Simpel script för autostart delay fungerar inte i Windows.

Permalänk
Medlem

Simpel script för autostart delay fungerar inte i Windows.

Då jag har några diskar krypeterade uppstår det fel i några program som använder dessa. De kan inte hitta filerna innan jag mountat hårddisken. När jag då mountat den måste jag starta om programmen vilket är lite halv irriterande. Googlat lite på fördröjd start och hittade diverse program men det mesta såg ut som scam/virus. Då upptäckte jag att det ska gå att skriva ett script och lägga til autostart mappen för att få det att fungera. Något sådant här:

TIMEOUT /T 10 REM Total Delay = 10 seconds START “” “C:Program Files (x86)Microsoft OfficeOffice14OUTLOOK.EXE”

Men när jag gör det så får jag detta meddelande när jag kör .bat filen.
http://imgur.com/wlkvCUY

Någon som vet vad jag gör för fel? Är 100% säker på att sökvägen är helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då jag har några diskar krypeterade uppstår det fel i några program som använder dessa. De kan inte hitta filerna innan jag mountat hårddisken. När jag då mountat den måste jag starta om programmen vilket är lite halv irriterande. Googlat lite på fördröjd start och hittade diverse program men det mesta såg ut som scam/virus. Då upptäckte jag att det ska gå att skriva ett script och lägga til autostart mappen för att få det att fungera. Något sådant här:

TIMEOUT /T 10 REM Total Delay = 10 seconds START “” “C:Program Files (x86)Microsoft OfficeOffice14OUTLOOK.EXE”

Men när jag gör det så får jag detta meddelande när jag kör .bat filen.
http://imgur.com/wlkvCUY

Någon som vet vad jag gör för fel? Är 100% säker på att sökvägen är helt rätt.

Sökvägen är fel, du saknar backslash överallt.
START “” “C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\OUTLOOK.EXE” så skall den se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Sökvägen är fel, du saknar backslash överallt.
START “” “C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\OUTLOOK.EXE” så skall den se ut.

Ah, det har jag också testat. Samma resultat.

Permalänk
Medlem

START "appnamn" "c:\... "

Ser inte ut som du har namngivit den.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Tycker det där felet ser ut som att den försöker öppna den krypterade filen.

Skrivet av Snövit:

START "appnamn" "c:\... "

Ser inte ut som du har namngivit den.

Räcker med START "" "UNC till vad som skall köras"
Viktiga är dock att inte glömma den första "" som benämns som TITLE, antingen tom eller med värde spelar dock ingen roll.

Permalänk
Medlem

Du kan ju också byta map innan du startar.

cd "C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14" start "title" OUTLOOK.EXE

men om jag testar på notepad tex så funkar detta utmärkt:

start "" "%windir%\system32\notepad.exe"

Tror problemet du upplever har med dinna citat tecken att göra. prova kopiera det jag skrivit här.

Permalänk
Medlem

testa med "" istället för dina “”, vet inte om du ser ngn skillnad på dem med tanke på att du använder dem

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Med tanke på de många konstiga tecknen du har i felmeddelandet så känns det som att du editerar i en win/mysko-editor. Skriptet körs i DOS, med en annan teckenuppsättning.

Skriv skriptet i Notepad. Du borde inte behöva "start" kommandot, borde räcka att bara köra filen efter din delay

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

testa med "" istället för dina “”, vet inte om du ser ngn skillnad på dem med tanke på att du använder dem

Var detta som fixade det, tack!

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråden då jag behöver hjälp igen! Kollade lite på hur man kunde gömma CMD fönstret och hittade detta;
http://www.howtogeek.com/131597/can-i-run-a-windows-batch-fil...

Filen jag får problem är den som ska koppla samman vbs filen och bat filen, scriptet jag skrivit ser ut såhär:

wscript.exe "C:\Users\Nisse Hult\Documents\delayprogram\nvisible.vbs" "C:\Users\Nisse Hult\Documents\delayprogram\DelayStartScript.bat"

Detta ger mig ett fel på tecken 14, dvs det första ciationstecknet. Några råd kring detta?

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Ännu en gång citattecken. 14:e tecknet i vbs scriptet.
Testa detta istället:

CreateObject("Wscript.Shell").Run "" & WScript.Arguments(0) & "", 0, False

Funkade bra för mig att köra med ett testscript:

invis.vbs test.bat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Återupplivar denna tråden då jag behöver hjälp igen! Kollade lite på hur man kunde gömma CMD fönstret och hittade detta;
http://www.howtogeek.com/131597/can-i-run-a-windows-batch-fil...

Filen jag får problem är den som ska koppla samman vbs filen och bat filen, scriptet jag skrivit ser ut såhär:

wscript.exe "C:\Users\Nisse Hult\Documents\delayprogram\nvisible.vbs" "C:\Users\Nisse Hult\Documents\delayprogram\DelayStartScript.bat"

Detta ger mig ett fel på tecken 14, dvs det första ciationstecknet. Några råd kring detta?

Ett annat sätt att lösa problemet utan batchfiler är att skapa en aktivitet i windows "schemaläggaren". Där går att välja att starta din fil vid uppstart av windows och sedan lägga till en fördröjning.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]