i5 6600K 60C vid load (ej oc), Noctua NH-D15???

Permalänk
Medlem

i5 6600K 60C vid load (ej oc), Noctua NH-D15???

Undrar om min i5 6600K ligger på för höga temperaturer vid load?
60 C efter 3 minuter i Prime95 blend, under idle ligger den mellan 25-30 C.
Är inte övercklockad och kyls av en Noctua NH-D15.

Känns som om jag borde få betydligt lägre temperaturer vid load.
Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Temperaturen är inte så farlig i mitt tycke då Skylake är en ganska varm cpu.
vad har du för chassi?. I ljuddämpande chassin så får man räkna med lite högre temperaturer.

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Prime95...exterm benchmarking program...du kommer aldrig nå dem temperaturerna in real life vid spelande. Inget att oroa sig över.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Temperaturen är inte så farlig i mitt tycke då Skylake är en ganska varm cpu.
vad har du för chassi?. I ljuddämpande chassin så får man räkna med lite högre temperaturer.

Jo, jag har ett ljuddämpat chassi. Skall försöka placera om fläktarna något (få ut mer varm luft ur chassit), det kanske sänger temperaturen något.
Skulle vilja överklocka cpu:n, men känns inte som om jag har så mycket "headroom" när det gäller temperaturen.

Permalänk

Låter inte så konstigt, speciellt inte nu när det har blivit varmt ute (iaf här jag bor)

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyphus:

Jo, jag har ett ljuddämpat chassi. Skall försöka placera om fläktarna något (få ut mer varm luft ur chassit), det kanske sänger temperaturen något.
Skulle vilja överklocka cpu:n, men känns inte som om jag har så mycket "headroom" när det gäller temperaturen.

De flesta Skylake går att överklocka ganska bra utan att höja volten. Min 6700k går tex i 4.7Ghz utan att behöva pilla på strömmen så du kan säkert höja din en bit.

Permalänk
Medlem

Lyckades sänka temperaturen med ca 4C genom att ha två exaust fläktar och en intake, hade tvärtom förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyphus:

Lyckades sänka temperaturen med ca 4C genom att ha två exaust fläktar och en intake, hade tvärtom förut.

Ska det inte vara ett övertryck? Alltså helst fler intake än outake? Jag har två in och en ut. Någon som kan förklara för en novis?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ska det inte vara ett övertryck? Alltså helst fler intake än outake? Jag har två in och en ut. Någon som kan förklara för en novis?

Övertryck ger nog mindre damm i chassit.