Misstänker att slutet närmar sig - dags att bygga nytt?

Permalänk
Medlem

Misstänker att slutet närmar sig - dags att bygga nytt?

Hej Sweclockers!

Datorn i min sign byggdes våren Sandy Bridge släpptes, alltså 2011 eller 2012, minns ej exakt. Sedan dess har vissa mindre uppgraderingar gjorts, som ex mer ram och en bättre GPU.

Nu den senaste månaden har jag börjat märka att jag får vissa stutteringliknande fenomen, speciellt direkt i anslutning till uppstart, men även när jag surfar runt i Chrome eller i vissa spel, efter att datorn varit igång ett tag. Det kan egentligen enklast beskrivas som ett fps drop i ett spel, ner till ca 5 fps, som varar i 2-3 sekunder, där även ljudet försvinner. Samtidigt kan det gå flera timmar utan problem ibland.

Jag har inte kört några tester för att kontrollera tillståndet på ex minnen eller sådant, men är absolut villig att göra det om ni tycker att det är en idé. Vet bara inte vilka program jag ska köra isf.

Jag har haft tankar på att bygga nytt tidigare i höstas, men har inte blivit av pga ekonomiska skäl (begränsat med jobb och sedan en australienresa på två månader). Nu när det jag beskriver ovan började så funderar jag om kanske är lika bra att ge upp denna datorn och bygga en ny? Den har ju hängt med ett bra tag nu. Har fast inkomst fram till September och även möjlighet att extrajobba under studierna om jag vill.

Börjar studera i höst, så om möjligt undviker jag gärna att bygga nytt av ekonomiska skäl då jag försöker spara upp en summa. Om det dock blir ett nybygge så känner jag att jag hellre kastar pengar på det på en gång, istället för att behöva kasta pengar på uppgraderingar. Ska det va' så ska det va' liksom

Vad tror ni?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

hej gör en grundlig felsökning ..så ska nog din maskin klara sig några år till .....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregatet är det som oftast styr livslängden på hela datorn. De flesta budgetagg under tusenlappen har komponenter som begränsar livslängden till runt 3 år, sedan ökar risken för instabilitet. Många försöker spara några hundralappar här trots att själva fundamentet i en stabil dator är strömförsörjningen.

Med det sagt, vilket nätagg har du? Allt annat är listat i din signatur men inte det.

Är datorn regelbundet urdammad?

Processorn kan ha tröttnat på överklockningen och kanske måste klockas ner, men kan förbli instabil om den tagit permanent skada.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Samsung 840 lider av problem där gammal data blir svårare och svårare att läsa (tillslut kan man börja få stutter och loading problem pga hastigheten kan gå under 10mb/s). Samsung släppte firmware fixar till 840 Evo som fixade problemet genom att i princip skriva om datan till en ny cell med jämna mellanrum, däremot bemödade dom sig aldrig att släppa någon fix till vanliga 840 då den redan var EOL när samsung erkände problemen.

Alternativt om det är ett riktigt gammalt P67 du sitter på så kanske Sata controller håller på att dö, Intel gjorde trots allt en total recall på den första omgången 1155 moderkort med 6x chipset i februari 2011.

Permalänk
Medlem

Låter ju som en formatering hade löst problemet har du testat det ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nätaggregatet är det som oftast styr livslängden på hela datorn. De flesta budgetagg under tusenlappen har komponenter som begränsar livslängden till runt 3 år, sedan ökar risken för instabilitet. Många försöker spara några hundralappar här trots att själva fundamentet i en stabil dator är strömförsörjningen.

Med det sagt, vilket nätagg har du? Allt annat är listat i din signatur men inte det.

Är datorn regelbundet urdammad?

Processorn kan ha tröttnat på överklockningen och kanske måste klockas ner, men kan förbli instabil om den tagit permanent skada.

Jag sitter med ett Corsair TX 650W. Har aldrig tänkt på att det inte fanns med i min sign, ska uppdatera den! Det är ju inget nätagg i toppklass givetvis. Tror du att det kan vara grunden till problemet?

Nej, är dålig på att damma ur datorn, det erkänner jag. Kollar väl dammfiltrerna till chassit någon gång ibland, men väldigt sällen. Dammar ur datorn har jag nog gjort i snitt en gång per år, tyvärr.

Tänkte också på att det kan bero på min OC. Ska testa att klocka ner den litegrann så får vi se hur den reagerar på det. Temperaturerna ligger på ca 65 grader i 100% load, vilket enligt min forskning ska vara okej, även om något i högsta laget.

Skrivet av KalBumling:

Samsung 840 lider av problem där gammal data blir svårare och svårare att läsa (tillslut kan man börja få stutter och loading problem pga hastigheten kan gå under 10mb/s). Samsung släppte firmware fixar till 840 Evo som fixade problemet genom att i princip skriva om datan till en ny cell med jämna mellanrum, däremot bemödade dom sig aldrig att släppa någon fix till vanliga 840 då den redan var EOL när samsung erkände problemen.

Alternativt om det är ett riktigt gammalt P67 du sitter på så kanske Sata controller håller på att dö, Intel gjorde trots allt en total recall på den första omgången 1155 moderkort med 6x chipset i februari 2011.

Okej, det visste jag inte. Jag har en annan SSD som jag satt in efteråt, kanske bör flytta över C: till den disken? Det är en samsung även den, dock 850 evo, om jag minns rätt.

Minns att P67 hade dom problemen, ja, men mitt moderkort är rev B3, alltså den åtgärdade versionen.

Skrivet av pompa_kumla:

Låter ju som en formatering hade löst problemet har du testat det ?

Har aldrig testat detta faktiskt, då jag ville undvika att förlora all data. Har ju en extern HDD på 2 TB, så jag kan ju lägga över det viktigaste där isf. Brukar en formatering kunna lösa problem som dessa?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

[quote postid="16141410" userid="159708" name="Axxident"]
Jag sitter med ett Corsair TX 650W. Har aldrig tänkt på att det inte fanns med i min sign, ska uppdatera den! Det är ju inget nätagg i toppklass givetvis. Tror du att det kan vara grunden till problemet?

Nej, är dålig på att damma ur datorn, det erkänner jag. Kollar väl dammfiltrerna till chassit någon gång ibland, men väldigt sällen. Dammar ur datorn har jag nog gjort i snitt en gång per år, tyvärr.

Tänkte också på att det kan bero på min OC. Ska testa att klocka ner den litegrann så får vi se hur den reagerar på det. Temperaturerna ligger på ca 65 grader i 100% load, vilket enligt min forskning ska vara okej, även om något i högsta laget.

Okej, det visste jag inte. Jag har en annan SSD som jag satt in efteråt, kanske bör flytta över C: till den disken? Det är en samsung även den, dock 850 evo, om jag minns rätt.

Minns att P67 hade dom problemen, ja, men mitt moderkort är rev B3, alltså den åtgärdade versionen.

Har aldrig testat detta faktiskt, då jag ville undvika att förlora all data. Har ju en extern HDD på 2 TB, så jag kan ju lägga över det viktigaste där isf. Brukar en formatering kunna lösa problem som dessa?

Formatering brukar vara det första jag gör innan jag lägger pengar på saker och tror i ditt fall det kan hjälpa kan vara dålig disk med kolla hur dem mår via crystal disk info.

TX 650 är ett bra kvalitets agg tror inte problemet är där denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Axxident:

Okej, det visste jag inte. Jag har en annan SSD som jag satt in efteråt, kanske bör flytta över C: till den disken? Det är en samsung även den, dock 850 evo, om jag minns rätt.

Min rekommendation är att du installerar om hellre än att flytta installationen.

Citat:

Har aldrig testat detta faktiskt, då jag ville undvika att förlora all data. Har ju en extern HDD på 2 TB, så jag kan ju lägga över det viktigaste där isf. Brukar en formatering kunna lösa problem som dessa?

Har du inte installerat om Windows en enda gång sedan 2011?! Gör det så snart du kan. Ja, ominstallation av Windows löser ofta konstiga problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair TX 750w började spöka rejält när det hade packats damm inuti det, då tog jag isär det och städade det ordentligt med tryckluft, om du inte vet hur du städar av ett nätagg ordentligt så är det absolut viktigaste att det är 100% urladdat och det gör du enklast genom att koppla ur datorn ur strömkontakten och trycker flera gånger på startknappen så du vet till 100% att det är urladdat men de kan fortfarande vara laddning kvar så rör ingenting inuti helst.

Mitt Corsair TX 750w var inköpt 2008 och bytte ägare 2012 när jag skaffade mitt nuvarande agg och TX 750w rullar fortfarande felfritt inuti min kompis dator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

[quote postid="16141410" userid="159708" name="Axxident"]
Jag sitter med ett Corsair TX 650W. Har aldrig tänkt på att det inte fanns med i min sign, ska uppdatera den! Det är ju inget nätagg i toppklass givetvis. Tror du att det kan vara grunden till problemet?

Nej, är dålig på att damma ur datorn, det erkänner jag. Kollar väl dammfiltrerna till chassit någon gång ibland, men väldigt sällen. Dammar ur datorn har jag nog gjort i snitt en gång per år, tyvärr.

Tänkte också på att det kan bero på min OC. Ska testa att klocka ner den litegrann så får vi se hur den reagerar på det. Temperaturerna ligger på ca 65 grader i 100% load, vilket enligt min forskning ska vara okej, även om något i högsta laget.

Okej, det visste jag inte. Jag har en annan SSD som jag satt in efteråt, kanske bör flytta över C: till den disken? Det är en samsung även den, dock 850 evo, om jag minns rätt.

Minns att P67 hade dom problemen, ja, men mitt moderkort är rev B3, alltså den åtgärdade versionen.

Har aldrig testat detta faktiskt, då jag ville undvika att förlora all data. Har ju en extern HDD på 2 TB, så jag kan ju lägga över det viktigaste där isf. Brukar en formatering kunna lösa problem som dessa?

Formatering brukar vara det första jag gör innan jag lägger pengar på saker och tror i ditt fall det kan hjälpa kan vara dålig disk med kolla hur dem mår via crystal disk info.

TX 650 är ett bra kvalitets agg tror inte problemet är där denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alling:

Min rekommendation är att du installerar om hellre än att flytta installationen.

Har du inte installerat om Windows en enda gång sedan 2011?! Gör det så snart du kan. Ja, ominstallation av Windows löser ofta konstiga problem.

Nja, jag bytte från HDD till SSD i början av 2012, sedan dess minns jag inte att jag har pillat mer med det då jag inte haft problem med datorn innan detta började. Formaterar gör man inuti BIOS väl? Inte jätteinsatt i att formatera, skapa partitioner etc.

Skrivet av Oliver91:

Mitt Corsair TX 750w började spöka rejält när det hade packats damm inuti det, då tog jag isär det och städade det ordentligt med tryckluft, om du inte vet hur du städar av ett nätagg ordentligt så är det absolut viktigaste att det är 100% urladdat och det gör du enklast genom att koppla ur datorn ur strömkontakten och trycker flera gånger på startknappen så du vet till 100% att det är urladdat men de kan fortfarande vara laddning kvar så rör ingenting inuti helst.

Mitt Corsair TX 750w var inköpt 2008 och bytte ägare 2012 när jag skaffade mitt nuvarande agg och TX 750w rullar fortfarande felfritt inuti min kompis dator.

Låter lite för avancerat för min del. Var skitskraj när jag skulle montera min CPU kylare första gången så att skruva isär nätagget känns inte som något för mig. Dock ska jag se till att göra rent både dammfilter och blåsa ur datorn i helgen, tillsammans med en omformatering av Windows.

En fråga dock, jag har ju bara W7 disken kvar, kommer jag fortfarande att kunna utnyttja gratisuppdateringen till W10, eller fastnar jag på W7 efter formatering?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Axxident:

Nja, jag bytte från HDD till SSD i början av 2012, sedan dess minns jag inte att jag har pillat mer med det då jag inte haft problem med datorn innan detta började. Formaterar gör man inuti BIOS väl? Inte jätteinsatt i att formatera, skapa partitioner etc.

Nej, det man ofta kallar formatering, som egentligen heter ominstallation av Windows, gör man genom att ansluta en bootbar USB-sticka med installationsprogrammet för Windows på, boota från den och följa stegen på skärmen.

Det viktiga att komma ihåg (förutom att all data på systemdisken kommer försvinna) är att man ska koppla ur ALLA diskar utom den disk man vill installera Windows på innan man börjar installera. Annars kan Windows få för sig att lägga bootpartitionen (System Reserved, 100 MiB) på en annan disk än systemdisken, och det vill du inte.

Citat:

Låter lite för avancerat för min del. Var skitskraj när jag skulle montera min CPU kylare första gången så att skruva isär nätagget känns inte som något för mig. Dock ska jag se till att göra rent både dammfilter och blåsa ur datorn i helgen, tillsammans med en omformatering av Windows.

Nätagget ska du helt riktigt inte skruva isär.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rör inte nätaggregatet om du inte är 110% säker på vad du gör, du kan dö om du rör på fel sak.
CPUn är det inget fel på, förutom att sandy bridge fortfarande hänger med bra så är livslängden på CPUer up mot 20 år om de inte går sönder av någon yttre påverkan eller du har extrem otur.