i5 6600K 60C vid load (ej oc), Noctua NH-D15???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

i5 6600K 60C vid load (ej oc), Noctua NH-D15???

Undrar om min i5 6600K ligger på för höga temperaturer vid load?
60 C efter 3 minuter i Prime95 blend, under idle ligger den mellan 25-30 C.
Är inte övercklockad och kyls av en Noctua NH-D15.

Känns som om jag borde få betydligt lägre temperaturer vid load.
Vad kan felet vara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010

Temperaturen är inte så farlig i mitt tycke då Skylake är en ganska varm cpu.
vad har du för chassi?. I ljuddämpande chassin så får man räkna med lite högre temperaturer.

<a href="http://fineartamerica.com/shop/galaxy+cases/m31" style="font: 10pt arial; text-decoration: underline;">m31 galaxy cases for sale</a>

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Låter helt normalt.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2666Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.3Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ SS Rival 300
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Mar 2015

Prime95...exterm benchmarking program...du kommer aldrig nå dem temperaturerna in real life vid spelande. Inget att oroa sig över.

Cloothing optional!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av micke7406:

Temperaturen är inte så farlig i mitt tycke då Skylake är en ganska varm cpu.
vad har du för chassi?. I ljuddämpande chassin så får man räkna med lite högre temperaturer.

Jo, jag har ett ljuddämpat chassi. Skall försöka placera om fläktarna något (få ut mer varm luft ur chassit), det kanske sänger temperaturen något.
Skulle vilja överklocka cpu:n, men känns inte som om jag har så mycket "headroom" när det gäller temperaturen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Låter inte så konstigt, speciellt inte nu när det har blivit varmt ute (iaf här jag bor)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Sisyphus:

Jo, jag har ett ljuddämpat chassi. Skall försöka placera om fläktarna något (få ut mer varm luft ur chassit), det kanske sänger temperaturen något.
Skulle vilja överklocka cpu:n, men känns inte som om jag har så mycket "headroom" när det gäller temperaturen.

De flesta Skylake går att överklocka ganska bra utan att höja volten. Min 6700k går tex i 4.7Ghz utan att behöva pilla på strömmen så du kan säkert höja din en bit.

<a href="http://fineartamerica.com/shop/galaxy+cases/m31" style="font: 10pt arial; text-decoration: underline;">m31 galaxy cases for sale</a>

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Lyckades sänka temperaturen med ca 4C genom att ha två exaust fläktar och en intake, hade tvärtom förut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Sisyphus:

Lyckades sänka temperaturen med ca 4C genom att ha två exaust fläktar och en intake, hade tvärtom förut.

Ska det inte vara ett övertryck? Alltså helst fler intake än outake? Jag har två in och en ut. Någon som kan förklara för en novis?

Citera för svar! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av xcluzive:

Ska det inte vara ett övertryck? Alltså helst fler intake än outake? Jag har två in och en ut. Någon som kan förklara för en novis?

Övertryck ger nog mindre damm i chassit.