Telia Fiberlan STHLM: Segt dns uppslag, vissa sidor 404 men refresh fixar ofta problemet

Permalänk
Medlem

Telia Fiberlan STHLM: Segt dns uppslag, vissa sidor 404 men refresh fixar ofta problemet

Har lite internet knas, har inte haft några problem förut... sitter med telia fiberlan och kör google dns som min dns...

Sedan idag klockan 18:30 har mina dns uppslag börjat ta lång tid, till exempel kör jag en cmd > ping ping.sunet.se tar det ta 5 sek innan datorn initierar pingen sedan är det 1ms hela vägen... precis som att dns uppslagen är sega, vill inte boota om routern eftersom jag har dynamisk ip.

Samma grej när jag surfar, att nå sweclockers tog ca 5-10 sec för att få upp sidan, när den väl är uppe fungerar det fint. Samma fel på flera datorer.

Någon annan som sitter på google dns och telia som upplever problem idag? Antaligen router helvettet som tuppjuckat men vem vet.

Permalänk
Medlem

Har samma problem(Telia Fiber 100/100, Stockholm), skickade in anmälan i eftermiddags.

Testa Pingplotter, är ingen expert men vad jag kan utläsa anländer aldrig 0-60% av alla paket. Var totalt utelåst igår hela eftermiddagen, runt 20:00 började Chrome fungera helt normalt och efter en omstart av dator gick firefox också bra. Testade att ansluta datorn direkt i uttaget i eftermiddags för att se om det var routern som spökade men fick exakt samma resultat. Kan notera att problem dyker upp på mobilen, laptopen och stationära datorn så även om en del av problemen kanske kan skyllas på stationära datorn som är lite ostabil är problemet uppenbarligen större än så.

https://www.pingplotter.com/

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

DNS använder UDP port 53, men slår över till TCP om den inte får svar på UDP. Då uppstår den effekt ni beskriver, men om ni inte specifikt pillar på regler för trafik in/ut i nätet borde det ju inte inträffa.

Verifiera genom att flusha dnscachen, pinga IP för en känd site, pinga sedan FQDN för samma site (eller starta två ping samtidigt). T.ex. mot

ping.sunet.se 192.36.125.18
www.google.com 64.233.164.105

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Har samma problem(Telia Fiber 100/100, Stockholm), skickade in anmälan i eftermiddags.

Testa Pingplotter, är ingen expert men vad jag kan utläsa anländer aldrig 0-60% av alla paket. Var totalt utelåst igår hela eftermiddagen, runt 20:00 började Chrome fungera helt normalt och efter en omstart av dator gick firefox också bra. Testade att ansluta datorn direkt i uttaget i eftermiddags för att se om det var routern som spökade men fick exakt samma resultat. Kan notera att problem dyker upp på mobilen, laptopen och stationära datorn så även om en del av problemen kanske kan skyllas på stationära datorn som är lite ostabil är problemet uppenbarligen större än så.

https://www.pingplotter.com/

verkar som vi sitter i exakt samma båt, stockholm telia fiber här också, aldrig haft några problem förut... telias klåpare som varit framme och missat något någonstans... vad säger telias "support" då, måste nästan prata med någon på NOC'en för att få något vettigt svar... hoppas det blir fixat asap detta är olidligt.

Permalänk
Medlem

Samma sak här, Telia, började nu på sen eftermiddag/tidig kväll.

Permalänk

Samma sak här på ADSL, fungerar ibland och ibland inte. Började run 18:00.

Permalänk
Entusiast

Telia här, började sega sig av och till i eftermiddags.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det känns riktigt bra när man inte är ensam om ett problem. Mycket värre när man frågar "Någon mer?" och ingen annan har upplevt det.

Permalänk

Samma problem här med Telia VDSL och Googles DNSer / Googles tjänster i övrigt.

Kollade för skojs lite grejer och såg nedan.
Nu är inte jag någon expert på BGP men om jag tolkar den så kanske räknaren där räknar upp från senaste ändring som gjordes.

Alltså snart 5 timmar sedan, vilket blir runt 18:20 som var ganska precis då jag började få problem.

Router: Stockholm-3301 Command: show route protocol bgp 8.8.8.0/24 exact table inet.0 inet.0: 662844 destinations, 1912594 routes (662604 active, 2 holddown, 263 hidden) + = Active Route, - = Last Active, * = Both 8.8.8.0/24 *[BGP/170] 9w4d 06:32:04, localpref 100, from 62.115.128.0 AS path: 1299 15169 I, validation-state: unverified to 62.115.114.18 via et-4/1/0.10 to 62.115.116.44 via et-3/1/0.10 > to 62.115.114.14 via et-7/1/0.10 to 62.115.114.12 via et-8/1/0.10 to 62.115.114.16 via et-5/1/0.10 [BGP/170] 04:57:41, localpref 100, from 81.228.63.33 AS path: 1299 15169 I, validation-state: unverified to 62.115.114.18 via et-4/1/0.10 to 62.115.116.44 via et-3/1/0.10 > to 62.115.114.14 via et-7/1/0.10 to 62.115.114.12 via et-8/1/0.10 to 62.115.114.16 via et-5/1/0.10 [BGP/170] 04:57:41, localpref 100, from 81.228.63.34 AS path: 1299 15169 I, validation-state: unverified to 62.115.114.18 via et-4/1/0.10 to 62.115.116.44 via et-3/1/0.10 > to 62.115.114.14 via et-7/1/0.10 to 62.115.114.12 via et-8/1/0.10 to 62.115.114.16 via et-5/1/0.10

EDIT:
Problemet verkar ha löst sig nu, har inga problem med googles dns längre.

Permalänk
Medlem

Samma här, verkar fungera normalt nu..

Permalänk

Hade samma problem, Örebro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har samma problem fortfarande, men det kommer mer sällan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramram:

Har samma problem fortfarande, men det kommer mer sällan nu.

Vafan är detta?!? Fortfarande problem - Telia säger att allt ser bra ut hos dem, bullshit!

Kommer in på amerikanska sidor helt felfritt (twitter, youtube osv) men inte en enda svensk sida funkar! Sweclockers är stendöd och aftonbladet osv likaså. Testad med flera devices och olika DNS-inställningar. Samma problem med Googles DNS.

Började Fredags kväll som för övriga härinne, enda skillnaden är att mitt fortfarande strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Upplever samma, har gjort till och från hela helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Japp, Telia Fiber 100/100 här inne i Stockholm City verkar strula för mig också... Dags att byta till Bahnhof kanske?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Hej, trodde felet låg hos swedishhost först då jag inte kunde ta mig in via ftp till spelservern och ändra lite.

Kontaktade de och fick svar det är stora packetloss hos telia.

Kontaktar telia och de hittar inget fel och att jag var ända som felanmält detta så de tittar inte på det djupare om inte fler felanmält.

Edit: jag har haft problem sen i torsdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hej, trodde felet låg hos swedishhost först då jag inte kunde ta mig in via ftp till spelservern och ändra lite.

Kontaktade de och fick svar det är stora packetloss hos telia.

Kontaktar telia och de hittar inget fel och att jag var ända som felanmält detta så de tittar inte på det djupare om inte fler felanmält.

Edit: jag har haft problem sen i torsdags.

Nämnde också packetloss - fick till svar att allt ser bra ut på deras sida. Grannen samma problem.

Kan tillägga att även jag bor i Stockholm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ramram:

Nämnde också packetloss - fick till svar att allt ser bra ut på deras sida. Grannen samma problem.

Kan tillägga att även jag bor i Stockholm.

ok. Jag bor i Hultsfred och har telias fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Detta problem har har kommit och gått ett längre tag nu. Kör jag telldus appen till Tellstick Net i telefon via wifi o fibern är det tidvis problem att få kontakt med telldus server och byter jag då och kör jag telefon appen via mobilt 4G istället för via fibern svarar den direkt.

Har Telia via öppen fiber 250/100

Verkar som om dns:en inte svarar ibland då man får klicka en extra gång för att sidan ska nås eller backa och göra nytt försök.

Blir ibland bättre om man byter dns till något annat, så visst har dom något nät problem någonstans. Fast i natt fungerade det inte bra att byta dns heller och var packetloss så problemet var större i natt.

Känns annars spontant som att det är någon lastbalansering av dnsservrar eller något sådant som spökar för tidigare när det varit så här har det ofta hjälpt att manuellt byta till någon av Telias mindre belastade företags dns:er istället och dessutom få halverad pingtid till dns:en. Eller så har någon central switch/router fått spel hos dem, har ju hänt förut.

Fast just för att det kommer och går och är intermittent gör förmodligen att supporten missar det eller så vet de men låtsas ovetande därför att de själva inte har någon lösning på det för tillfället.

Permalänk
Medlem

Verkar som jag var lite snabb på gröten, verkar fortfarande som det är stora DNS problem, hittar inte många sajter sedan när jag kollar med vpn från andra håll ser jag sajterna.

Är det censur eller är telia bara värdelösa? Jag är ingen expert på DNS men om jag kör google DNS server kan telia injecta sin egen redirect ändå, hur kan detta ske?

Exempelvis så når jag inte sajten : http://www.mirovideoconverter.com men via vpn från usa når jag den fint.

Vafan pysslar de med, antar att prioriteten går till spotify sammarbetet, trafiken måste ju flöda om folk betalar för det, så mycket för nät neutralitet

Permalänk
Skrivet av dakke:

Verkar som jag var lite snabb på gröten, verkar fortfarande som det är stora DNS problem, hittar inte många sajter sedan när jag kollar med vpn från andra håll ser jag sajterna.

Är det censur eller är telia bara värdelösa? Jag är ingen expert på DNS men om jag kör google DNS server kan telia injecta sin egen redirect ändå, hur kan detta ske?

Exempelvis så når jag inte sajten : http://www.mirovideoconverter.com men via vpn från usa når jag den fint.

Vafan pysslar de med, antar att prioriteten går till spotify sammarbetet, trafiken måste ju flöda om folk betalar för det, så mycket för nät neutralitet

Väldigt knepigt, jag har inte haft några problem alls sedan det löste sig för mig natten till lördag.
Nu har jag ju dock VDSL och bor lite längre norrut.

Angående www.mirovideoconverter.com så ser det dock inte ut att vara något fel hos Telia utan på just den så är det något DNS-strul med domänen i sig.
Du kan se här att flera andra namnservrar i världen inte svarar med någon pekare för den:
https://www.whatsmydns.net/#A/mirovideoconverter.com

Bland annat googles namnservrar ger SERVFAIL.

Ibland svarar de och ibland inte: http://www.digwebinterface.com/?hostnames=mirovideoconverter....

Kan dock bero på att en av namnservrarna som mirovideoconverter.com använder inte svara på några queries.
http://www.digwebinterface.com/?hostnames=mirovideoconverter....

Lite OT men.

Permalänk
Medlem

stora problem nu för mig på kvällen hälften av mina nslookups ger:

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.

det kommer och går, undrar om det är min asus router som ballat ur eller telia som suger, har inte så mycket tid att felsöka nu men ska ge det ett go i helgen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

stora problem nu för mig på kvällen hälften av mina nslookups ger:

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.

det kommer och går, undrar om det är min asus router som ballat ur eller telia som suger, har inte så mycket tid att felsöka nu men ska ge det ett go i helgen..

Samma här, så kan nog säga med god säkerhet att det är Telia som har en massa strul (men de vägrar att inse det)...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Samma här igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Samma här, så kan nog säga med god säkerhet att det är Telia som har en massa strul (men de vägrar att inse det)...

helt sjukt, ska ringa och skrika på dom imorgon men förstår ju självklart att jag kommer hamna hos nån tant som jobbar på helpdesken och frågar om jag startat om mitt modem även fast jag har fiber uttag och inga modem

sigh.... so it begins

Permalänk
Medlem

Lägg till mig i listan också. Stockholmsområdet, Telia fiber-LAN.

Har ej testat något (än) då jag trodde att det var routern som spökade. Får väl felanmäla imorgon om felet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Förra gången ordnade det sig vid elva-tiden på kvällen. Började vid samma tid som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Lägg till mig i listan också. Stockholmsområdet, Telia fiber-LAN.

Har ej testat något (än) då jag trodde att det var routern som spökade. Får väl felanmäla imorgon om felet kvarstår.

tror det är bra om alla felanmäler även fast det fungerar imorgon, annars lär det komma tillbaka igen om det är någon felconf/hårdvara som strular.. sjukt störande problem

Permalänk
Medlem

Har haft problem i en vecka nu - idag blev det ännu värre igen.

Permalänk
Medlem

Samma problem. Verkar bli värre.