Hemmabyggda högtalare. Hjälp med att koppla

Permalänk

Hemmabyggda högtalare. Hjälp med att koppla

Tjena!
Jag har en hemmagjord "boombox" som jag och farsan byggde för några år sedan.
Den är byggd med en bilstereo, bilbatteri och högtalare.
Tänkte nu rusta upp den, och har bl.a. Köpt en digital spänningsmätare som jag tänkte sätta in.
Den har tre sladdar, där den ena ska gå till jord.
Mitt problem är att jag har ingen aning vad jag ska koppla den till för att den ska bli jordad. Lådan är ju av trä. Räcker det med att jag kopplar den till metallstommen på stereon, eller går den sönder då?
Någon som har någon enkel förklaring eller lösning?
Är inget proffs som ni kanske förstå.
Mvh

Permalänk
Medlem

@sweetsenap:

Vad är det för voltmeter? Har du någon länk?

Men du nu vill mäta batterispännimgen så bör du koppla in den på plus och minus på batteriet. Däremot blir jag fundersam på den tredje sladden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

@sweetsenap:

Vad är det för voltmeter? Har du någon länk?

Men du nu vill mäta batterispännimgen så bör du koppla in den på plus och minus på batteriet. Däremot blir jag fundersam på den tredje sladden...

Gissningsvis ljus eller av/på.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

@sweetsenap:

Vad är det för voltmeter? Har du någon länk?

Men du nu vill mäta batterispännimgen så bör du koppla in den på plus och minus på batteriet. Däremot blir jag fundersam på den tredje sladden...

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstr...
Här är den. Finns en manual. Men hänger inte riktigt med i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweetsenap:

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstr...
Här är den. Finns en manual. Men hänger inte riktigt med i den

Skickades från m.sweclockers.com

Mätaren kan drivas av 3-30 V men den mäter 0-100 V därför har den olika anslutningar, en för att driva den och en för att ansluta det du vill mäta.
Om det du ska mäta är mellan 3 och 30 V kan du lägga ihop de anslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@sweetsenap
Sätt svart på - på batteriet sedan dom övriga två på plusspolen.
Dom två behöver du bara separera om du vill mäta en annan källa än den du driver mätaren ifrån.
Sätt sedan en strömbrytare på för att kunna stänga av mätaren när du inte använder den.

Alternativet är att du kopplar svart och vit på batteriet sedan den röda på någon utgång från stereon som levererar minst 3v i påslaget läge och som inte levererar ström alls när stereon är avstängd.
På så sätt startar bara mätaren när stereon är igång.

Edit: @mrqaffe han före.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mätaren kan drivas av 3-30 V men den mäter 0-100 V därför har den olika anslutningar, en för att driva den och en för att ansluta det du vill mäta.
Om det du ska mäta är mellan 3 och 30 V kan du lägga ihop de anslutningarna.

Kanon! Tack så mycket för hjälpen!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WillBjorG:

@sweetsenap
Sätt svart på - på batteriet sedan dom övriga två på plusspolen.
Dom två behöver du bara separera om du vill mäta en annan källa än den du driver mätaren ifrån.
Sätt sedan en strömbrytare på för att kunna stänga av mätaren när du inte använder den.

Alternativet är att du kopplar svart och vit på batteriet sedan den röda på någon utgång från stereon som levererar minst 3v i påslaget läge och som inte levererar ström alls när stereon är avstängd.
På så sätt startar bara mätaren när stereon är igång.

Edit: @mrqaffe han före.

Bra förklaring! Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sweetsenap:

Mitt problem är att jag har ingen aning vad jag ska koppla den till för att den ska bli jordad.

Alla* bilar har negativ jord. Koppla joden till batteriets minuspol och de bägge andra (som rimligtvis måste vara spänningsmatning och mätning) till batteriets pluspol.

* ...utom några jättegamla brittiska och italienska bilar.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch:

Hur menar du med negativ jord?
Jag trodde den negativa polen (jorden) endast var den referenspunkten man använde. Så att du i det här fallen inte kan säga huruvida jord är negativ eller positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

* ...utom några jättegamla brittiska och italienska bilar.

Lucas, även känd som "Mannen som uppfann mörkret".

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Hur menar du med negativ jord?
Jag trodde den negativa polen (jorden) endast var den referenspunkten man använde. Så att du i det här fallen inte kan säga huruvida jord är negativ eller positiv.

Tja, batteriet har en positiv och en negativ pol och den negativa polen har ingen potentialskillnad mot chassijorden...