Billigast möjliga custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Billigast möjliga custom loop

Tjena!
Har funderat på att bygga ut min dator med vattenkylning. Dock så är jag ingen expert inom det området, men tänkte att det skulle vara kul att prova speciellt skulle det sänka temperaturen på min Phenom II 965...

Går det att få ihop en hel loop för cirka 1500? Eller skall man skippa grafikkortet? Antar att jag får köpa det mesta begagnat för att kunna hålla budgeten.

Har kollat på en del videor samt läst en del så tror jag har koll på det mesta, hur man skall montera det alltså.

Såhär ser iaf systemet ut idag
cooler master 690 II (kanske inte världens bästa chassi för vattenkylning, men tänker att det får duga)
Moderkort MSI 890FXA-GD70
Ram 4x2gb
Nätagg tillfälligt Silver Power på 600w
cpu phnom II x4 965
gpu Asus gtx 560 (antar att det blir billigare att köpa ett annat begagnat grafikkort med medföljande vattenblock än att leta efter ett passande.

Så nu till själva vattenkylnings delarna
Radiatorer 1 eller 2 240 radiator beroende på om grafikkortet ska vara med eller inte...
Reservoar (heter det så ? ) här har jag ingen riktigt koll på vad man skall ha mer än att man skall ha en
Pump ska klara att driva systemet, antar att det mesta funkar eftersom att det är såpass få komponenter som skalla vara med...
Slang Tips på billig?
fästnings anordningar, Här är jag mycket osäker, tar gärna emot tips på billiga alternativ.

Har säkert missat att skriva något, eller att svara på något som är självklart, men är man nybörjare så är man

Tack!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Skulle vilja avråda från vattenkylning här, förutom om du gör det för skojs skull. Med det menar jag att det är helt fel sak att lägga pengar på om du faktiskt vill förbättra din dator (med avseende på prestanda och/eller ljudnivå).

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Alling:

Skulle vilja avråda från vattenkylning här, förutom om du gör det för skojs skull. Med det menar jag att det är helt fel sak att lägga pengar på om du faktiskt vill förbättra din dator (med avseende på prestanda och/eller ljudnivå).

Precis, gör det för skojs skull. Tänkte att det kunde vara kul att testa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Rasse12345:

Tjena!
Har funderat på att bygga ut min dator med vattenkylning. Dock så är jag ingen expert inom det området, men tänkte att det skulle vara kul att prova speciellt skulle det sänka temperaturen på min Phenom II 965...

Går det att få ihop en hel loop för cirka 1500? Eller skall man skippa grafikkortet? Antar att jag får köpa det mesta begagnat för att kunna hålla budgeten.

Har kollat på en del videor samt läst en del så tror jag har koll på det mesta, hur man skall montera det alltså.

Såhär ser iaf systemet ut idag
cooler master 690 II (kanske inte världens bästa chassi för vattenkylning, men tänker att det får duga)
Moderkort MSI 890FXA-GD70
Ram 4x2gb
Nätagg tillfälligt Silver Power på 600w
cpu phnom II x4 965
gpu Asus gtx 560 (antar att det blir billigare att köpa ett annat begagnat grafikkort med medföljande vattenblock än att leta efter ett passande.

Så nu till själva vattenkylnings delarna
Radiatorer 1 eller 2 240 radiator beroende på om grafikkortet ska vara med eller inte...
Reservoar (heter det så ? ) här har jag ingen riktigt koll på vad man skall ha mer än att man skall ha en
Pump ska klara att driva systemet, antar att det mesta funkar eftersom att det är såpass få komponenter som skalla vara med...
Slang Tips på billig?
fästnings anordningar, Här är jag mycket osäker, tar gärna emot tips på billiga alternativ.

Har säkert missat att skriva något, eller att svara på något som är självklart, men är man nybörjare så är man

Tack!

Reservoaren har du för att alltid ha vatten till pumpen samt att det är lättare att hälla i vatten i loopen.

När jag satte ihop min lopp ville jag ha de billigaste fittings och att de skulle vara svarta så körde på dessa Fittings. Har 0, 45 och 90 graders. Du behöver 2 st per del i vattenloopen. Hur du vet om du ska ha raka eller vinklade får du helt enkelt måtta med slangen när du har installerat reservoar, pump, block och din pump.

Slang kan du ta vilken som helst typ.

Hoppas det gav svar på några av dina frågor

Gamingrigg: 3570K @4.5GHz | Gigabyte Sniper 3 | Corsair 4x4 GB | EVGA GTX 980 | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Phanteks Enthoo Pro | Custom vatten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av frizzy10:

Reservoaren har du för att alltid ha vatten till pumpen samt att det är lättare att hälla i vatten i loopen.

När jag satte ihop min lopp ville jag ha de billigaste fittings och att de skulle vara svarta så körde på dessa Fittings. Har 0, 45 och 90 graders. Du behöver 2 st per del i vattenloopen. Hur du vet om du ska ha raka eller vinklade får du helt enkelt måtta med slangen när du har installerat reservoar, pump, block och din pump.

Slang kan du ta vilken som helst typ.

Hoppas det gav svar på några av dina frågor

Okej, så antar att jag skall köpa fittings sist då så att man köper rätt storlek på dem, eller finns det någon annan än G1/4?

Okej, så när det gäller slang är det bara att välja en med rätt yttermått/innermått, antar att slangens storleks styrs efter vilka fittings man köper.

Tack för svar iaf, blev lite klarare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

@Rasse12345:

Det finns G3/8 såg jag efter en snabb googling men G1/4 verkar vara vanligast. Precis, välj den slang eller fittings du tycker ser bäst ut och sedan väljer du den andra efter storleken.

Gamingrigg: 3570K @4.5GHz | Gigabyte Sniper 3 | Corsair 4x4 GB | EVGA GTX 980 | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Phanteks Enthoo Pro | Custom vatten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Jag byggde en väldigt billig loop en gång i tiden. Gick till skroten och köpte ett värmepaket för 50kr, en akvariepump för ett par hundralappar, slang på ett byggvaruhus och ett färdigt block. Slutpriset var under en tusenlapp.
Däremot ångrade jag att jag inte skaffade en tank från början, var väldigt tradigt att få bort alla luftbubblor ur loopen.

Nu för tiden när vattenkylning är vanligare än vad det var förr skulle jag rekommendera att hålla utkik efter begagnade delar, andrahandsvärdet är ofta ganska lågt mot inköpspriserna.

7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Fractal R5 | MSI Z170A GAMING PRO | i5 6600K@4.5GHz | Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz cl16 | MSI GTX 970 GAMING 4G@1440/7700 | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold | 240GB OCZ, 120GB SanDisk, 6TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Ett sätt att komma undan aningen billigare vore att handla härifrån: http://www.aliexpress.com/store/907279

Har köpt flertalet Barrowkopplingar från honom som håller riktigt god kvalité till lågt pris. (Bitspower OEM). Finns även kopplingar under hans egna märke som är ännu billigare.

Han har även lite annat smått och gott som kanske kan göra det billigare för dig

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | EVGA 670 FTW | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Tack för alla tips!
Känner mig lite säkrare nu!
Blir nog vattenkylning till processorn till att börja med.