Permalänk
Medlem

Dator sönder?

Hej nu är det så att min lille bror har ett stort problem med sin dator. Under helgen hade han nån inkompetent kompis hos oss som började pilla i hans inställningar i datorn osv osv, nå nästa dag när han vaknade så starta han datan, å så fick han bluescreen, med texten( previues system has been overclockt) nått sådant. Han försökte pilla lite i bios men hjälpte inte. bad han testa plugga ur strömkabeln, han gjorde de, och satte tillbaks den. Nu till de roliga, nu händer de inget när han försökte starta datorn, alltså den är helt jävla död. så jag undrar om någon här kanske vet något eller nå dylikt vad de kan vara, har själv också lite svårt å hjälpa å försöka förstå vad han menar när man bor 220km ifrån han så, för min del blir hjälpen lite svår åt honom. Tacksam för svar

// Reimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

Hej nu är det så att min lille bror har ett stort problem med sin dator. Under helgen hade han nån inkompetent kompis hos oss som började pilla i hans inställningar i datorn osv osv, nå nästa dag när han vaknade så starta han datan, å så fick han bluescreen, med texten( previues system has been overclockt) nått sådant. Han försökte pilla lite i bios men hjälpte inte. bad han testa plugga ur strömkabeln, han gjorde de, och satte tillbaks den. Nu till de roliga, nu händer de inget när han försökte starta datorn, alltså den är helt jävla död. så jag undrar om någon här kanske vet något eller nå dylikt vad de kan vara, har själv också lite svårt å hjälpa å försöka förstå vad han menar när man bor 220km ifrån han så, för min del blir hjälpen lite svår åt honom. Tacksam för svar

// Reimo

Plocka ut det runda batteriet på modekortet vänta 1 par minuter stoppa tillbaka det så borde den starta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputten:

Hej nu är det så att min lille bror har ett stort problem med sin dator. Under helgen hade han nån inkompetent kompis hos oss som började pilla i hans inställningar i datorn osv osv, nå nästa dag när han vaknade så starta han datan, å så fick han bluescreen, med texten( previues system has been overclockt) nått sådant. Han försökte pilla lite i bios men hjälpte inte. bad han testa plugga ur strömkabeln, han gjorde de, och satte tillbaks den. Nu till de roliga, nu händer de inget när han försökte starta datorn, alltså den är helt jävla död. så jag undrar om någon här kanske vet något eller nå dylikt vad de kan vara, har själv också lite svårt å hjälpa å försöka förstå vad han menar när man bor 220km ifrån han så, för min del blir hjälpen lite svår åt honom. Tacksam för svar

// Reimo

Säg åt honom att ta ur strömkabeln, öppna burken, plocka ur batteriet (det lilla runda), hålla in powerknappen i 10 sek, låta batteriet ligga på bordet i MINST 30 minuter, gärna längre, sätta i batteriet och sen koppla i ström och testa starta igen och hoppas att det funkar.
Enklaste sättet att förklara för någon som inte har något i en dator att göra hur man resettar bios-inställningar.

Lycka till och god natt!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED