Jag har tänkt uppgradera min dator till en riktig beast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Jag har tänkt uppgradera min dator till en riktig beast

Nu kommer snart nästa generation grafikkort och jag tänkte slå till på en GTX 1080.

Har också tänkt att uppgradera till 16 GB ram-minne och en i7 processor istället för en i5 då jag börjat med saker på sidan av gaming som skulle dra nytta av detta.

När det gäller CPU, finns det något nytt som kommer snart, eller ska jag slå till på en Intel Core i7 6700K?
Jag behöver också ett nytt moderkort. Vilken ska man köpa? Och kommer jag behöva en ny PSU?

Det jag har nu:
Moderkort: MSI Z77A-S01 (1155 socket)
GPU: GTX 970 Strix DirectCU II OC
CPU: Intel Core i5-3570K @3.40 GHz (Överklockad till 4.20 GHz)
CPU kylare: Corsair Hydro H60 (v2)
RAM: Corsair Vengeance LP 2x4GB DDR3 1600MHz
PSU: Fractal Design 500W
Lagring: 2 st SSD + en vanlig 1TB.

Känner mig lite sugen på att sälja min och köpa allt nytt så att lådan är fräsch och välmonterad. Kan det vara värt? Alternativet är ju att uppgradera och sätta i allt själv. Men jag har bara erfarenhet av att montera grafikkort och kylare. Att byta moderkort och allt känns som en stor uppgift med att dra alla kablar bra osv. Beror ju lite på hur mycket det skulle skilja i pris känner jag.

Skulle någon vänlig själ kunna bygga ihop något uppgraderingspaket alternativt en helt ny dator åt mig och länka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Låter fint med ett 1080! Däremot vet jag inte om det är värt det att köpa en ny processor. Det du skulle kunna göra är att köpa en begagnad i7 3770k och övercklocka den en del. Skillnaden mellan nyare processorer och äldre som den är nästan försumbar😅 Då behöver du inte heller lägga pengar på nytt moderkort och kan bara slänga in två till rampinnar om du vill. Om du skaffar i7 och den skulle jag skaffa i alla fall ett 600w psu för att ha lite överklockningsrum mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Okt 2008

Helt ärligt hade jag bytt till en i7 3770K och köpt en 1080

Det är knappast värt att köpa allt nytt då du vinner inte så mycket på det.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Beror ju lite på vad du har för chassi också? men blir ju inte mer kabeldragning än vad du har idag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av kissekotten4:

Beror ju lite på vad du har för chassi också? men blir ju inte mer kabeldragning än vad du har idag

R4 fractal design

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Kiwigalaxy:

R4 fractal design

Det hade jag behållt! Vid uppgradering/deluppgradering så passa på att skruva ut allt och torka rent invändigt med en torr microfiberduk så ser/känns det som nytt sen! Säger som övriga att i7 2600k/3770k, 8gb ram och ett 1080 kommer du långt på!

Skickades från m.sweclockers.com

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 och mer ram än nödvändigt :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2/Custom 60%, Räsermus, Philips Fidelio x2, Blue snowball
Citera/svara gärna för svar.