Permalänk
Medlem

modifiera Fractal Design 2500

Hej, Filip heter jag och har sedan 1 år tillbaka byggt ihop en dator. Är väldigt nöjd med datorn förutom chassit.

Då jag känner ett suga av att göra något med datorn, så funderar jag på att modda mitt chassi, Fractal Design 2500. Jag tycker personligen att chassit är väldigt clean. Men då jag lanar ganska ofta med polarna som har fräna chassin så skulle jag också vilja ha en burk som folk vill kolla på;) Skulle vilja sätta in lite ljus i burken samt ett fönster på sidopanelen. Sidopanel med fönster som passar till min burk har jag ej hittat. Funderar på att fixa något ''färgtema'' i datorn. Kanske måla om burken?

Då jag har svårt att få fler ideer så skulle jag vill ha er hjälp. Kom gärna med egna ideer eller något ni har sett på google eller liknande.

Är öppen för alla ideer som går att ta på. Är inte direkt världens händigaste person.

HJÄLP sökes!!

Mvh // Filipzed

EDIT: Har kontakter som till exempel kan svettsa osv.

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

För att få bra ideer om detta av folk o fä så hjälper det om du berättar vad du har i din burk.

Bilder på hur den ser ut nu vore fint.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Börja med att fixa ett cleant fönster på sidoplåten samt plocka ur HDD burar som du inte använder, sedan kan du köpa Led-lister om du känner att du vill ha ljus i burken.

Viktigast är nog att få en bra kabeldragning då en sallad av kablar gör att datorn ser skabbig ut hur fina komponenter man än har.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att få bra ideer om detta av folk o fä så hjälper det om du berättar vad du har i din burk.

Bilder på hur den ser ut nu vore fint.

Fixar det när jag kommer hem då jag är i skolan

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Börja med att fixa ett cleant fönster på sidoplåten samt plocka ur HDD burar som du inte använder, sedan kan du köpa Led-lister om du känner att du vill ha ljus i burken.

Viktigast är nog att få en bra kabeldragning då en sallad av kablar gör att datorn ser skabbig ut hur fina komponenter man än har.

Hur sätter jag på ett fönster på säkraste sätt?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Hur sätter jag på ett fönster på säkraste sätt?

Skaffar en "Dremmel" och skär ut ett i mönstret som du vill ha, sen kan du köpa plexi på T.ex. Biltema och fästa med dubbelhäftande tejp eller med "bultar"

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

För att få bra ideer om detta av folk o fä så hjälper det om du berättar vad du har i din burk.

Bilder på hur den ser ut nu vore fint.

https://gyazo.com/10ec824b10e049ead523346cd4153b42 - bild på datorn. Ber om ursäkt för att bilden vart på sidan. (dålig kvalite på grund av sprucken kamera på mobilen).

specs:
chassi: Fractal Design Core 2500
cpu: Intel Core i5 4690K
mobo: asus z97 -p ATX
ram: Crucial BallistixSport 2x4GB 1600MHz
gpu: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB
psu: EVGA 500W White
HDD: 250gb

saker jag funderar på att köpa till datorn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9392242/
samt plexiglas

vad tycks?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

offtopic jag vet. men jag rekommenderar verkligen dig att skaffa en ssd.

Permalänk
Medlem

UPDATE!!!

Jag har nu mer kommit fram till att införskaffa mig ett nytt chassi! Tycker att det jag har idag inte är det som passar mig så bra.
Har kablar på baksidan som göra att jag inte knappt får dit panelen.

vad jag ska köpa för något är ännu inte klart...
kommer ändå att göra så att datorn blir till den datorn som jag vill ha, alltså lite lysande.

undrar ifall ni skulle vilja se ett projekt för min uppdatering av delar osv...
saker som skulle göras isf:

-Nytt chassi, med fönster samt bra kabeldragingsmöjligheter.
-SSD, troligtvis 240gb
-Vattenkylning?
-Fläktar med ljus, funderar på om det skall vara ett tema... isf rött
-Led lampor, tema???

projektet skulle börja på riktigt i sommar samt avslutas då allt är införskaffat samt monterat. plånboken får bestämma.

skulle det här vara intressant?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz