vad är det med Corsair CX som är så bra att man väljer just den ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

@trebrecks: chassit kan dock bara ha en cpu kylare upp till 150mm. Pure Rock är 155mm

Dator: i7-6700K | Asus MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2666MHz | Samsung 850-Series EVO 1TB | ASUS STRIX GTX 1080 | Corsair Air 540 | EVGA T2 850 | YAMAHA HS7 | Focusrite 2i2

Server: i3-6100 | MSI H110I Pro | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | WD Red 9TB (3 x 3TB) | Fractal Design Node 304 | Cooler Master V650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jun 2014

förslag #2 mATX

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9379609/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariannelund
Registrerad
Nov 2013

ä tar det som är billigaste, bryr mig inte riktigt om vad man har ifall de inte har något grafikkort så belastas de inte så mkt häller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av trebrecks:

ä tar det som är billigaste, bryr mig inte riktigt om vad man har ifall de inte har något grafikkort så belastas de inte så mkt häller

även fast datorn inte belastas så behöver man ju inte köpa billigast möjliga skit som går att hitta?
ja du bryr dig kanske inte vad andra personer köper eftersom det är deras pengar?
nätagget är det viktigaste i datorn och verkligen nånting som man ska bry sig om vad man väljer..

har du läst tillräckligt många trådar på Swec så ser man ett mönster att CX är ett av dom nätagg som verkar dö rätt ofta..
har man otur så tar den med sig nånting annat också..

om du inte /care varför ger du då tips om köpråd ?

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Den var helt klart intressant faktiskt, ska kolla lite mer noggrant på den! Var ju superpris för dess prestanda, som sagt, enda nackdelen är väl att man måste ha en extern hårddisk, för hon ska väl få plats med alla bilder och andra saker med antar jag. Men det ska inte vara några problem! Hade helt ratat färdiga lösningar innan, men denna var riktigt bra bang for the buck måste jag säga!

Chassi: Silverstone Raven RV02 // PSU: Corsair TX 750W // MB: ASUS P8Z68-V Pro Gen3 // CPU: I5-2500-K @ 4.4 Ghz + Antec 620 // GPU: MSI GeForce GTX 770 4GB Gaming // Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB // HDD: WD Green 1+2TB 7200 rpm // SSD: Intel 320 180 GB // Headset: Hyper X Cloud II // Mus: Qpad 5k // Keyboard: Logitech G15 //

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Grönahunden:

ja skulle bytt nätagget. det är kortare lättare komma åt kablar och det blir trångt..
https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

säker på att morsan vill ha win10 ?

varför ta ATX moderkort & chassi om det aldrig ska in 2 grafikkort i datorn ?
@trebrecks: vad är det med Corsair CX som är så bra att man väljer just den ?

Okay, tack för input, inte alldeles för påläst om nätagg just nu, så jäkla mycket nytt sen jag pulade senast!
Jaa, jag tänkte väl mest på möjligheten att uppgradera om hon skulle få för sig att ge bort datorn till barnbarnen sen om ett år eller två kanske! Man vet ju aldrig med henne! Haha!

Och ja, hon ville ha win10 !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Det där ser också helt okej ut! Damn, svårt detta! Ska ta och höra lite med henne om hon vill ha det "färdigt" (märkesdator) eller om hon vill ha en "riktig"! Men som jag läst mig till och förstått så är väl G3258 en bra processor att basera det hela på?