Nätverks problem Windows 10 dator. Nätverket blir slött overtime.

Permalänk
Medlem

Nätverks problem Windows 10 dator. Nätverket blir slött overtime.

Morrn i stugan.

Jahap någon som kan lista ut varför min windows 10 pro dator blir slö overtime. Startar jag om datorn får jag 300 ned 100 upp på bredbandskollen och kan föra över filer i nätverket med hastighet av 112 mb/s.

Efter ca 1 dag är bredbandskollen 50 Mbit/s ned och 100 Mbit/s och ligger på ca 4-5 mb/s när jag för över filer i nätverket.

Ubuntu datorn får samma hastighet hela tiden via speedtest-cli och för jag över filer från ubuntu till laptopen går det i ca 80-112 mb/s hela tiden så något stämmer inte med windows datorn.

anders@linuxburken:~$ speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Retrieving speedtest.net server list...
Testing from Teleservice Bredband Skane AB (85.30.159.249)...
Selecting best server based on latency...
Hosted by Hi3G Denmark ApS (Copenhagen) [83.60 km]: 3.917 ms
Testing download speed........................................
Download: 291.20 Mbit/s
Testing upload speed..................................................
Upload: 115.01 Mbit/s
anders@linuxburken:~$

Nu har jag precis startat om datorn så kan inte posta för Windows datorn eftersom jag får vänta några timmar tills nätverket böjar slöa ner.
Har ett Asus X99-S moderkort med deras deras intel drivers. Har varit så här ett tag. Börjar bli trött på det.

Ni får säga vad ni vill ha för info eller något program som jag ska köra. Har googlat som en dåre men inte hittat något direkt som slöar ner nätverket som jag beskriver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adapter:

Morrn i stugan.

Jahap någon som kan lista ut varför min windows 10 pro dator blir slö overtime. Startar jag om datorn får jag 300 ned 100 upp på bredbandskollen och kan föra över filer i nätverket med hastighet av 112 mb/s.

Efter ca 1 dag är bredbandskollen 50 Mbit/s ned och 100 Mbit/s och ligger på ca 4-5 mb/s när jag för över filer i nätverket.

Ubuntu datorn får samma hastighet hela tiden via speedtest-cli och för jag över filer från ubuntu till laptopen går det i ca 80-112 mb/s hela tiden så något stämmer inte med windows datorn.

anders@linuxburken:~$ speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Retrieving speedtest.net server list...
Testing from Teleservice Bredband Skane AB (85.30.159.249)...
Selecting best server based on latency...
Hosted by Hi3G Denmark ApS (Copenhagen) [83.60 km]: 3.917 ms
Testing download speed........................................
Download: 291.20 Mbit/s
Testing upload speed..................................................
Upload: 115.01 Mbit/s
anders@linuxburken:~$

Nu har jag precis startat om datorn så kan inte posta för Windows datorn eftersom jag får vänta några timmar tills nätverket böjar slöa ner.
Har ett Asus X99-S moderkort med deras deras intel drivers. Har varit så här ett tag. Börjar bli trött på det.

Ni får säga vad ni vill ha för info eller något program som jag ska köra. Har googlat som en dåre men inte hittat något direkt som slöar ner nätverket som jag beskriver det.

Har du stängt av funktionen som använder din dator för att skicka uppgraderingar till andra?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du stängt av funktionen som använder din dator för att skicka uppgraderingar till andra?

Ja, stängt av det nu. Men då borde hela nätverket bli slött tycker jag. Även ut till internet från de andra datorerna, eller?

Edit: Borde inte den trafiken synas i resursövervakaren? Har kollat där med men inget onormalt ligger på några kb i trafik idle.

Permalänk
Medlem

@adapter:
Har du router?
Får du samma fenomen om du kopplar din dator direkt?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@adapter:
Har du router?
Får du samma fenomen om du kopplar din dator direkt?

Har en Asus RT-AC68U router men datorn är kopplad till en Netgear ProSafe JGS516 16 portas gigabit switch. Helt omöjligt och koppla in datorn direkt till fiberutaget då går ju servern ner som heter https://www.linuxburken.com

Server har full speed hela tiden. Även om jag kopplar windows datorn direkt in i routern bli den slö overtime. Funderar på och installera om datorn och se om det hjälper. Jag är inte så bra på Windows som på Linux. Har bara windows för spel och surfa och sånt.

EDIT: Nu börjar datorns nätverk gå ner igen. Så jag vet inte vad fassen vad som är fel. Ingen direkt trafik i nätverket just nu. Nä får installera om datorn och se. Kanske något som är fel med drivers eller något.

Permalänk
Medlem

troligtvis så är det drivarna till nätverkskortet som är boven i dramat. det kan också vara något protokoll, för jag hade ett problem med protokoll som följde med Realtek drivare för min dator och vad som hände är att när jag pingade andra maskiner så låg pingen runt 100ms fördröjning och detta var i det lokala nätverket.

