Permalänk
Medlem

Datorn fryser?

Hej,

Datorn fryser till lite då och då. Allting stannar upp, ljudet fastnar i en loop och låter lite typ "Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". Det enda som finns att göra är att starta om datorn. Vad kan vara problemet?

Tack på förhand
Mvh
Masperz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masperz:

Hej,

Datorn fryser till lite då och då. Allting stannar upp, ljudet fastnar i en loop och låter lite typ "Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". Det enda som finns att göra är att starta om datorn. Vad kan vara problemet?

Tack på förhand
Mvh
Masperz

Tjena,

Börja med att lista alla dina komponenter.
När datorn fryser händer det random eller i något speciellt program/spel etc, behöver lite mer info.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och låter 'Brrrrrrr!' - en mössa kanske vore på sin plats?

Annars skulle jag föreslå att inleda med ett test av minnesstickorna, då de är enklast att testa för fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tjena,

Börja med att lista alla dina komponenter.
När datorn fryser händer det random eller i något speciellt program/spel etc, behöver lite mer info.

Här är komponenterna:
https://gyazo.com/a348c221356266764e31c4460d1dae25
Händer oftast om jag sitter inne i spel och drar upp en tab på Chrome eller tabbar ner. Oftast när jag drar upp något "nytt" på datorn.

Skrivet av MoNkeY-05:

Datorn fryser och låter 'Brrrrrrr!' - en mössa kanske vore på sin plats?

Annars skulle jag föreslå att inleda med ett test av minnesstickorna, då de är enklast att testa för fel.

Kul kille Test av minnesstickor? Min kunskap om datorer är nära noll.

Permalänk
Medlem

@Masperz
Det finns något som heter Memtest som är ganska smidigt, man lägger det på en USB-sticka och bootar datorn från den. Finns guider eller så kan du fråga ifall du behöver mer instruktioner.
Ifall du kör Windows10 så finns det numera en inbyggd minnesfunktion, skulle tro att den är fullt duglig den med? Dra in i inställningarna och sök på minne, eller diagnostisera kanske.. Jag kör engelskt Windows, där kommer det upp om jag bara petar in 'memory' i sökfältet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8