Permalänk
Medlem

CPU-kylning med vattenradiator(?)

Någon som har provat vanlig vattenradiator som sitter under fönster i bostadshus,dubbel sådan med luftspalt emellan c:a 60 gånger 100 cm.Långsam tyst pump borde i det fallet medföra skiktning i radiatorn o ganska kallt returflöde till processorn(skottgenomgångar bakom
chassiet ) från radiatorns nedersida till pump genom kylblock o tillbaka till radiatorns överdel obs! Nya rördelar,0 radiator samt stängt expansionskärl på högsta punkten o fyllt med destillerat vatten o glykol för att förhindra korrosion.Har ej testat detta,men borde funka utmärkt (efter tillverkning av golvstativ till radiatorn) förstås. Har ej vattenkylning själv,så skulle vara kul om någon har rörmokarfarsa o vill testa. Mvh. rickby...

Permalänk
Medlem

Fanless

@TheYardbird: Vad jag menar är helt tyst,förutom pumpen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rickby:

Någon som har provat vanlig vattenradiator som sitter under fönster i bostadshus,dubbel sådan med luftspalt emellan c:a 60 gånger 100 cm.Långsam tyst pump borde i det fallet medföra skiktning i radiatorn o ganska kallt returflöde till processorn(skottgenomgångar bakom
chassiet ) från radiatorns nedersida till pump genom kylblock o tillbaka till radiatorns överdel obs! Nya rördelar,0 radiator samt stängt expansionskärl på högsta punkten o fyllt med destillerat vatten o glykol för att förhindra korrosion.Har ej testat detta,men borde funka utmärkt (efter tillverkning av golvstativ till radiatorn) förstås. Har ej vattenkylning själv,så skulle vara kul om någon har rörmokarfarsa o vill testa. Mvh. rickby...

Nu vet jag inte exakt om det är det du menar, men har sett ett galleri här på swec där nån gjort vad jag gissar är det du eftersöker

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickby:

Någon som har provat vanlig vattenradiator som sitter under fönster i bostadshus,dubbel sådan med luftspalt emellan c:a 60 gånger 100 cm.Långsam tyst pump borde i det fallet medföra skiktning i radiatorn o ganska kallt returflöde till processorn(skottgenomgångar bakom
chassiet ) från radiatorns nedersida till pump genom kylblock o tillbaka till radiatorns överdel obs! Nya rördelar,0 radiator samt stängt expansionskärl på högsta punkten o fyllt med destillerat vatten o glykol för att förhindra korrosion.Har ej testat detta,men borde funka utmärkt (efter tillverkning av golvstativ till radiatorn) förstås. Har ej vattenkylning själv,så skulle vara kul om någon har rörmokarfarsa o vill testa. Mvh. rickby...

Låga flöden leder till löjligt hög temperatur på vattnet till radiatorn. (Och därmed på CPU'n) Det är alltid effektivare med högre flöden. (Det är bara frågan var gränsen går för när pumpen dumpar in mer energi i slingan, än det ökade flödet gör av med) Jag misstänker att problemet i det här fallet är radiatorns förmåga att avge energi vid den aktuella vattentemperaturen. Speciellt om man förväntar sig att kyla det hela med ett passivt luftflöde.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Passiv kylning

Duger den konvektionsytan för en förbränningsmotor,så borde den funka för en sketen processor 150w typ istället för kw... testa så får du se...

Permalänk
Medlem

Jag kör mina D5 pumpar i ungefär 800-1200rpm dom ändrar sig lite efter vattentemp, märker inte speciellt stor skillnad om jag kör dom i max rpm.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickby:

Duger den konvektionsytan för en förbränningsmotor,så borde den funka för en sketen processor 150w typ istället för kw... testa så får du se...

Fast motorn är aktivt kyld, med en ganska mastig fläkt, även om den ofta i dag styrs så att den står still när den inte behövs, exempelvis när man arbetar upp temperaturen efter start, samt vid färd. (då fartvinden gör jobbet åt en) Plus då den ganska viktiga skillnaden att det 80+ gradiga vattnet kyls i en atmosfär som håller 35c som mest. Ett ganska häftigt delta, något som bidrar enormt till ökad energiöverföring. Vattenkylningen till en CPU jobbar normalt med någon grads delta, eftersom man strävar efter att hålla nere CPU'tempen. Är man villig att lägga sig på 55-60 graders CPU-temp kan man möjligen få till 40-45 graders vatten, och på så sätt höja delta, för ökad effektivitet, men fortfarande inte på något sätt i nivå med att vattenflödet skulle låta varmt och kallt vatten skiktas, för att låta kallt vatten gå i retur till CPU-blocket.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Passiv kylning

Vad är det som kyler. Luften i omgivningen,Vattenhastigheten eller vad. Ju fortera pumpen pumpar desto mer energi tillförs i form av friktion........

Permalänk
Medlem

Du kan i det närmaste helt bortse från friktion, när det kommer till de flödena vi hanterar. Däremot använder pumparna ofta vattnet för sin egen kylning, speciellt när man klättrar upp i högre effektklasser, vilket gör att ökade flöden efter att man når en brytpunkt, inte längre ger motsvarande ökning i effektivitet.

Om vi ger oss in i detaljerna, så det som ger kylning, är skillnaden i luft och vattentemperatur. Eftersom skillnaden i våra system är låg, hjälper vi luftflödet med fläktar. När kyleffekten i ens valda lösning är för dålig märks det genom att man får högre delta. CPU, och vattentemperatur sticker helt enkelt iväg tills man når jämnviktspunkten där kyleffekten motsvarar effekten från CPU'n.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Passiv kylning

Om du har 30 grader i difftemp på den ytan så kan du kyla bort 800W!!! dvs skillnaden mellan processortemp o rumstemp.

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker på vart du vill komma. Vi har redan konstaterat att högre delta ger högre effektivitet, men att ett högre delta är oattraktivt eftersom det medför en högre CPU-temperatur. Alltså är lösningen att nyttja så stor del av radiatorn som möjligt, vilket innebär ett högre flöde.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Problemet är att vattenkylningssystemen oftast har lägre sekundär yta än luftkylsystemen. Sorry...

Permalänk
Medlem

Ytan är relativt irrelevant. Det enda den gör är bidrar med en begränsning för deltat. Större yta ger samma delta vid lägre vattentemperatur. Men att försöka få vattentempen till CPU'blocket att bli lägre, genom att satsa på så låga flöden genom ett vattenburet-värme-element att vattnet skiktar sig och man får "kallt" vatten i underkant, är helt enkelt inte möjligt. Högsta effektivitet med en sådan radiator, uppnås på precis samma sätt som med våra vanliga radiatorer. Högt flöde.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Passiv kylning

@rickby: Detta blev lite mer än jag trodde.Tanken var om någon med Amd Fx-9590 o vattenkylning vill / kan testa min ide......

Permalänk
Forumledare

*tråd utbruten*

Har även raderat lite konstiga inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Här är galleriet där någon testar din idé!

http://www.sweclockers.com/galleri/13375-husradiator-till-vat...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Kylning med vvsradator

@heffaklumpmamma: Tack för tipset...

Permalänk
Medlem