är du absolut säker att du har intels senaste drivare? för jag vet att intel har stängt av funktioner i sina nät drivare så som vlan och teaming för windows 10.

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Network-Adapt...

Permalänk
Medlem

Undra om det inte är samma problem som jag har, har också windows 10. Känner igen tydligt det här med att nätet blir långsamt ibland utan anledning.

Märker du som jag när du lirar tex Overwatch lr Division en sorts fördröjning innan dina skott aktiveras på fienderna ? Det märker åtminstone jag väldigt tydligt, och det är vädligt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Testar de, jag har bara Intels drivers från Asus support sajt. De är från sep 2015. Får vi se om några timmar om det är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seren84:

Undra om det inte är samma problem som jag har, har också windows 10. Känner igen tydligt det här med att nätet blir långsamt ibland utan anledning.

Märker du som jag när du lirar tex Overwatch lr Division en sorts fördröjning innan dina skott aktiveras på fienderna ? Det märker åtminstone jag väldigt tydligt, och det är vädligt frustrerande.

Nä ms är det ju inget fel på bara hastigheten som går ner så märker inget i spel. Spelar bara BF4.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det specifik gäller BBK så kan problemet bero på Nätverks eller grafikdrivrutinen (flash) Det står nått om "turbo lan" på moderkortets hemsida och sånt gör mig orolig, prova att avinstallera det och installera om de vanliga drivrutinerna för nätverk och grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det specifik gäller BBK så kan problemet bero på Nätverks eller grafikdrivrutinen (flash) Det står nått om "turbo lan" på moderkortets hemsida och sånt gör mig orolig, prova att avinstallera det och installera om de vanliga drivrutinerna för nätverk och grafik.

Gäller även överföring i det interna nätverket. Det går ner till 50 mbit/s från 1000 Mbit/s. Just nu ligger jag på 125 Mbit/s på bredbandskollen så de där nya driversna funka inte. Då testar jag föra över fil från windows datorn via smb blir hastigheten ca 12 mb/s och testa även SFTP till servern blir samma hastighet. Startar jag om datorn så blir det 1000Mbit/s eller 112 mb/s i överföring. både via smb/sftp.

Örk blir så trött på detta, installerar om windows och ser. Hör av mig i morron om det hjälpte. Orkar inte felsöka längre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adapter:

Gäller även överföring i det interna nätverket. Det går ner till 50 mbit/s från 1000 Mbit/s. Just nu ligger jag på 125 Mbit/s på bredbandskollen så de där nya driversna funka inte. Då testar jag föra över fil från windows datorn via smb blir hastigheten ca 12 mb/s och testa även SFTP till servern blir samma hastighet. Startar jag om datorn så blir det 1000Mbit/s eller 112 mb/s i överföring. både via smb/sftp.

Örk blir så trött på detta, installerar om windows och ser. Hör av mig i morron om det hjälpte. Orkar inte felsöka längre.

Ok, flash påverkar bara BBK men om du mäter med verkliga filöverföringar i lanet så måste du ha koll på hur det fungerar, de går oftast fort i början för då används ramcache men när den är full så sjunker farten eftersom lagringsenheternas hastighet börja påverka mer.
Man bör därför inte förlita sig på verkliga filöverföringar för att mäta nätverkshastighet utan använda mätprogram så man isolerar mätningen till lanet (om det inte är hela filöverföringshastighet inklusive lagring man verkligen vill mäta på) så länge man tänker efter och håller koll på vad man verkligen mäter så är det lugnt men det är lätt hänt att man mäter nått annat än det man egentligen vill mäta.
Nu verkar det inte ha med filsystemen att göra för dig men det kan vara bra att tänka på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, flash påverkar bara BBK men om du mäter med verkliga filöverföringar i lanet så måste du ha koll på hur det fungerar, de går oftast fort i början för då används ramcache men när den är full så sjunker farten eftersom lagringsenheternas hastighet börja påverka mer.
Man bör därför inte förlita sig på verkliga filöverföringar för att mäta nätverkshastighet utan använda mätprogram så man isolerar mätningen till lanet (om det inte är hela filöverföringshastighet inklusive lagring man verkligen vill mäta på) så länge man tänker efter och håller koll på vad man verkligen mäter så är det lugnt men det är lätt hänt att man mäter nått annat än det man egentligen vill mäta.
Nu verkar det inte ha med filsystemen att göra för dig men det kan vara bra att tänka på det.

Jepp ska tänka på det. Har till servern en webbaserad/php. Men inget till Windows. Sådär nu e USB stickan klar. Bara hitta windows 8 skivan med cdkyen, vart nu den kan vara Har för mig den den nyckeln funka till Windows 10.

Permalänk
Medlem

Datorn varit på under natten och nätverket funkar som det ska fy va skönt. Iaf drygt och behöva installera om datorn.