6700 - Sabertooth - Default settings 1.4 vid - Extrema temps.

Permalänk
Medlem

6700 - Sabertooth - Default settings 1.4 vid - Extrema temps.

Tja!

Någon som kan uppdatera en om vad jag måste göra för att få ner mina temps på min 6700k?
Vad jag än ändrar i mitt sabertooth z170 så ligger min 6700k i full load på 70 c + i stock speed.
VID ligger på 1.300-1.45 hela tiden..

Om jag sätterer allt på auto så går den över 1.4 vid och tempsen rusar iväg till 90+ med en noctua NH 15D -.-
Har om monterat 2 gånger...

En bekant har ett ASUS Ranger, 50 i stress test... allt på auto settings.

Permalänk
Medlem

Stresstestar du med senaste Prime95? Dessa använder AVX2 instruktioner som gör att din CPU drar lite extra ström (finns något man kan stänga av i BIOS, minns tyvärr ej vad det heter - extra voltage eller liknande), därav dina högre temperaturer än vanligt. Kör med P95 < v. 28.5 så löser det sig!

Kolla även så att fläktarna på din CPU-kylare är riktade åt rätt håll - kanhända att de är monterade så de blåser mot varandra -> värmen stannar runt kylaren.

EDIT: Adaptive Voltage hette det - stäng av det i BIOS så du slipper dra mer ström under stresstest än vad du tillåter. Sätt sedan max voltage på 1.3V och stresstesta igen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Stresstestar du med senaste Prime95? Dessa använder AVX2 instruktioner som gör att din CPU drar lite extra ström (finns något man kan stänga av i BIOS, minns tyvärr ej vad det heter - extra voltage eller liknande), därav dina högre temperaturer än vanligt. Kör med P95 < v. 28.5 så löser det sig!

Kolla även så att fläktarna på din CPU-kylare är riktade åt rätt håll - kanhända att de är monterade så de blåser mot varandra -> värmen stannar runt kylaren.

EDIT: Adaptive Voltage hette det - stäng av det i BIOS så du slipper dra mer ström under stresstest än vad du tillåter. Sätt sedan max voltage på 1.3V och stresstesta igen!

Stressar alltid med Intel burn test, par rundor för maxa. Annars prime 95.
Fläktarna sitter rätt och skall kylaren också göra

Adaptive är av, jag har nu 1.200 vcore på manuell med c-states igång.
Så fort cpu går över 1.3 volt så sticker tempsen som fan

Frågan är hur det kan vara sån skillnad att en kan spela d3 med 35c på sin cpu och den andre med 45c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Stressar alltid med Intel burn test, par rundor för maxa. Annars prime 95.
Fläktarna sitter rätt och skall kylaren också göra

Adaptive är av, jag har nu 1.200 vcore på manuell med c-states igång.
Så fort cpu går över 1.3 volt så sticker tempsen som fan

Frågan är hur det kan vara sån skillnad att en kan spela d3 med 35c på sin cpu och den andre med 45c...

Hur har du applicerat kylpastan? Och vad för kylpasta använder du dig av? Är kylpastan några år gammal eller ganska ny?

Annars kan problemet vara just att du fått otur - Intel använder ju TIM under IHS:en på sina CPU:er (förutom i7-extreme) nu för tiden istället för att löda fast IHS:en, och du kanske har fått en med väldigt dåligt applicerad TIM? Om du vill riskera garantin kan du alltid testa att delidda också, vilket kommer säkert ge dig en väldig minskning i temperaturer.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur har du applicerat kylpastan? Och vad för kylpasta använder du dig av? Är kylpastan några år gammal eller ganska ny?

Annars kan problemet vara just att du fått otur - Intel använder ju TIM under IHS:en på sina CPU:er (förutom i7-extreme) nu för tiden istället för att löda fast IHS:en, och du kanske har fått en med väldigt dåligt applicerad TIM? Om du vill riskera garantin kan du alltid testa att delidda också, vilket kommer säkert ge dig en väldig minskning i temperaturer.

Har prövat applicera med risk korns tactic Och sen kör jag ett eget där jag använder plast film och jämnar ut på hela IHS, så gjorde jag med min delidade 3770k i 3 år. Den krämade ut 5ghz +

Kylpastan är noctuas som tillhör nh 15d kylaren, par månader gammal, högst ett halvår och varit kyld under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Har prövat applicera med risk korns tactic Och sen kör jag ett eget där jag använder plast film och jämnar ut på hela IHS, så gjorde jag med min delidade 3770k i 3 år. Den krämade ut 5ghz +

Kylpastan är noctuas som tillhör nh 15d kylaren, par månader gammal, högst ett halvår och varit kyld under tiden.

Allt verkar stämma i såfall!

Men testa att köra med P95 version 28.5 eller innan dess som inte använder AVX2 - Kan det vara så att Intel Burn Test kör med AVX2 också? Det är den enda egentliga förklaringen jag har till dina underliga temperaturer, eller att du helt enkelt fått den dåligt tillverkad CPU :S

EDIT: Vad har du för idle temperatur för övrigt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Den hoppar i temps, riktiga mönster spikes där en kärna kan hoppa från 35 i idle till 50 i någon sekund/två. Det varierar i idle, 32-40 där omkring.

