Ny med wow. Köpa guld?

Permalänk
Medlem

Ny med wow. Köpa guld?

Är ny med wow.
Ser när man googlar att man hittar massor av sidor som man kan köpa guld tex via paypal och sen mötas upp i spelet för överföring.
Är det verkligen ok?
Risk för att bli avstängd och blåst är väl stor?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

visst är det långt ifrån riskfritt och det är dessutom meningslöst då man kan köpa sig en wow token.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Är ny med wow.
Ser när man googlar att man hittar massor av sidor som man kan köpa guld tex via paypal och sen mötas upp i spelet för överföring.
Är det verkligen ok?
Risk för att bli avstängd och blåst är väl stor?

Köp token och lägg på AH.
Du får atm 86,329g för 20 euro.

https://eu.battle.net/shop/en/product/world-of-warcraft-token

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Köp token istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

När jag var ung och spelade wow, så var man otroligt spydig när man spräckte 1000 guld, som casual player
Vilken inflation.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Token blir nog bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

När jag var ung och spelade wow, så var man otroligt spydig när man spräckte 1000 guld, som casual player
Vilken inflation.

Haha, det var tider det. Jag vill gärna tro att min lvl 60 Paladin finns kvar där i Azeroth, men risken är väl överhängande att stackarn blivit raderad.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:
Fick e-post för nått år sen att min mage hade bytt realm och namn.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

alla gubbar ska vara kvar men för ett tag sedan släppte blizzard namnen på gubbarna på konton som inte har varit inloggade sedan wrath of the lich king. ingen ska flytta realm dock, då har någon kanske kapat kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Haha, det var tider det. Jag vill gärna tro att min lvl 60 Paladin finns kvar där i Azeroth, men risken är väl överhängande att stackarn blivit raderad.

Gubbarna blir aldrig raderade. Den finns kvar så länge du har ditt konto kvar! Dvs, nyckeln.

Edit:

Vad jag dock inte är säker på är om det är regelvidrigt eller inte att köpa guld. För det hände en märklig sak för min kompis och därav tror jag inte det är okej att köpa guld.

Han tog upp ett ärende med en GM och när det var klart sa även GM till honom i stil med:

"Jag ser att du köpt guld också. Jag skulle uppskatta om du slutade med det."

Min kompis sa något med att han inte tänker sluta för det är så mycket billgare gentemot Tokens. Så, jag antar att det är okej att köpa guld.

MEN, problemet är att veta när man köper "rent" guld eller scammat guld. När du köper guld som är scammat så kan det säkert ställa till besvär. Detta är bara lite tankar omkring ämnet och ingen fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Är ny med wow.
Ser när man googlar att man hittar massor av sidor som man kan köpa guld tex via paypal och sen mötas upp i spelet för överföring.
Är det verkligen ok?
Risk för att bli avstängd och blåst är väl stor?

Låt bli.
Risken att bli bannad är ganska stor, transaktioner loggas och bliz kan alla trix som folk försöker använda för att "gömma" försäljningen.
Många tror att dom klarat sig för att ett par månader senare åka med i en ban-wave.
Men varför i hela friden köpa guld för det första ?
Guld formligen regnar över en när man väl nått lvl 100.
Visst, det kan vara lite tufft innan man tar sig dit, men så länge man questar normalt så får du ju tillräckligt för att klara repairs m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

När jag var ung och spelade wow, så var man otroligt spydig när man spräckte 1000 guld, som casual player
Vilken inflation.

Intressant nog så är WoW inflationen någonting som diskuteras mycket inom spel design och används ibland även inom ekonomi. Att det har blivit en sådan här inflation beror största delen på bristfällig speldesign och är idag någonting dem aktivt försöker motverka. Förklaringen varför det har blivit så är simpel, men lösningarna är lite svårare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en WoW Token i affären ingame, den ger som sagt ca 85K guld för 20€ just nu.

Att köpa av kineser är inte bara riskabelt, en icke oansenlig mängd av deras guld kommer dessutom från hackade konton som tömts på tillgångar d.v.s. stöldgods. Tack vare att det går att köpa guldet officiellt numera så har kineserna minskat rejält, men inte försvunnit helt.

