Tappar internetuppkoppling (Telia VDSL)

Permalänk
Medlem

Tappar internetuppkoppling (Telia VDSL)

Tjena!
Har ett problem med mitt nät hemma. Sitter i dagsläget på telia vdsl 30mbit.

Problemet jag har är att det lägger ner, oftast vid samma klockslag men ändå inte. Alltså det är ofta det lägger ner 23.30 men kan även hända helt randomtider som typ nyss.

Och internet dör inte helt, jag kan fortfarande surfa osv under dom minuterna det "ligger nere" Det är bara uppkopplingen i spelen jag spelar, samt i mumble/teamspeak som tappas. Precis som att dom går via en egen port och just den porten blockas för några minuter.

Det dör, ligger nere i 30-60 sekunder, startar upp igen i ca 30 sekunder för att sedan dö igen. Det gör så här ett par gånger sen är jag live igen.

Oerhört störande, och jag har formaterat datorn. Någon som har varit med om samma eller vet vad problemet kan vara?
Jag har ännu inte pratat med telias support än.

Mvh Viktor

Missvisande rubrik korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Ring supporten. Kan vara dålig koppar, radiostörning etc etc.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Eftersom du sitter på VDSL så antar jag att du inte bor mitt i city nånstans? En möjlig anledning är att det är för många trådlösa nätverk och du får interferens. Jag hade samma problem förut och det är ju vid sena kvällar då trafiken är som mest intensiv problemen uppstod. Har du prövat att använda TP-kabel? Om problemet kvarstår efter det så är det bara att ringa supporten, problemet är uppenbarligen inte på din kant.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver att du kan surfa men att du tappar kontakten med en specifik spelserver under en kort stund ibland ? I så fall är det inget som har med vdsl uppkopplingen att göra, den är "av eller på" möjligen kan det bero på routing längre upp i nätet men Telia brukar ha mycket bra nät och de är ju till och med Tier 1 operatör.
Det låter inte som nått problem som borde ha med Telia att göra utan mer som beror på spelservern eller nätet den är ansluten till.
har du provat att pinga och försöka få fram lite fakta om var kontakten bryts ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag använder inte trådlöst öht. Endast uppkopplad med kabel till 3 datorer. Problemet är även när de andra två datorerna är avstängda.

Mrqaffe, problemet är att TS och exempelvis CS tappar kontakten precis samtidigt, och det är ju två olika servrar. Tabbar jag ut då så funkar webbläsaren utan problem, alltså bara spelet och TS/Mumble som dör :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad heter modemet som du har fått?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taKiDa:

Tack för svaren. Jag använder inte trådlöst öht. Endast uppkopplad med kabel till 3 datorer. Problemet är även när de andra två datorerna är avstängda.

Mrqaffe, problemet är att TS och exempelvis CS tappar kontakten precis samtidigt, och det är ju två olika servrar. Tabbar jag ut då så funkar webbläsaren utan problem, alltså bara spelet och TS/Mumble som dör :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det är skumt om bara vissa saker i en specifik dator dör, det borde inte bero på routern elelr internetanslutningen i så fall utan nått i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Mac83: Thompson TG789vn tror jag det är, telias egna skit. Kunde inte ha kvar mitt Asus N66u när jag bytte från ADSL till VDSL

@mrqaffe: Men har ju formaterat datorn utan skillnad ;/ Eller menar du att det skulle vara hårdvarufel i datorn? Ytterst tveksam till det också faktiskt :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taKiDa:

@Mac83: Thompson TG789vn tror jag det är, telias egna skit. Kunde inte ha kvar mitt Asus N66u när jag bytte från ADSL till VDSL

@mrqaffe: Men har ju formaterat datorn utan skillnad ;/ Eller menar du att det skulle vara hårdvarufel i datorn? Ytterst tveksam till det också faktiskt :/

Jag konstaterar bara att det är märkligt om smarten skulle påverka så selektivt som du beskriver problemet. det går att använda smarten bara som modem om man bryggar den så kan du ansluta en annan router efter den om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Aah, har varit inne på den idén också då jag har en bra router att koppla in, men vet i tusan alltså, extremt störande bara. Hoppas jag får tid över på måndag att prata med supporten.

https://www.flashback.org/p57100483 Hittade den här tråden med en som har exakt samma fel som mig.

Permalänk
Medlem

@taKiDa: Min brorson hade samma problem och telia var tom och kollade allting fram till hans dator och även datorn och dom sa att där fanns inga problem och dom inte kunde lösa det, han fick ett nytt modem men problemet kvarstod, till sist tröttnade jag för jag vet om att det är modemets fel men telia vägrar erkänna det, jag bytte ut det till ett modem och router jag hade liggandes och sen dess har han inte haft ett enda bekymmer.
Värt att påpeka är att han hade endast internet, han kör inte med tv och sånt genom sitt så därför kunde jag byta.
Det ska gå att stänga av routerfunktionen i telias modem och sätta dit en egen också för det är just routerfunktionen som är problemet i modemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning