Fråga till er kunniga, har lästa guiderna som finns om överklockning.

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Grymt tack:)

Bör man vänta på fler versioner av gtx 1080?

Så de där är de bästa för 18 k?

Om jag vill kunna koppla datorn till tv:n för att spela, vad bör jag tänka på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Grymt tack:)

Bör man vänta på fler versioner av gtx 1080?

Så de där är de bästa för 18 k?

Om jag vill kunna koppla datorn till tv:n för att spela, vad bör jag tänka på då?

Jag hade nog väntat på fler eftermarknadskylare till 1080 ja (om det inte är bråttom för dig!)

Bästa och bästa, det är ganska subjektivt. Om du endast ska spela så är det en väldigt bra setup, men ska du även arbeta med CAD eller liknande som kräver fler CPU kärnor så är väl X99 eller kommande Broadwell-E ett bättre val skulle jag tro! Men annars ser det väldigt bra ut!

Om du ska koppla den till TV:n, tänk på att dessa endast visar upp till 60 Hz och man oftast är begränsad till HDMI. Kolla anslutningarna på din TV!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej. Hur länge tror du man får vänta?

Spelar mest. Sen redigerar jag lite filmer som jag filmat med quadcopter men de är ju inte överdrivet avancerat.

Angående grafikkort osv.

Det man alltid mäter är fps? Tänker tillbaka på den tiden man bodde hemma och försökte höja grafiken på pappas dator och allt bara hackade, de var pga lågt fps?

så sålänge man har bra fps så "klarar" grafikkortet den upplösning man valt?

Ute efter ifall fps är det mest intressanta mätverktyget? Eller skulle man kunna ha 60 fps och samtidigt inte kunna lira pga för svagt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Okej. Hur länge tror du man får vänta?

Spelar mest. Sen redigerar jag lite filmer som jag filmat med quadcopter men de är ju inte överdrivet avancerat.

Angående grafikkort osv.

Det man alltid mäter är fps? Tänker tillbaka på den tiden man bodde hemma och försökte höja grafiken på pappas dator och allt bara hackade, de var pga lågt fps?

så sålänge man har bra fps så "klarar" grafikkortet den upplösning man valt?

Ute efter ifall fps är det mest intressanta mätverktyget? Eller skulle man kunna ha 60 fps och samtidigt inte kunna lira pga för svagt grafikkort?

Inte en aning tyvärr! Men kommer väl någon gång under eller strax efter sommaren skulle jag tro!

Ja, ju fler FPS desto bättre flyt men det är inte allt - finns ju även microfrysningar/stuttering i spel som kan orsakas av drivrutiner m.m. Inget man direkt behöver oroa sig över när man väl har bra hårdvara utan detta är något som brukar lösas via uppdateringar av drivrutinerna, av spelet själv eller med hjälp av mods som folk lägger upp! Men ja - generellt sätt så ger ett starkare grafikkort möjlighet att skruva upp grafikinställningarna och samtidigt ha en bra FPS. Ett spel som spelas med ultra inställningar kan inte vara njutbart om man har runt 1 FPS och då brukar man skruva ner inställningarna för att få ett mer acceptabelt FPS. Kolla t.ex. på detta klipp och jämför 30 FPS mot 60 FPS:

https://www.youtube.com/watch?v=41Hfe9xfixY

Samma grafikinställningar, bara det att ena spelet körs i 30 FPS (vilket ger i mina ögon mer "hackande") medan det andra i 60 FPS (vilket är mer "smooth")

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej, tack:) Grymt.

Annan fråga. På detta moderkort https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/specific...

Så finns det 3 platser för att koppla in 3 chassifläktar samt 1 för cpu.

Men chassin kan ju oftast ha betydligt fler fläktar. Hur löser man det? Annat moderkort? Eller finns annan lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Okej, tack:) Grymt.

Annan fråga. På detta moderkort https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/specific...

Så finns det 3 platser för att koppla in 3 chassifläktar samt 1 för cpu.

Men chassin kan ju oftast ha betydligt fler fläktar. Hur löser man det? Annat moderkort? Eller finns annan lösning?

Man kan då antingen använda sig av en fläkthubb, som denna:

https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

där man kopplar alla sina fläktar och sedan använder endast en av fläktkontrollerna på moderkortet + lite ström direkt från nätaggregatet . En annan lösning är att skaffa en sån här:

https://www.amazon.com/Noctua-NA-SYC1-Accessory-4-pin-Y-Cable...

Denna tillåter att koppla två fläktar till en fläktplats på moderkortet och styr båda fläktarna på samma sätt som fläkthubben ovan!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Grymt:)

Annan fråga. Är v-sync och g-sync samma sak?

En till fråga.

Om vi bortser helt ifrån datorskärmar och deras fördelar. Vi låtsas som att dom ej finns.

Varför inte köra pc på tv:nu istället för ps4?

Även fast tv:n inte har display port så har den 60 hz, så då kan man lira alla spel med 60 fps på tv:nu.

Kommer inte på nån anledning att ha ps4 då. Vad säger du?:)

Permalänk
Medlem

Tja,, att lira på PS4 är ofta billigare och mer simpelt.
Du startar spelet, det funkar, klart.

Jag kör pc till tv för jag har redan en speldator med kontroll och sladden för film osv.
Har ett 360 som mest samlar damm nu faktiskt. Men vist är det smidigt att bara tuta o köra med det ibland.

Att du inte kan komma på en anledning att ha ett PS4 visar bara på att du har dålig fantasi.

Btw.. det finns många fina spel på PS4 som inte finns till PC.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Thai86: V-sync och G-sync är inte samma sak. Detta är något du får googla då jag inte har en riktig bra förklaring på dessa, men G-sync är att föredra om man har pengar till det IMHO (behövs då en G-sync skärm + ett Nvidia grafikkort).

TV:n brukar ha högre latens (tiden det tar för dig att ge ett fysiskt kommando, t.ex. en musklick, tills att du ser det på skärmen) än "gamingskärmar", men annars är de helt OK för att spela på också (dock hade jag nog inte spelat spel som t.ex. CS:GO på en sådan skärm just då man i dessa spel vill ha så snabb respons som möjligt). En annan nackdel är att om du skaffar TV så måste du betala TV-avgift p.g.a. den inbyggda TV-mottagaren!

PS4 är som @SCORPIUS skriver billigare och har vissa exklusiva spel som inte finns på PC (och vice versa såklart). Det är mer av en smaksak!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Tack för svar som vanligt:)

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Hej. Vi pratade om vad tv:n stödjer osv.

Jag har denna tv http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850c

Scrolla ner till gaming så stå det att min tv klarar 120 hz via hdmi på 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Hej. Vi pratade om vad tv:n stödjer osv.

Jag har denna tv http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850c

Scrolla ner till gaming så stå det att min tv klarar 120 hz via hdmi på 1080p

"Update: With the new firmware update PKG2.463.0010NAB, This TV now supports 4k @ 60Hz @ 4:4:4. To enable this, go to Home button - Settings - External Inputs - HDMI Signal Format - Enhanced (new)."

Nice

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Hej. Vi pratade om vad tv:n stödjer osv.

Jag har denna tv http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850c

Scrolla ner till gaming så stå det att min tv klarar 120 hz via hdmi på 1080p

Intressant att det gör det, har inte sett TV:n som stödjer frekvenser över 60 Hz (och de TV:n som hade en beskrivning att de gjorde det var något helt annat trams)! Då är det ju lika bra att köra med TV:n istället för att skaffa en 144 Hz skärm för gaming skulle jag nog säga!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Jag det var himla kul. Vilken tur jag har, köpte den för 1 månad sedan och tänkte inte ens på det.

Lutar åt denna dator nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9469573/

Permalänk
Medlem

@Thai86 Ser riktigt bra ut, men behöver du verkligen trådlöst tangentbord? Om inte, välj ett som är mekaniskt (t.ex. Corsair K70 eller liknande)! Tycker personligen att de är bättre för spel och de håller ju ganska mycket längre än vanliga membrantangentbord (men du kanske enbart kommer att spela med Xbox kontrollen?)!

Du har även inte valt något operativsystem, kommer du att köra med Linux då eller har du redan en Windows nyckel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Tänk att jag ska spela med kontrollen. Sen ha tangentbord när det kommer till surfa eller liknande saker.

Har windows 7. Hur fungerar det om man uppgraderar nu när det är grattis och sen så kanske man formaterar om 1 år och då är det inte gratis. Något sätt att komma runt det?

Permalänk
Medlem

Ja men vad bra! Då ser allt bra ut!

Du installerar Windows 7, sen när en ruta poppar upp om att uppgradera till W10 så väljer du den och installerar Windows 10. Så länge du har gjort det innan slutet av juli (tror jag det var) så har du uppgraderat din Windows 7 nyckel gratis till Windows 10 och kan formatera sedan utan några problem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@SCORPIUS:

Vad innebär det?:)

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Jaha okej men dåså:) perfekt:)

Behöver man extra fläktar till chassit tror du?

Permalänk
Medlem

Tror det räcker med de medföljande fläktarna, men blir det för varmt kan du alltidskaffa några till senare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Okej grymt:)

Inget annat du skulle ändra?:) vill att de blir så bra de kan göra 20.000.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Okej grymt:)

Inget annat du skulle ändra?:) vill att de blir så bra de kan göra 20.000.:)

Tycker det ser riktigt bra ut! Du kan ju om du har råd fläska på med en lite bättre kylare, t.ex. NH-D15 men annars är det helt OK!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Kanske ska köpa tangentbord och mus också, kan va nice när det passar. Någon speciell corsair k70 du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Inte en aning, rekommenderade det för det verkar vara en favorit här! Annars finns även olika Ducky tangentbord också som är bra, eller de mer påkostade Filco. Dock är det värt att tänka på att olika mekaniska tangentbord har olika brytare (googla Cherry MX) vilket passar olika användare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Får nog klämma och känna lite i butik. Är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@Icte:

Får nog klämma och känna lite i butik. Är ju en smaksak.

Precis! Vet att Inet har en liten dosa framställd så man kan prova olika switchar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Blir att åka dit då:)