Lirade D3 nyss, 50-60 i game load, dock svin varmt på rummet. säkerligen 26+
Men ändå.

Skall montera om igen bara för att och testa annan kylpasta, silver 5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Den hoppar i temps, riktiga mönster spikes där en kärna kan hoppa från 35 i idle till 50 i någon sekund/två. Det varierar i idle, 32-40 där omkring.

Lirade D3 nyss, 50-60 i game load, dock svin varmt på rummet. säkerligen 26+
Men ändå.

Skall montera om igen bara för att och testa annan kylpasta, silver 5

Skickades från m.sweclockers.com

Vore bra att göra, men annars så tror jag att din CPU är defekt/har dåligt applicerad TIM. Du kan ju testa att köra den på garantin, men annars borde en delid (nästan 100% säkert) lösa problemet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Då har jag nyss dubblat upp med pasta, 3 inblås, 2 utblås i tak samt en bak. så 3 in and 3 out i chassit.

http://imgur.com/40y0fHO

Får testa mig fram mer, i diablo 3 har jag 45-55 c... i standard 4.2 ghz.
Asså maygawd vilka sjuka temps, man blir bara ledsen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Då har jag nyss dubblat upp med pasta, 3 inblås, 2 utblås i tak samt en bak. så 3 in and 3 out i chassit.

http://imgur.com/40y0fHO

Får testa mig fram mer, i diablo 3 har jag 45-55 c... i standard 4.2 ghz.
Asså maygawd vilka sjuka temps, man blir bara ledsen xD

Men det där ser ju lite bättre ut? 60 grader under Intel Burn Test är väl helt OK ändå, och 27 grader idle är ju väldigt gött! ... eller?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tills jag stänger min sido plåt och så stiger den igen, skall testa montera om lite fläktar osv.

Grafikkortet är en bov också som bidrar till detta.. Alstrar helt sjuka mängder värme, Arctic cooling på ett 780ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tills jag stänger min sido plåt och så stiger den igen, skall testa montera om lite fläktar osv.

Grafikkortet är en bov också som bidrar till detta.. Alstrar helt sjuka mängder värme, Arctic cooling på ett 780ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips! Se till att du har mer inblås än utblås, och även att inblåsen är filtrerade så slipper du suga åt dig mycket damm! Kolla även så att inblåsen inte är ihopdammade, och om möjligt byt plats på grafikkortet så det sitter längre bort från CPU kylaren.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har 2 st 140 inblås nu. Så bättre luft flöde.
Filtret du får med till Phanteks evolv atx är inget wow så damm kommer det bli då jag har datorn på skrivbordet.

Mitt gamla sketna 780ti som var botten moterad bara överhettades hela tiden, bytte till nytt kort då jag orkar inte vänta på pascal när det klyddar så här.
Det har blivit bättre, nya kortet och andra flätar flyttar bättre luft.

Frågan är, hoppar verkligen 6700k så högt i temps, allt från 28-29 > 50-55 för göra små jobb?

Permalänk
Medlem

Börjar få rätt på det, IBT 61-63c på 1.180 vcore - Manual inställd.
Något annat man bör ändra på? eller skall man mata cpu alltid med denna volt, ingen offset som hade funkat ?

Nyare kortet gjorde under i chassit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cxod:

Då har jag nyss dubblat upp med pasta, 3 inblås, 2 utblås i tak samt en bak. så 3 in and 3 out i chassit.

http://imgur.com/40y0fHO

Får testa mig fram mer, i diablo 3 har jag 45-55 c... i standard 4.2 ghz.
Asså maygawd vilka sjuka temps, man blir bara ledsen xD

Detta är inte "sjuka" temps i den hastigheten nej, 20 grader till hade varit "sjuka", men visst vill vi alla ha så lågt som möjligt.Har du testat med så låg spänning som möjligt vid load för din CPU?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta är inte "sjuka" temps i den hastigheten nej, 20 grader till hade varit "sjuka", men visst vill vi alla ha så lågt som möjligt.Har du testat med så låg spänning som möjligt vid load för din CPU?

Jadå, lyckas komma ner till 1.185 vcore.
Adaptive mode fungerar dock inte alls... plust ett annat problem uppstår där chrome med netflix på gör spel ospelbara. Stutter varje 2-3 sekunder.

z170 - Bara strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Jadå, lyckas komma ner till 1.185 vcore.
Adaptive mode fungerar dock inte alls... plust ett annat problem uppstår där chrome med netflix på gör spel ospelbara. Stutter varje 2-3 sekunder.

z170 - Bara strul

läst att många har problem med Asus korten, hade själv problem med mitt, bytte till Gigabyte och problemen försvann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

läst att många har problem med Asus korten, hade själv problem med mitt, bytte till Gigabyte och problemen försvann

Har fått adaptive mode fungera, CPU SVID måste vara igång eller auto annars går det ej få igång.
Sjukt tråkigt då volten hoppar till 1.3 från 1.185 -.-

Men nu funkar det som det skall

Skickades från m.sweclockers.com