Är det normalt för ett statsnät att ta 1/1Gbit/s för runt tusingen och uppåt?

Permalänk
Inaktiv

Är det normalt för ett statsnät att ta 1/1Gbit/s för runt tusingen och uppåt?

1/1Gbit/s är riktigt svindyrt på mitt statsnät och det oavsett operatör. Är det normala priser eller är det dyrare än genomsnittet för statsnät? 1099kr tar den dyraste operatören t ex och billigast Bahnhof 839kr. Tar kommunikationsoperatören i min stad så mycket betalat av operatörerna att de måste hålla sådana höga priser? Det känns som om statsnätet har en form av monopolställning.

I USA kör Google Fiber $70 för 1/1Gbit/s, vi ligger alltså redan efter.

Permalänk
Medlem

Låter inte speciellt dyrt många ISPs tar 900-1000kr för 1000/100Mbit

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

I stadsnätet jag sitter på är det billigaste alternativet 759 kr. Tror det är ganska normala priser

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Inaktiv

Din jämförelse mellan svenskt och amerikanskt bredbandsutbud säger allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

1/1Gbit/s är riktigt svindyrt på mitt statsnät och det oavsett operatör. Är det normala priser eller är det dyrare än genomsnittet för statsnät? 1099kr tar den dyraste operatören t ex och billigast Bahnhof 839kr. Tar kommunikationsoperatören i min stad så mycket betalat av operatörerna att de måste hålla sådana höga priser? Det känns som om statsnätet har en form av monopolställning.

I USA kör Google Fiber $70 för 1/1Gbit/s, vi ligger alltså redan efter.

http://www.prisjakt.nu/bredband/#rparams=filter=%7B%22new_fil...

Tror dom ville ha 9xxkr för gigabit uppe hos mig. Men kommer inte ihåg exakt då det ej var aktuellt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

I USA kör Google Fiber $70 för 1/1Gbit/s, vi ligger alltså redan efter.

Dock då är väl inte deras VAT inräknad? Eftersom det läggs på efterhand oftast. olika stater har olika % om jag minns rätt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tar kommunikationsoperatören i min stad så mycket betalat av operatörerna att de måste hålla sådana höga priser? Det känns som om statsnätet har en form av monopolställning.

Problemet är infrastruktur. Bor du i Örebro så kommer din trafik att gå via Örebro -> Eskilstuna(kanske Västerås?) -> Stockholm innan den når vald ISP, om nu inte en ISP har nät i vissa städer så de kan ta över trafiken tidigare. I stort sett så blir det en flaskhals där du även belastar fibern i andra städer, så de kan inte erbjuda hur låga priser som helst.

Så det är normalt att de kostar närmare 1000kr om du inte bor väldigt nära.

Angående Google fiber så är det väl långt ifrån nåt alla kan få, det är typ vad Bredbandsbolaget var för 10-15 år sedan när du kunde få 100 Mbit för typ 350kr i månaden när de flesta i Sverige satt på typ ADSL anslutningar. I USA har fortfarande Comcast, Timewarner, AT&T och andra bolag stor monopol och erbjuder typ vad Comhem har i Sverige, men mycket dyrare. Det är förstås lite orättvist att dra en parallell eftersom Sveriges land yta är typ lika stor som delstaten, Kalifornien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

I USA kör Google Fiber $70 för 1/1Gbit/s, vi ligger alltså redan efter.

Efter svensk skatt strax över 700kr alltså, med andra ord inte så långt ifrån våra priser. Sedan kan man ju undra lite varför du gör en direkt jämförelse med USA, ska man inte importera måste man tag hänsyn till väldigt många faktorer.

Exempelvis så kostar en kasse mat betydligt mycket mindre i U-länder vilket gör att om man överför valuta värdet direkt ser det ut som att våra matpriser är oresonabelt höga i exempelvis Sverige. Man måste tag hänsyn till köpkraften för en valuta i ett område. Nu är det visserligen inte några extrema skillnader mellan USA och Sverige. Köpkraft är däremot långt ifrån hela förklaringen, det finns en drös politiska, geografiska och andra ekonomiska orsaker. Dem politiska är däremot någonting vi kan justera och därav kan skylla på, men dem geografiska är svårare.

Med det sagt så är vi absolut inte ledande inom kommunikationsnät, inte ens nära. Sydkorea har gjort enorma satsningar och kan därför erbjuda extremt prispressade tjänster. Insatser som inte är lika lätta inom ett såpass geografiskt stort och populations utspritt land som Sverige.

Just google fiber finns ju enbart i storstäder, städer som är väldigt mycket större än Örebro(?). Enligt mig gör Sverige ett rätt bra jobb med att sprida sina kommunikationsnät, även om det finns utrymme för förbättring. Sedan att vi har sluppit data mängds begränsningar är ju extremt bra, även om vi givetvis har andra begränsningar på person uppkopplingar enligt avtalen men dem är iaf försåtliga. (Jag antar att samma begränsningar finns världen över, exempelvis så får man inte köra kommersiella tjänster på uppkopplingar för privatpersoner om jag inte missminner mig.) Data begränsningar är ju någonting Nord Amerika dränks i så på den fronten är vi tveklöst långt före. (Detta gäller alltså även på trådade uppkopplingar, vilket är lite svårmotiverat då det inte rör sig om spektrums begränsningar som för trådlöst.)

(Stor disclaimer, är långt ifrån expert på varken ekonomi eller kommunikationsnät. Detta är bara kunskap jag har råkat samla på mig. Vill någon kunnigare fylla på eller rätta min information är det varmt välkommet.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 99kr/mån för uppgradera till 1/1 Gbps, priset varierar helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Efter svensk skatt strax över 700kr alltså, med andra ord inte så långt ifrån våra priser. Sedan kan man ju undra lite varför du gör en direkt jämförelse med USA, ska man inte importera måste man tag hänsyn till väldigt många faktorer.

Exempelvis så kostar en kasse mat betydligt mycket mindre i U-länder vilket gör att om man överför valuta värdet direkt ser det ut som att våra matpriser är oresonabelt höga i exempelvis Sverige. Man måste tag hänsyn till köpkraften för en valuta i ett område. Nu är det visserligen inte några extrema skillnader mellan USA och Sverige. Köpkraft är däremot långt ifrån hela förklaringen, det finns en drös politiska, geografiska och andra ekonomiska orsaker. Dem politiska är däremot någonting vi kan justera och därav kan skylla på, men dem geografiska är svårare.

Med det sagt så är vi absolut inte ledande inom kommunikationsnät, inte ens nära. Sydkorea har gjort enorma satsningar och kan därför erbjuda extremt prispressade tjänster. Insatser som inte är lika lätta inom ett såpass geografiskt stort och populations utspritt land som Sverige.

Just google fiber finns ju enbart i storstäder, städer som är väldigt mycket större än Örebro(?). Enligt mig gör Sverige ett rätt bra jobb med att sprida sina kommunikationsnät, även om det finns utrymme för förbättring. Sedan att vi har sluppit data mängds begränsningar är ju extremt bra, även om vi givetvis har andra begränsningar på person uppkopplingar enligt avtalen men dem är iaf försåtliga. (Jag antar att samma begränsningar finns världen över, exempelvis så får man inte köra kommersiella tjänster på uppkopplingar för privatpersoner om jag inte missminner mig.) Data begränsningar är ju någonting Nord Amerika dränks i så på den fronten är vi tveklöst långt före. (Detta gäller alltså även på trådade uppkopplingar, vilket är lite svårmotiverat då det inte rör sig om spektrums begränsningar som för trådlöst.)

(Stor disclaimer, är långt ifrån expert på varken ekonomi eller kommunikationsnät. Detta är bara kunskap jag har råkat samla på mig. Vill någon kunnigare fylla på eller rätta min information är det varmt välkommet.)

Ännu skevare jämförelse när man även tar hänsyn till att google fiber endast finns i fem städer än så länge och enligt prisjakt går det att få 1000/1000 för under 500 kr /månad i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Exempelvis så kostar en kasse mat betydligt mycket mindre i U-länder vilket gör att om man överför valuta värdet direkt ser det ut som att våra matpriser är oresonabelt höga i exempelvis Sverige. Man måste tag hänsyn till köpkraften för en valuta i ett område.

Du fattar faktiskt mer än många som utger sig för att vara experter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxi:

Jag betalar 99kr/mån för uppgradera till 1/1 Gbps, priset varierar helt klart.

Och för mig ingår BB2 1000/1000 i hyran. Så jo, det varierar som bara den.

Permalänk
Medlem

Hässleholms Stadsnät / Kommunnät

ViaEuropa som KO.

1000/1000

Leverantör

Universal Telecom 599 kr
IP System Com 599 kr
Alltele 599 kr
Bredband2 599 kr
Bahnhof 579 kr
Bredbandsson 595 kr
T3 599 kr

Kör själv med Bahnhof och betalar 289:- i månaden i 6 månader, sen 579:-
Installation kostar 19.995:- (bor i villa).

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Billigaste i vårt stadsnät är 579kr.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Bredband2 är billigast här med följande priser
1000/100 739 kr/mån
1000/1000 985 kr/mån

Synd bara att man inte får fiber på ett tag. Surt att brf med radhus som grannar snart ska få

Permalänk
Medlem

ume.net
Billigast
1000 Mbit/s
489 kr + 795 kr = 1.284

dyrast
1000 Mbit/s
725 kr + 795 kr = 1.520 k

Visa signatur

meep meep