Köpråd av en gaming dator och skärm för max 13500kr

Permalänk

Köpråd av en gaming dator och skärm för max 13500kr

Tjenare!

Jag är på jakt efter en speldator som huvudsakligen kommer användas till just spel, streaming och andra multimedia funktioner och behöver lite tips och råd.

Tjänar man mycket på att beställa alla komponenter var för sig och bygga datorn själv eller är det i princip lika bra att köpa en komplett gaming dator? Jag har aldrig byggt en dator tidigare och är varken så teknisk eller har bra tålamod haha...

Vilka är de viktigaste komponenterna och som man ska lägga mest fokus på?

Ni får gärna tipsa och länka om kompletta dator och givetvis även om bästa tänkbara olika setups för att bygga en själv om det är stor prisskillnad och ifall man får mycket mer dator för pengarna på det sättet.

Ska man köra på en IPS eller TN skärm och har ni någea tips på bra gaming skärmar som även fungerar kanon inom alla områden?

Tack på för hand

Permalänk
Avstängd

Det är bara två månader tills nya grafikkort kommer ut från Nvidia och AMD. Förnuftsmässigt är det definitivt inte vettigt att köpa nytt grafikkort nu, dessutom kommer nya Intel processorer ut i sommar. Du kan låta ex Inet bygga en dator. Jag har byggt själv och känner en hel del folk som byggt själv men varken jag eller dom flesta jag känner är datorexperter och varken jag eller vänner som inte är datorexperter kommer någonsin bygga ihop en dator igen, krånglar datorn så måste du rådfråga på forum som detta och det är definitivt inte behagligt på något sätt. Är du inte datorexpert så låt företag som Inet sätta ihop datorn, och krånglar det slipper du all skit kring att fråga på forum, bara skicka in datorn och dom fixar det inom rimlig tid.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Det är bara två månader tills nya grafikkort kommer ut från Nvidia och AMD. Förnuftsmässigt är det definitivt inte vettigt att köpa nytt grafikkort nu, dessutom kommer nya Intel processorer ut i sommar. Du kan låta ex Inet bygga en dator. Jag har byggt själv och känner en hel del folk som byggt själv men varken jag eller dom flesta jag känner är datorexperter och varken jag eller vänner som inte är datorexperter kommer någonsin bygga ihop en dator igen, krånglar datorn så måste du rådfråga på forum som detta och det är definitivt inte behagligt på något sätt. Är du inte datorexpert så låt företag som Inet sätta ihop datorn, och krånglar det slipper du all skit kring att fråga på forum, bara skicka in datorn och dom fixar det inom rimlig tid.

Ok tack så mycket, det visste jag inte vad brukar företag för att sätta ihop delarna man valt och hur lång tid brukar det ta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardcore90:

Ok tack så mycket, det visste jag inte vad brukar företag för att sätta ihop delarna man valt och hur lång tid brukar det ta?

Skickades från m.sweclockers.com

Varsågod. Inet tar bara 800kr för att sätta ihop datorn, du får två års garanti, från beställningen till du får den tar det 7 till 10 dagar, inte så lång tid. När dom nya grafikkorten kommer kollar du in recensioner vilket passar dig bäst, delar i övrigt kan du lätt få hjälp med här på forumet. Jag kommer förmodligen köpa en bärbar speldator efter sommaren, har en som duger tills dess. Lycka till.

Permalänk

@Србо: låter kanon! jag är verkligen inte hajj på vilka komponenter som är kompatibla med varandra osv och hur många sata och andra kablar man ska ha, har du lust att sätta ihop en setup för mig? Dator, skärm och att dem sätter ihop den ska gå på max 14000. Hade varit guld värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är bara två månader tills nya grafikkort kommer ut från Nvidia och AMD. Förnuftsmässigt är det definitivt inte vettigt att köpa nytt grafikkort nu, dessutom kommer nya Intel processorer ut i sommar. Du kan låta ex Inet bygga en dator. Jag har byggt själv och känner en hel del folk som byggt själv men varken jag eller dom flesta jag känner är datorexperter och varken jag eller vänner som inte är datorexperter kommer någonsin bygga ihop en dator igen, krånglar datorn så måste du rådfråga på forum som detta och det är definitivt inte behagligt på något sätt. Är du inte datorexpert så låt företag som Inet sätta ihop datorn, och krånglar det slipper du all skit kring att fråga på forum, bara skicka in datorn och dom fixar det inom rimlig tid.

