Permalänk

Byta nätagg i NAS

Hej.

Jag har fått en, Netgear ReadyNAS RND4000 v3, av en bekant. Problemet är att det inbyggda nätagget av märket Seventeam har gett upp. Person löste det tillfälligt genom att koppla in ett ATX-agg, som nu också har gett upp. Försöker nu hitta en lösning, men har problem med att hitta ett kompatibelt nätagg. Se bild för att se problemet,

Tydligen fungerar inte länken, så här är den:
https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.insideg...
Som länken bör visa, så är det endast en 20pins kontakt ansluten.
För att göra problemet ännu värre så måste tydligen två kablar bytas ut, till två gula i 20pins kontakten. Det är -5V & -12V, som berörs.

Har hittat liknande agg på prisjakt, men de har alla fler kablar än jag behöver samt förmodligen felkopplad 20pins kontakt.
Någon som har en lösning.

Orginalagget heter: Seventeam ST-220FUB-05E.

Vet att NASen inte är så säker då mjukvaran inte går att uppgradera, men den är tänkt att enbart fungera som offline backup.

//Freezer

Lagt till en länk.
Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Hittade en skiss övver nätagget på tillverkarens hemsida och agget ser ut att ha samma pinout som ett standard ATX 20-pin, se länkarna nedan. Så jag tror inte du behöver byta kablarna utan det borde fungera med valfritt nätagg som följer ATX standarden.

http://www.seventeam.com.tw/uploads/files/file_path_172.pdf
https://www.oscium.com/sites/default/files/Blog_50p1_atx-powe...

Permalänk
Skrivet av Mackey:

Hittade en skiss övver nätagget på tillverkarens hemsida och agget ser ut att ha samma pinout som ett standard ATX 20-pin, se länkarna nedan. Så jag tror inte du behöver byta kablarna utan det borde fungera med valfritt nätagg som följer ATX standarden.

http://www.seventeam.com.tw/uploads/files/file_path_172.pdf
https://www.oscium.com/sites/default/files/Blog_50p1_atx-powe...

Din första länk visar inte rätt agg, då det bara har en enda anslutning. Följer man bildlänken så framgår det att -5Volt och -12Volt måste bort. Frågan är dock då om man måste ersätta de med gula +12Volt eller om det räcker att koppla bort de två kablarna.

Börjar även fundera på om Netgear har beställt en special av Seventeam i och med att två gula kablar (+12Volt?) sitter där -5Volt och -12Volt ska vara.

Går det att på något sätt kolla om de två gula kablarna är +12volt eller ej.
Edit: Enligt denna länk så måste två pinnar bytas, då jag har en modifierad ATX-kontakt där pin 12 & 18 ska ersättas med +12Volt.

//freezer

Hittat ny information
Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Din första länk visar inte rätt agg, då det bara har en enda anslutning. Följer man bildlänken så framgår det att -5Volt och -12Volt måste bort. Frågan är dock då om man måste ersätta de med gula +12Volt eller om det räcker att koppla bort de två kablarna.

Börjar även fundera på om Netgear har beställt en special av Seventeam i och med att två gula kablar (+12Volt?) sitter där -5Volt och -12Volt ska vara.

Går det att på något sätt kolla om de två gula kablarna är +12volt eller ej.

//freezer

Jag gjorde tolkningen att det är samma nätagg eftersom modellnumret i manualen stämmer överens med det modellnumret du angav i TS, med undantaget att det är annan färg på kablarna vid -5V samt -12V (men ändå samma spänning). Det är nog som du säger att det är en specialvariant men som har samma modellnummer. Alla gula kablar ser ut att gå till samma ställe på denna bild (från samma sida som din bild kommer ifrån):

https://www.insidegadgets.com/wp-content/uploads/2013/10/IMG_...

Det hade ju varit lätt att testa värdena för kablarna om agget fungerade men gissningsvis är de gula kablarna +12V, samtidigt går det inte att vara helt säker på saken.

Edit: Missade att du hade editerat ditt inlägg, då var det en specialvariant trots allt. Hoppas att tricket fungerar!

Permalänk

Hm. Ingen som vet var jag kan köpa ett ersättningsagg, som inte behöver kopplas om. Eller är det bara att köpa ett agg som passar och sedan byta de kablar som måste bytas och sedan hoppas på att det håller under hela garantitiden.
Alternativet är att köpa prisjakts billigaste 4disks nas, då ett nytt agg går på motsvarande summa

Någon som har ett råd att ge.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Under hur lång tid har de olika aggen använts? Känns som att det är något fel på NASen om den förstört två nätagg på kort tid. Det kan vara värt att hitta grundorsaken innan du börjar köpa nya agg.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Under hur lång tid har de olika aggen använts? Känns som att det är något fel på NASen om den förstört två nätagg på kort tid. Det kan vara värt att hitta grundorsaken innan du börjar köpa nya agg.

Jag vet inte hur länge varje agg har använts, men originalet dog förmodligen av en kombination av ålder (inköpt 2007) och värme. Finns en fläkt placerad bakom diskarna, sedan har de någon typ av styrning så att en del av luften ska ta vägen förbi agget.
Det andra var ett gammalt noname agg som användes enbart för att rädda informationen som låg på diskarna. Efter det har inget använts och hur länge det dröjde tills jag fick frågan om ta delarna vet jag inte. Meningen var att det skulle kastas men personen visste att gillar att pyssla med hårdvara.
Det att jag upptäckte att agg två var trasig var att jag planerade att klippa alla kablar som inte skulle användas. När jag öppnade upp såg jag att ett flertal kondingar hade lyft på hatten och minst en hade även börjat läcka. Så att ett agg av okänd ålder, märke och belastning ger upp beror nog inte på nasen

Har hittat trådar om att andra personers nasar också gett upp och i samtliga fall var det agget. I vissa fall gick det att köpa ett ersättningsagg med fläkt. Men de trådarna är minst 2 år gamla och möjligheten att beställa direkt från Netgear verkar också ha upphört.

Hittade även en tråd om en som använde delar från samma typ till en raspberrypi. Men jag känner inte för att ge mig på detta.

Är det möjligt att flytta fyra kablar utan att det syns, så att jag kan åberopa garanti om jag köper ett nytt agg och det går sönder.
Eller är det bättre att köpa en ny för motsvarande summa.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Har nu fått tag i ett vanligt agg, så att jag i alla fall kan testa nasen. Mitt problem nu är hur jag gör för att få bort de två kablarna jag måste byta i ATX-kontakten.
Inser att stiften sitter med någon typ av hake, men är det 1, 2, 3 eller 4 hakar på varje stift. Samt vad behövs för att peta in dessa hakar så att stiftet kan dras ut. Något annat jag har missat?

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Väcker denna tråd igen.

Har insett att jag behöver ett verktyg för att enklast få bort kabelstiften. Har sökt lite men bara hittat utländska företag. Finns det något Svenskt företag som har dessa verktyg, eller är det bara att beställa från första bästa ställe.
Är även lite svårt att söka när man inte vet vad verktyget heter på Svenska.

Hoppas på svar
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*