I slutänden handlar det väl om hur mycket tid du har att spela. Jag har mycket mer pengar än tid, så jag köper mycket hellre 85K guld för 200 spänn (kan jobba en timme övertid och tjäna in det) istället för att grinda guld i flera dagar. Om du är helt ny så tycker jag att du ska strunta i att köpa guld, dels för upplevelsen att kunna köpa grejer för pengar du tjänar ihop ingame, och dels för att veta att du kommer tycka att det är kul med WoW när du spelat ett tag.

Permalänk
Entusiast

Halva glädjen med spelet är känslan att själv ha skrapat ihop resurserna. Att köpa valuta gör att tillfredsställselsen försvinner, och det man skaffar inte alls har samma uppskattning. Därmed inte samma spelglädje.

Andra erfarna spelare kommer att se den ojämna balansen i din erfarenhet gentemot det du skaffat dig. Den kan sluta med att de ser mer på dig som spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Köp token och lägg på AH.
Du får atm 86,329g för 20 euro.

https://eu.battle.net/shop/en/product/world-of-warcraft-token

Tokens har väl olika priser per realm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tokens har väl olika priser per realm?

Per zon.
Så EU har mycket dyrare än US t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Per zon.
Så EU har mycket dyrare än US t.ex.

Du får nog räkna med hur mycket man får för sin token också: https://wowtoken.info/

Ca 85k inom EU, men bara 45k i USA. Att 20$ är mindre än 20€ spelar alltså ingen roll eftersom en amerikansk token ändå ger betydligt mindre valuta ingame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Per zon.
Så EU har mycket dyrare än US t.ex.

Jag tror han menar hur mycket guld du får för 1 token..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Jag tror han menar hur mycket guld du får för 1 token..

Ja. Det är per region.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ja. Det är per region.

Ja, det ser alltså ut såhär idag (data hämtade från wowtoken.info och valuta.se):

NA, 1000 guld kostar 3,60 SEK.
EU, 1000 guld kostar 2,18 SEK.

Det är alltså ca 65% dyrare med WoW-guld i USA. En amerikan får betala 305 kr för att få lika mycket guld som en svensk betalar 185 kr för idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Halva glädjen med spelet är känslan att själv ha skrapat ihop resurserna. Att köpa valuta gör att tillfredsställselsen försvinner, och det man skaffar inte alls har samma uppskattning. Därmed inte samma spelglädje.

Andra erfarna spelare kommer att se den ojämna balansen i din erfarenhet gentemot det du skaffat dig. Den kan sluta med att de ser mer på dig som spelare.

Tveksamt att folk ser ner på någon som köper guld, är så jävla vanligt i wow.
Har själv sålt miljoner till mina kompisar som är mindre bra på det där med att farma guld (i WoD är 1mille per månad inga större problem utan AH t.ex).

Många köper helt enkelt guld för att ta sig runt löjliga krav eller bara vill ha roliga saker för att höja spelglädjen.
T.ex alla mina kompisar som kör PvP köper guld så de kan fokusera på vad de gillar. Dvs PVPn. Jag ser inte ner på dem, men brukar flika in lite tips om hur man enkelt drar in pengar så de slipper köpa guld av mig varannan månad.

Även närmare toppen i pve köper folk guld, hade flera i min "hardcore" guild som köpte guld för att kunna raida. De hade helt enkelt inte nog med tid att farma ihop allting plus tiden vi raidade. Samma personer var ofta borta från boostruns också så där tappade de pengar också.
Fanns posts på klanforumet ganska ofta "giving anything from blizzstore for 150k, 200k" osv =D

Ett mythic boostrun på frostmane EU går väl på 1.5mille atm, eller 1500:-. Enkla pengar =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tveksamt att folk ser ner på någon som köper guld, är så jävla vanligt i wow.
Har själv sålt miljoner till mina kompisar som är mindre bra på det där med att farma guld (i WoD är 1mille per månad inga större problem utan AH t.ex).

Många köper helt enkelt guld för att ta sig runt löjliga krav eller bara vill ha roliga saker för att höja spelglädjen.
T.ex alla mina kompisar som kör PvP köper guld så de kan fokusera på vad de gillar. Dvs PVPn. Jag ser inte ner på dem, men brukar flika in lite tips om hur man enkelt drar in pengar så de slipper köpa guld av mig varannan månad.

Även närmare toppen i pve köper folk guld, hade flera i min "hardcore" guild som köpte guld för att kunna raida. De hade helt enkelt inte nog med tid att farma ihop allting plus tiden vi raidade. Samma personer var ofta borta från boostruns också så där tappade de pengar också.
Fanns posts på klanforumet ganska ofta "giving anything from blizzstore for 150k, 200k" osv =D

Ett mythic boostrun på frostmane EU går väl på 1.5mille atm, eller 1500:-. Enkla pengar =D

Har du något jobb, och vad tjänar du där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du något jobb, och vad tjänar du där?

Är vikarie på ett ställe, noll möjlighet till övertid över den jag får.
140kr/h vardag, 160kr/h helg, 220kr/h på övertiden (ungefär).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är vikarie på ett ställe, noll möjlighet till övertid över den jag får.
140kr/h vardag, 160kr/h helg, 220kr/h på övertiden (ungefär).

Ok.

Jag har ett hyfsat välbetalt fast heltidsjobb, därför är det vettigare för mig att betala för guld, och lägga min speltid på att spela istället för att grinda (som jag dessutom hatar). Det är inga särskilda "genvägar", det handlar bara om att jag inte vill spendera så mycket av min fritid med något jag inte tycker är kul.

Jag tycker det är fel att kategorisera alla som köper guld som "lata", vilket såna här diskussioner ofta landar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok.

Jag har ett hyfsat välbetalt fast heltidsjobb, därför är det vettigare för mig att betala för guld, och lägga min speltid på att spela istället för att grinda (som jag dessutom hatar). Det är inga särskilda "genvägar", det handlar bara om att jag inte vill spendera så mycket av min fritid med något jag inte tycker är kul.

Jag tycker det är fel att kategorisera alla som köper guld som "lata", vilket såna här diskussioner ofta landar i.

Vet dock inte varför du citerat mig av alla, jag vet varför folk köper guld och har inget emot det. Har väl heller inte sagt något om att de är lata? Det är bara en fråga om hur man prioriterar tiden i spelet (och utanför). Kunderna är lika ofta arbetslösa och singel som arbetande och gifta med barn, oftast bara en fråga om vad man gör "fel" i spelen.
Har sålt guld i spel i tio år =D
Är fint med lite extra i fickan för att göra något man gillar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tveksamt att folk ser ner på någon som köper guld, är så jävla vanligt i wow.
Har själv sålt miljoner till mina kompisar som är mindre bra på det där med att farma guld (i WoD är 1mille per månad inga större problem utan AH t.ex).

Många köper helt enkelt guld för att ta sig runt löjliga krav eller bara vill ha roliga saker för att höja spelglädjen.
T.ex alla mina kompisar som kör PvP köper guld så de kan fokusera på vad de gillar. Dvs PVPn. Jag ser inte ner på dem, men brukar flika in lite tips om hur man enkelt drar in pengar så de slipper köpa guld av mig varannan månad.

Även närmare toppen i pve köper folk guld, hade flera i min "hardcore" guild som köpte guld för att kunna raida. De hade helt enkelt inte nog med tid att farma ihop allting plus tiden vi raidade. Samma personer var ofta borta från boostruns också så där tappade de pengar också.
Fanns posts på klanforumet ganska ofta "giving anything from blizzstore for 150k, 200k" osv =D

Ett mythic boostrun på frostmane EU går väl på 1.5mille atm, eller 1500:-. Enkla pengar =D

Principiellt så är jag emot guldförsäljning då det skapar en marknad för hackade accounts och bottar.
Och brist på tid ? det tar typ 20 sec per char i garrison för att rensa sina missions och skapa nya.
Det tar 1 dag att levla 90-100 om man slackar som bara den, 2-3 timmar om man planerar lite innan.
Och när en char väl är 100 så tar det ett par veckor innan man når full guldfarm status på alla followers m.m (om man inte vill spendera extra tid/guld på att göra det snabbare).
I WoD finns det inga ursäkter för att köpa guld längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Principiellt så är jag emot guldförsäljning då det skapar en marknad för hackade accounts och bottar.
Och brist på tid ? det tar typ 20 sec per char i garrison för att rensa sina missions och skapa nya.
Det tar 1 dag att levla 90-100 om man slackar som bara den, 2-3 timmar om man planerar lite innan.
Och när en char väl är 100 så tar det ett par veckor innan man når full guldfarm status på alla followers m.m (om man inte vill spendera extra tid/guld på att göra det snabbare).
I WoD finns det inga ursäkter för att köpa guld längre.

Man får väl se till att inte köpa av såna sidor. I början sålde jag till "kineser", men gick över till privata forum och kontakter. Mindre risk för alla inblandade. Aldrig tappat ett konto för goldselling

Jao, dock ger inte garrison nog för att raida på högre nivå.
I T17 kostade varje pull (när man fått in taktiken och kör fulla pots/buffs) 400-700g~ för oss (per person dvs). Kunde lätt gå 20k på en kväll för många.
T.ex slutade en av våra officers jobbet 15min före raiden började, han satt på TS i bilen hem (var alltid sen till raid dvs). Killen hade aldrig tid att farma guld. Dagarna det inte var raid var han med frun osv.
Alla har helt enkelt inte tiden, det tar även tid att lära sig göra garrison på 20s (om nu inte addons gör det helt av sig själv nu, min sub gick ut för någon månad sen).

När jag körde garrison så gav det 1000-1300 per gubbe och dag, vad jag hört och läst är det ganska hårt nerfat nu. Så hade man fullt konto med rätt followers (vilken ingen ens hade till t17 kom) så kunde det kanske täcka raiding. Men annars fick man dra in lite på sidan (t.ex cata raids).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

När jag körde garrison så gav det 1000-1300 per gubbe och dag, vad jag hört och läst är det ganska hårt nerfat nu.

Jag skulle nog säga att det max är 200G/dag i genomsnitt nu. Ibland kan man få lukrativa missions, men oftast får man såna som ger 20-50G i reward, och det handlar om kanske två per dag. Jag försöker pussla ihop så att så många med treasure hunting som möjligt kommer med på dem. Ibland kan man få något grönt/blått item som går att sälja för 20-30G också. Det är i alla fall bara växelpengar man får via missions i garrison nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle nog säga att det max är 200G/dag i genomsnitt nu. Ibland kan man få lukrativa missions, men oftast får man såna som ger 20-50G i reward, och det handlar om kanske två per dag. Jag försöker pussla ihop så att så många med treasure hunting som möjligt kommer med på dem. Ibland kan man få något grönt/blått item som går att sälja för 20-30G också. Det är i alla fall bara växelpengar man får via missions i garrison nu.

Drar lätt in >1000g per gubbe och dag som det är nu.
Plus eventuella saker man kan sälja, en del säljer man ju för 10k+ typ champions honor och legion saken.
10-12 treasure hunters, 6-8 scavengers och 3-4 greasemonkey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man får väl se till att inte köpa av såna sidor. I början sålde jag till "kineser", men gick över till privata forum och kontakter. Mindre risk för alla inblandade. Aldrig tappat ett konto för goldselling

Jao, dock ger inte garrison nog för att raida på högre nivå.
I T17 kostade varje pull (när man fått in taktiken och kör fulla pots/buffs) 400-700g~ för oss (per person dvs). Kunde lätt gå 20k på en kväll för många.
T.ex slutade en av våra officers jobbet 15min före raiden började, han satt på TS i bilen hem (var alltid sen till raid dvs). Killen hade aldrig tid att farma guld. Dagarna det inte var raid var han med frun osv.
Alla har helt enkelt inte tiden, det tar även tid att lära sig göra garrison på 20s (om nu inte addons gör det helt av sig själv nu, min sub gick ut för någon månad sen).

När jag körde garrison så gav det 1000-1300 per gubbe och dag, vad jag hört och läst är det ganska hårt nerfat nu. Så hade man fullt konto med rätt followers (vilken ingen ens hade till t17 kom) så kunde det kanske täcka raiding. Men annars fick man dra in lite på sidan (t.ex cata raids).

Vad i hela friden kostar 700g per pull ?
Pots och food är ju "gratis" då man gör dom själv på alts utan att ens lämna garrison.
Visst, repairbills kan bli lite svettiga när man är full med mythic gear, men vi talar ändå om MAX 50g per pull.

Men visst, treasurehunters fanns ju inte tidigare.
Dock så var mycket annat man fick fortfarande värt en massa guld då.
Speciellt alla epix man fick från salvage