Hehe, det var det mest negativa jag läst om att bygga dator på detta forum

Jag är inte heller någon datorexpert men jag tycker att bygga sin egen dator är halva nöjet. Svårt är det inte heller och lärorikt är det.

Krånglar datorn så måste man mycket riktigt felsöka. Det är bra om man har tillgång till en annan dator, antingen en egen eller en bekants. Har man det kan man ofta ganska snabbt lösa problemen. Det kan ofta vara smidigare än att packa ihop hela datorn skicka in den och vänta flera dagar på att någon ska fixa den.

Skrivet av Србо:

Varsågod. Inet tar bara 800kr för att sätta ihop datorn, du får två års garanti, från beställningen till du får den tar det 7 till 10 dagar, inte så lång tid. När dom nya grafikkorten kommer kollar du in recensioner vilket passar dig bäst, delar i övrigt kan du lätt få hjälp med här på forumet. Jag kommer förmodligen köpa en bärbar speldator efter sommaren, har en som duger tills dess. Lycka till.

Det stämmer att Inet tar 800 kr för montaget men kostnaden blir större än så. Inet är sällan billigast på samtliga delar så man tjänar oftast på att handla från olika ställen. Totalt sett blir det oftast ca 1000-2000 kr dyrare beroende på vilka reor som finns för tillfället att få den monterad.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

URL=https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383552/]https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383552/[/URL]

Permalänk

@SUMITOMO: Tack så mycket, detta bygget ser mycket intressant ut! Är det i princip de bästa delarna du kan få för det priset? Varför bör man välja Radeon grafikkort istället för Nvidia? De spel jag kommer spela allra mest är The Witcher 3, Division, olika BF, GTA 5, starcraft 2 och olika online spel på steam

Permalänk
Medlem

@Hardcore90: Likvärdigt med GTX970 och i vissa fall bättre, mer prisvärt, 8GB minne.

http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Dock släpper Nvidia och AMD sina nya kort om någon månad, så du ligger i skarven för inköp.

Satsa på en 144Hz skärm vilket jag tog med.

Permalänk

@SUMITOMO: Ah jag har hört detta att dem ska släppa ny inom kort, kommer det verkligen påverka priserna så mycket på de redan befintliga grafikkorten? Läste lite om grafikkortet du läste och det verkar riktigt grymt men enda nackdelen är att det drar mycket ström, fast det har väl ingen större betydelse förutom på elräkningen haha eller är det något annat som påverkas av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

@SUMITOMO: Ah jag har hört detta att dem ska släppa ny inom kort, kommer det verkligen påverka priserna så mycket på de redan befintliga grafikkorten? Läste lite om grafikkortet du läste och det verkar riktigt grymt men enda nackdelen är att det drar mycket ström, fast det har väl ingen större betydelse förutom på elräkningen haha eller är det något annat som påverkas av det?

All elektrisk energi omvandlas till värmeenergi, så det kommer utvecklas mer värme från datorn.

Jag avråder dig från att köpa nu. Nästa generations grafikkort kommer ge högre prestanda/kr och högre prestanda/W. D.v.s. samma prestanda med lägre effekt och pris, eller högre prestanda med samma effekt och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

@MakeCoke: Ok tack så mycket! ja det kanske är bäst att avvakta lite då... Skiljer det mycket mellan DDR4 minnen på 2400mhz till andra DDR4 2400mhz? Bör man ha ett modekort som stödjer SLI om man vill uppgradera i framtiden och hur ser man om ett modekort har denna funktion? Är det viktigt att det finns tillgång till USB 3.1 C-type och thunderbolt och hur mycket kommer man använda dessa i sådana fall? Många frågor jag vet hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

@MakeCoke: Ok tack så mycket! ja det kanske är bäst att avvakta lite då... Skiljer det mycket mellan DDR4 minnen på 2400mhz till andra DDR4 2400mhz? Bör man ha ett modekort som stödjer SLI om man vill uppgradera i framtiden och hur ser man om ett modekort har denna funktion? Är det viktigt att det finns tillgång till USB 3.1 C-type och thunderbolt och hur mycket kommer man använda dessa i sådana fall? Många frågor jag vet hehe

När det gäller minne ska du kolla på frekvens och latens (Cas Latency, CL). Ju högre frekvens, desto bättre och ju lägre latens, desto bättre. När det gäller Inets montering kan man dock inte använda minnen över 2133 MHz.

SLI är totalt ointressant för de allra flesta, så det skulle jag inte bry mig om. Thunderbolt har inte speciellt brett stöd i PC-världen, så det kan du också skippa (för Mac används Thunderbolt mer).

Type-C i sig är bara kontakten, och den kan man vad jag vet adaptera från en vanlig Type-A-port. Vad gäller USB3.1 är 3.1(gen 1) samma som 3.0, medan 3.1(gen 2) är dubbelt så snabbt. Jag tror nog det finns rimligt prissatta moderkort med en eller två 3.1(gen 2)-portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jäger:

Hehe, det var det mest negativa jag läst om att bygga dator på detta forum

Jag är inte heller någon datorexpert men jag tycker att bygga sin egen dator är halva nöjet. Svårt är det inte heller och lärorikt är det.

Krånglar datorn så måste man mycket riktigt felsöka. Det är bra om man har tillgång till en annan dator, antingen en egen eller en bekants. Har man det kan man ofta ganska snabbt lösa problemen. Det kan ofta vara smidigare än att packa ihop hela datorn skicka in den och vänta flera dagar på att någon ska fixa den.

Det stämmer att Inet tar 800 kr för montaget men kostnaden blir större än så. Inet är sällan billigast på samtliga delar så man tjänar oftast på att handla från olika ställen. Totalt sett blir det oftast ca 1000-2000 kr dyrare beroende på vilka reor som finns för tillfället att få den monterad.

Många trådar finns på forumet flera sidor oftast där det långt ifrån löst sig snabbt och krångelfritt. Inet är överlag billiga och har ofta reor på bra datordelar. Inet är pålitligt företag som man tryggt kan låta montera ihop datorn och även om det skulle kosta 2000kr mer än Prisjakts billigaste altetnativ är det klart värt pengarna. Tjusningen med att bygga sin egen dator är långt ifrån himmelrik upplevelse som många på forumet vill påskina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna setupen är väldigt intressent och känns som ett bra bygge. Är det någon som råder mig att justera eller byta ut någon del och tror ni att det räcker med det nätagget till ett så strömätande grafikkort? vill även ha en DVD läsare och tar gärna tips på någon bra

Permalänk

@MakeCoke: tack så jätte mycket! Så om man väljer en konfiguration med DDR4 med 2400mhz så monterar dem ej detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

Denna setupen är väldigt intressent och känns som ett bra bygge. Är det någon som råder mig att justera eller byta ut någon del och tror ni att det räcker med det nätagget till ett så strömätande grafikkort? vill även ha en DVD läsare och tar gärna tips på någon bra

Det är ett bra bygge för pengarna om du inte har lust att vänta på de nya grafikkorten. Byt till 2133 MHz minnen bara. 650W är alldeles lagom för den datorn. DVD läsare är nog bara att ta den billigaste de har.

Skrivet av Hardcore90:

@MakeCoke: tack så jätte mycket! Så om man väljer en konfiguration med DDR4 med 2400mhz så monterar dem ej detta?

De skriver att de inte monterar snabbare minnen än 2133, så antagligen kommer de maila dig och föreslå ett byte innan de bygger ihop den om du skulle valt 2400 eller högre.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

@MakeCoke: tack så jätte mycket! Så om man väljer en konfiguration med DDR4 med 2400mhz så monterar dem ej detta?

Enligt vad jag hört tidigare så monterar de minnen med högre klockfrekvenser, men sätter klockfrekvensen till 2133MHz i BIOS.

Välj annars dessa: https://www.inet.se/produkt/5310293/kingston-hyperx-16gb-2x8g...

Permalänk

@Jäger: Ok tack så mycket. När man ska välja ett nätaggregat vad ska man tänka på? skiljer det mycket mellan bronze and gold och skiljer det mycket mellan olika 650w eller är det watten som talar?

Permalänk

@SUMITOMO: Jag har ändrat din lista lite till detta, vad tror du om det?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383726/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

@Jäger: Ok tack så mycket. När man ska välja ett nätaggregat vad ska man tänka på? skiljer det mycket mellan bronze and gold och skiljer det mycket mellan olika 650w eller är det watten som talar?

På specifikationen kan du få reda på maximal watt, garantitiden, om fläkten är semipassiv, om det är modulärt (dvs löstagbara kablar), mm. Det är dock inte helt lätt att veta om ett nätagg är bra eller dåligt genom att titta på specifikationen tyvärr. Bäst är att gå på reviews av bra reviewers som JonnyGURU.

Snåla inte för mycket på nätagg är mitt råd. EVGA G2 650W är mycket bra och lagom till paketet som länkades. Ser ingen större anledning att ta något annat. EVGA GQ 650W funkar också om du verkligen vill spara 150kr. Det är något billigare och en aning sämre men funkar utmärkt också.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: Nä jag har också förstått att man ej ska snåla på nätaggregatet tack så mycket för tipsen! Tycker du att jag ska låta det nätaggregatet som tipsades först vara kvar i setupen eller det jag lade till på min bild som har 750w istället?

Permalänk

Är detta chassi bättre än det som jag har i min nuvarande konfigurations lista och kommer det att fungera med allt jag ska ha? https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

@Jäger: Nä jag har också förstått att man ej ska snåla på nätaggregatet tack så mycket för tipsen! Tycker du att jag ska låta det nätaggregatet som tipsades först vara kvar i setupen eller det jag lade till på min bild som har 750w istället?

Den datorn kommer dra ungefär 400-450W som mest med överklock på både grafikkortet och processorn. Till det är 650W nätagg av bra kvalité perfekt. Ser ingen anledning att lägga 250kr mer på det du bytte till även om det också är ett bra nätagg.

Vill du kunna köra crossfire med det grafikkortet som valdes skulle jag rekommendera minst 850W nätagg, men då ska du nog ta ett annat moderkort också där inte ena PCIe x16 porten går i 4x.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: ok tack så mycket! så det är ingen ide att ta samma nätaggregat fast gå upp till 750w för att göra datorn ännu bättre och framtidssäkra den på längre sikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

Är detta chassi bättre än det som jag har i min nuvarande konfigurations lista och kommer det att fungera med allt jag ska ha? https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

Ska du byta till Define serien så ta Define R5 som är uppföljaren som är lite bättre på det mesta för 20kr mer! Det är ett mycket bra ljuddämpat chassi och passar med alla delar du hade valt.

Skrivet av Hardcore90:

@Jäger: ok tack så mycket! så det är ingen ide att ta samma nätaggregat fast gå upp till 750w för att göra datorn ännu bättre och framtidssäkra den på längre sikt?

Nej, som sagt bör du nog gå upp på 850W om du ska "framtiddsäkra" för crossfire. Ska du inte köra crossfire så vinner du inget på att gå till 750W.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Jäger: ok tusen tack! så EVGA G2 650W är det bästa alternativet i 650w klassen? såhär har jag ändrat min setup till nu, vad tror du och är alla kablar och dylikt med som behövs?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383761/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore90:

@Jäger: ok tusen tack! så EVGA G2 650W är det bästa alternativet i 650w klassen? såhär har jag ändrat min setup till nu, vad tror du och är alla kablar och dylikt med som behövs?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383761/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9383761/

Det ser bra ut, alla kablar du behöver ska följa med. Har du inte redan en fullversion (retail) av Windows så behöver du lägga till Windows.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar låsta pga. korspostning*

Trots tidigare tillsägelser fortsätter du tyvärr att skapa flera trådar om samma ämne (korspostning). Detta tvingar mig tyvärr att låsa dina trådar i enlighet med §3.3.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...