Byta den döende hårddisken

Permalänk

Byta den döende hårddisken

Hejsan Sweclockers!
Jag sitter här med en hårddisk som har börjat få lite felande block (enligt windows och HD Tune Pro som hittar en mängd "felande block"), och kundtjänsten på komplett sa att det bara var att kassera den, så det är planen.

Tänkte skaffa mig en ny hårddisk (för lagring, har SSD för windows) och tänkte köra SSHD istället för HDD den här gången. Jag fastnade för den här:
http://cdon.se/hemelektronik/seagate-desktop-sshd-st2000dx001...
Gör jag något dumt?

Planen är sedan att ta alla gamla filer från den felande hårddisken (om det går) och dra över dem till den nya, döpa om den nya till samma enhetsbokstav som den förra och fortsätta som om inget har hänt. Kommer detta fungera eller måste jag ominstallera alla hundratals gigabyte med program som jag har på den gamla disken?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ghandpivot: Du kan inte "bara dra över filerna" dvs kopiera filerna.

Du har även ett par ytterligare partitioner som måste föras över. Det du söker är att klona disken och detta gör du med fördel genom programmet Macrium Reflect free.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@ghandpivot: Du kan inte "bara dra över filerna" dvs kopiera filerna.

Du har även ett par ytterligare partitioner som måste föras över. Det du söker är att klona disken och detta gör du med fördel genom programmet Macrium Reflect free.

Tack för tipset, lät för bra för att vara sant
Har läst en del om att man inte får ut så mycket av att ha en SSHD som lagringsdisk (har ju redan windows på en SSD). Skulle det vara smartare att kolla på en HDD och spara lite pengar? Lägger mig gärna under 1000-lappen och den här SSHDn var mycket billigare än många 2TB HDD:er som jag kollade på.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Vad ska lagras på HDD?

Permalänk

@Superlight: Kanske 1.3TB spel/program och 200GB film/animationer/bilder
Det är ovan nämnda SSHD eller kanske den här HDDn som jag har i åtanke just nu.
http://cdon.se/hemelektronik/seagate-barracuda-st2000dm001-64...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Har dock även hört att WD Black ska vara svårslaget i kvalité, men de är rysligt dyra...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

@ghandpivot:

En SSHD är väl bäst då. De är tystare och billigare. Själv skulle jag aldrig rekommendera WD Black. För höga ljudnivå.
http://techreport.com/review/25425/seagate-desktop-sshd-2tb-h...

Permalänk

@Superlight: Alright, då kör jag på min "Seagate Desktop SSHD ST2000DX001 2TB 3.5"" med andra ord, tack för hjälpen

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@ghandpivot: Du kan inte "bara dra över filerna" dvs kopiera filerna.

Sanning med modifikation; Du kan inte dra över program som du har installerat på en hårddisk, till en annan. Bilder, filmer, spel etc som inte har installerats kan flyttas, så länge det inte finns något som kräver filens gamla "adress" i framtiden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |