Ännu en köptråd för moderat gaming

Permalänk

Ännu en köptråd för moderat gaming

Hallå gott folk!

Jag känner att det är dags för en ny stationär dator. Tyvärr är jag lika kunnig vad gäller hårdvara som Påven är i sängkammaren.

De gånger som jag har problem med min nuvarande är när jag spelar (mestadels CS:GO), och när datorn ska ladda stora mappar. Laddtiderna är aningen sega för mig, säkert direktimporterade från helvetet för många av er, och jag ligger på ca 15-20 fps på CS med inställningar på "Auto". Burken i fråga är alltså en HP Pavilion p6-2056sc.

"Vad är du ute efter då, karl-jävel?". Mycket bra fråga!

Jag vill ha en allmänt lite rappare dator, kunna spela CS och typ GTA på hyffsade inställningar med 60fps (det är väl vad folk tycker är brukligt?). Jag lutar åt att skaffa en 3d-skrivare framöver, så datorn bör klara av sånt också. Mer än 500GB i minne är inte nödvändigt, är detta uppdelat på en SSD och en mekanisk (om det är rätt term) hårddisk så skulle det vara fint. HDMI-utgång och VGA/DVI vill jag också ha, jag vet inte om det är standard på allt nu för tiden.

Om någon vänlig människa kan ge mig en rimlig prisbild på något som klarar detta, och kanske lite till så jag har lite marginal, skulle det vara trevligt. Nytt som beg. Kan ni peka ut en specifik dator, eller plocka ihop en sådan så är det ännu bättre, men bara en prisbild är också tacksamt. Jag bor i Gävleborg, det kan väl vara värt att säga också.

Chassit som jag har nu är troligtvis för litet för att nyttjas, om jag får gissa. OS har jag, likaså ljud, skärm och andra tillbehör, det är alltså prisbild på en dator jag behöver.

Hoppas att jag inte har missat något. Finns det några frågetecken så svarar jag gärna. Om inte, så tackar jag på förhand för bra svar.

Permalänk
Medlem

Sätt en budget att utgå ifrån, så slipper folk lägga tid på förslag i onödan.

Permalänk

Beror ju som sagt lite på din budget, men ett generellt förslag:

En i5:a
8 GB RAM
GTX 960
250 GB SSD

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

Hallå gott folk!

Jag känner att det är dags för en ny stationär dator. Tyvärr är jag lika kunnig vad gäller hårdvara som Påven är i sängkammaren.

De gånger som jag har problem med min nuvarande är när jag spelar (mestadels CS:GO), och när datorn ska ladda stora mappar. Laddtiderna är aningen sega för mig, säkert direktimporterade från helvetet för många av er, och jag ligger på ca 15-20 fps på CS med inställningar på "Auto". Burken i fråga är alltså en HP Pavilion p6-2056sc.

"Vad är du ute efter då, karl-jävel?". Mycket bra fråga!

Jag vill ha en allmänt lite rappare dator, kunna spela CS och typ GTA på hyffsade inställningar med 60fps (det är väl vad folk tycker är brukligt?). Jag lutar åt att skaffa en 3d-skrivare framöver, så datorn bör klara av sånt också. Mer än 500GB i minne är inte nödvändigt, är detta uppdelat på en SSD och en mekanisk (om det är rätt term) hårddisk så skulle det vara fint. HDMI-utgång och VGA/DVI vill jag också ha, jag vet inte om det är standard på allt nu för tiden.

Om någon vänlig människa kan ge mig en rimlig prisbild på något som klarar detta, och kanske lite till så jag har lite marginal, skulle det vara trevligt. Nytt som beg. Kan ni peka ut en specifik dator, eller plocka ihop en sådan så är det ännu bättre, men bara en prisbild är också tacksamt. Jag bor i Gävleborg, det kan väl vara värt att säga också.

Chassit som jag har nu är troligtvis för litet för att nyttjas, om jag får gissa. OS har jag, likaså ljud, skärm och andra tillbehör, det är alltså prisbild på en dator jag behöver.

Hoppas att jag inte har missat något. Finns det några frågetecken så svarar jag gärna. Om inte, så tackar jag på förhand för bra svar.

En budget är ett måste för att man skall veta var man skall lägga sig.. Typ av chassi som du föredrar osv.. Ta en titt på inet.se.. klicka runt lite och återkom med ett svar..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Sätt en budget att utgå ifrån, så slipper folk lägga tid på förslag i onödan.

Skrivet av Guybrush82:

Beror ju som sagt lite på din budget, men ett generellt förslag:

En i5:a
8 GB RAM
GTX 960
250 GB SSD

Jag kanske formulerade mig konstigt, ber om ursäkt isåfall. Jag har ingen budget, jag är inte ute efter bästa prestanda för x antal kronor. Jag vill ha en dator som klarar det jag har beskrivit, sen vet inte jag om det kostar mig 3 eller 10 tkr. Vad jag undrar är alltså 1. Vad en dator som klarar mina (vad jag gissar, relativt låga) krav kostar, och för den som vill hjälpa ännu lite extra 2. vad det bör vara för komponenter.

Självklart så brukar man prata om sin budget när man ber om köpråd, vad det än är som ska köpas, men eftersom jag inte kan något gällande ämnet, och frågan inte riktigt är prestanda/kr så blir det lite annorlunda nu. "Bilen strular och jag behöver byta växellåda, min budget är 500kr" är inte rimligt, det är lite liknande.

EDIT: Chassit spelar minimal roll. Ljudutgångar och någon usb-port på framsidan är ju trevligt. Kraven är väl typ att det ska vara väggar runt komponenterna.

Extra svar på mellankommande inlägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowing:

Jag kanske formulerade mig konstigt, ber om ursäkt isåfall. Jag har ingen budget, jag är inte ute efter bästa prestanda för x antal kronor. Jag vill ha en dator som klarar det jag har beskrivit, sen vet inte jag om det kostar mig 3 eller 10 tkr. Vad jag undrar är alltså 1. Vad en dator som klarar mina (vad jag gissar, relativt låga) krav, och för den som vill hjälpa ännu lite extra 2. vad det bör vara för komponenter.

Självklart så brukar man prata om sin budget när man ber om köpråd, vad det än är som ska köpas, men eftersom jag inte kan något gällande ämnet, och frågan inte riktigt är prestanda/kr så blir det lite annorlunda nu. "Bilen strular och jag behöver byta växellåda, min budget är 500kr" är inte rimligt, det är lite liknande.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9386140/ 10700kr

6600K som du kan clocka, SSD 240GB och ett hyfsat mellanklass grafikkort R9 380, inklusive OS och montering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9386164/

Enklare komponenter men fullt funktionsduglig för 9100kr

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av NightFred:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9386140/ 10700kr

6600K som du kan clocka, SSD 240GB och ett hyfsat mellanklass grafikkort R9 380, inklusive OS och montering.

@Unknowing Där har du ett bra förslag tycker jag. Prisvärt men samtidigt "framtidssäkert". Visst går det att skala ner på vissa komponenter för att spara nån tusenlapp till, men hur ofta köper du en helt ny dator? Jag tänker att när man väl slår till så ska man inte "snåla" på komponenterna mer än budgeten kräver, om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9386140/ 10700kr

6600K som du kan clocka, SSD 240GB och ett hyfsat mellanklass grafikkort R9 380, inklusive OS och montering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9386164/

Enklare komponenter men fullt funktionsduglig för 9100kr

Tack och bock för hjälpen! OS har jag ju, och montering bör jag klara, om inte annat så går det att lösa. Då drogs ju priset på den värre modellen ner 1.900, så det var ju trevligt.

Skrivet av Guybrush82:

@Unknowing Där har du ett bra förslag tycker jag. Prisvärt men samtidigt "framtidssäkert". Visst går det att skala ner på vissa komponenter för att spara nån tusenlapp till, men hur ofta köper du en helt ny dator? Jag tänker att när man väl slår till så ska man inte "snåla" på komponenterna mer än budgeten kräver, om du förstår vad jag menar

Jomen precis, det var lite så jag tänkte med "marginal". Jag lägger hellre ut 9.000 nu, istället för 5.000 och datorn är förlegad om 2 år. Jag har haft funderingar på att uppgradera min nuvarande, men har fått förklarat för mig att moderkortet är fel/för dåligt för att det ska vara värt mödan.

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigt undan, köp beg, en i5 typ 2400s, grafikkort typ 670gtx eller liknande samt en ssd.
Lär väl gå på 1000-1500kr, nu när GPU priserna dumpats rejält.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew