Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016

Överklocka i5 6600k

Som sagt håller på bygga spel dator och tänkte överklocka men funderar om jag ska välja vattenkylning eller luftkylning har tänkt mig noctua nh-d15 eller vattenkylning i samma prisklass inte över 1000:- dock.

Så vad är då bäst att välja?

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Jag tycker att en luftkylare är mer värd än alla AIO paket i den prisklassen och även över. Om du har plats för en tornkylare så kör en tornkylare

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | EVGA GeForce GTX 660Ti custom backplate | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Samsung 840 basic 120Gb SSD | 2Tb Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Venganse LP 16Gb (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420p Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Qpad QH-85 | Logitech MX-518 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av infigo:

Jag tycker att en luftkylare är mer värd än alla AIO paket i den prisklassen och även över. Om du har plats för en tornkylare så kör en tornkylare

Ja plats finns det enligt chassi spec så ska det få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Mycket mer värt med luftkylare än sluten vattenkylning. Men mellan raderna skulle man kunna ana att du planerar ett större chassi än du egentligen behöver.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Alling:

Mycket mer värt med luftkylare än sluten vattenkylning. Men mellan raderna skulle man kunna ana att du planerar ett större chassi än du egentligen behöver.

Hur menar du då?

Har
Chassi
https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/tower/...

Moderkort

https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2005

Vad som är bäst att välja beror helt på vilka egenskaper som gynnar dig.

Tornkylare
+ driftsäker
+ Ofta tystare än AIO
+ Enklare att rengöra från damm (vad jag upplevt)
- Belastar moderkortet mer när man flyttar chassit
- Kan blockera ram-slots (se upp med högprofils-ram)

AIO vattenkylare
+ Kan prestera väldigt bra
+ Ger bra plats runt processor och ram
+ Stabilare placering av vikten ifall man flyttar chassit ofta
- Kan vara högljudd
- Läckagerisken och pumphaveri (väldigt liten)

Finns såklart fler fördelar/nackdelar du kan läsa mer om.

Spel och renderingsdator - Obsidian 650D | I7 2600k @ 4,5Ghz | NH-U14S | 980 Ti | Corsair 16GB Ram | Asus P8P67 Deluxe | G2 750W | 144Hz BenQ | Ducky Shine 3 & Zowie FK1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

@nawidek:
Jag kan inte hålla med om att det är en väldigt liten chans för trasiga aio. Ibland brukar jag kolla för skojs skull och brukar se oftast 3 aktiva trådar om trasiga aio på bara Swec varje gång jag kollar vilket jag tycker är för mycket då det är flera ny trådar i veckan. Och jag har sett ca10 trådar eller kompisar som har haft problem med tornkylare eller fläktar i allmänhet totalt för den tid jag kollat.

Redaktionen pratade om det på en fredagspanel om att de hade många datorer på kontoret med aio och nästan alla gick sönder efter ett tag.

Inget man betalar 1000kr för som sedan går sönder

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | EVGA GeForce GTX 660Ti custom backplate | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Samsung 840 basic 120Gb SSD | 2Tb Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Venganse LP 16Gb (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420p Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Qpad QH-85 | Logitech MX-518 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av nawidek:

Vad som är bäst att välja beror helt på vilka egenskaper som gynnar dig.

Tornkylare
+ driftsäker
+ Ofta tystare än AIO
+ Enklare att rengöra från damm (vad jag upplevt)
- Belastar moderkortet mer när man flyttar chassit
- Kan blockera ram-slots (se upp med högprofils-ram)

AIO vattenkylare
+ Kan prestera väldigt bra
+ Ger bra plats runt processor och ram
+ Stabilare placering av vikten ifall man flyttar chassit ofta
- Kan vara högljudd
- Läckagerisken och pumphaveri (väldigt liten)

Finns såklart fler fördelar/nackdelar du kan läsa mer om.

Jo de har jag i åtanke med speciellt läkage från vattenkylning de vill man inte råka ut för speciellt då jag kommer köpa de nya grafikkort som kommer.
Har redan valt lågprofilade minnen så de är inget bekymmer. Och kommer även använda artic silver 5.
Men är noctua nh-d15 bra till överklocka
Så de inte går överhettat.

Dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nol
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av BabaYaga85:

Jo de har jag i åtanke med speciellt läkage från vattenkylning de vill man inte råka ut för speciellt då jag kommer köpa de nya grafikkort som kommer.
Har redan valt lågprofilade minnen så de är inget bekymmer. Och kommer även använda artic silver 5.
Men är noctua nh-d15 bra till överklocka
Så de inte går överhettat.

noctua nh-d15 är lika bra som ett AIO system. Kör den själv i samma chassi som du tänkt köpa

<a href="http://fineartamerica.com/shop/galaxy+cases/m31" style="font: 10pt arial; text-decoration: underline;">m31 galaxy cases for sale</a>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av micke7406:

noctua nh-d15 är lika bra som ett AIO system. Kör den själv i samma chassi som du tänkt köpa

Låter bra

Dator