Permalänk

Moderkort Standoffs

Hejsan, köpte en Corsair Spec 01 till mitt datorbygge, den kommer med förinstallerade standoffs för moderkortet men den i mitten av allting ser inte ut som dem andra utan den har gänga på bägge sidor, så undrar bara ifall de verkligen ska vara så för jag fick med en vanlig i tillbehörslådan med chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsson99:

Hejsan, köpte en Corsair Spec 01 till mitt datorbygge, den kommer med förinstallerade standoffs för moderkortet men den i mitten av allting ser inte ut som dem andra utan den har gänga på bägge sidor, så undrar bara ifall de verkligen ska vara så för jag fick med en vanlig i tillbehörslådan med chassit.

I nyare chassin brukar det sitta en "styrstandoff". Alltså ingen vanlig som du skruvar en skruv i utan en som används för att aligna MB. Men en bild skulle vara fördelaktigt

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den är till för att "lina" upp moderkortet. Resten av standoffsen håller moderkortet på plats.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Den är till för att "lina" upp moderkortet. Resten av standoffsen håller moderkortet på plats.

Så den ska alltså vara där, jag ska inte ha en skruv där utan bara låta den sticka igenom moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsson99:

Så den ska alltså vara där, jag ska inte ha en skruv där utan bara låta den sticka igenom moderkortet?

Yes, den ska bara vara till för att styra moderkortet rätt dvs. det ska inte vara nån skruv där

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Ja så när du lägger ner moderkortet så är det på plats. Du behöver alltså inte hålla i det när du sätter i första skruven. Moderkortet gillar att åka ut lite från baksidan av datorn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Davidsson99:

Så den ska alltså vara där, jag ska inte ha en skruv där utan bara låta den sticka igenom moderkortet?

korrekt

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Vilket moderkort?

Asus Z97-e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsson99:

Så den ska alltså vara där, jag ska inte ha en skruv där utan bara låta den sticka igenom moderkortet?

Ja alltså den är till för att underlätta installation av moderkort. Sen om den går att ta av hade jag nog ersatt pinnen med en skruv men det borde inte göra någon skillnad. Moderkortet kommer kunna vila mot pinnen likt en skruv ändå.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidsson99:

Asus Z97-e

Jag räknade ut 6 hål på moderkortet. Kontrollera om de förmonterade distanserna passar i hålen på moderkortet. Man ska inte lita på förmonterade distanser.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD