Få privatkopierar enligt ny undersökning

Permalänk
Melding Plague

Få privatkopierar enligt ny undersökning

Det fortsätter att storma runt den så kallade kassettbandsskatten. Enligt en färsk undersökning privatkopierar endast ett fåtal procent av användarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad räknas som piratkopiering då? Räknas det som piratkopiering när man streamar från en sida som har piratkopierat innehåll?

stavning
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Det fortsätter att storma runt den så kallade kassettbandsskatten. Enligt en färsk undersökning privatkopierar endast ett fåtal procent av användarna.

Läs hela artikeln här

En undersökning via ipsos, vadå har dom ringt runt och frågat? Tror väldigt få är så dumma att dom erkänner det. Dessutom får dom inget ifrån ISP'n som behöver ett domstolsbeslut på att lämna ut uppgifterna. Sitter dom och tankar själva och kollar hur många IP'n är i Sverige? Väldigt lätt att ändra med en VPN.

Tror inte på att den här undersökningen stämmer för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Vad räknas som piratkopiering då? Räknas det som piratkopiering när man streamar från en sida som har piratkopierat innehåll?

privatkopiering

OnT: Skönt att vi äntligen får lite bevis som kan dra ner Copswede i den dynghög de hör hemma i.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Vad räknas som piratkopiering då? Räknas det som piratkopiering när man streamar från en sida som har piratkopierat innehåll?

Skrivet av KaffeMedKotlett:

En undersökning via ipsos, vadå har dom ringt runt och frågat? Tror väldigt få är så dumma att dom erkänner det. Dessutom får dom inget ifrån ISP'n som behöver ett domstolsbeslut på att lämna ut uppgifterna. Sitter dom och tankar själva och kollar hur många IP'n är i Sverige? Väldigt lätt att ändra med en VPN.

Tror inte på att den här undersökningen stämmer för fem öre.

Privatkopiering != Piratkopiering

Permalänk
Medlem

Det är väl det som många sagt ett bra tag nu. Privatkopieringen stendog när streaming blev normen.

Jag är helt med på att vi skall ha en avgift OM det är så att folk privatkopierar. Men nu gör de inte det, och det räcker inte som argument att artisterna själva tycker det är kul med extra klirr i kassan!

//Musiker

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl det som många sagt ett bra tag nu. Privatkopieringen stendog när streaming blev normen.

Jag är helt med på att vi skall ha en avgift OM det är så att folk privatkopierar. Men nu gör de inte det, och det räcker inte som argument att artisterna själva tycker det är kul med extra klirr i kassan!

//Musiker

Yes! You are so right!
Avgiften i sig har jag förståelse för. Men inte storlek eller omfattning. Nuvarande upplägg är totalt verklighetsfrånvänt. Aktörer som är partiska i frågan så som copyswede som har sitt existensbrättigande i höga avgifter och upphovsrättsmän som gillar klirret i kassan kan inte avgöra nivåerna opartiskt. Avvägande av omfattning och storlek måste göras på ett helt annat sätt än idag!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Endå så pass många som pivatkopierar. Jag gissade spontant på runt en till två procent.

Rättning
Permalänk
Medlem

Varför är det så många som tror att detta gäller PIRATkopiering? Det står i klartext att det gäller PRIVATkopiering.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

En undersökning via ipsos, vadå har dom ringt runt och frågat? Tror väldigt få är så dumma att dom erkänner det. Dessutom får dom inget ifrån ISP'n som behöver ett domstolsbeslut på att lämna ut uppgifterna. Sitter dom och tankar själva och kollar hur många IP'n är i Sverige? Väldigt lätt att ändra med en VPN.

Tror inte på att den här undersökningen stämmer för fem öre.

Varför är de dumma för att de säger om de privatkopierar?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Endå så pass många som piratkopierar. Jag gissade spontant på runt en till två procent.

PRIVATkopierar.

PIRATkopierar är en helt annan sak.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

WOW! Kom dom på det nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag privatkopierar för fullt...

... men huvudsakligen mina egna alster (huvudsakligen fotografier), och för dessa får jag inte ett ruttet öre från Copyswede.
I övrigt händer det ofta att jag spelar in TV-program för att kunna se dem EN gång vid senare tillfälle innan de raderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Endå så pass många som piratkopierar. Jag gissade spontant på runt en till två procent.

Jag undrar hur undersökningen var utformad, för som synes så är det väldigt många som misstar privatkopiering med piratkopiering. Om undersökningen inte var väldigt tydlig med vad privatkopiering är så är nog risken överhängande att en stor del av de positiva svaren egentligen syftade på piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

PRIVATkopierar.

PIRATkopierar är en helt annan sak.

Jag menade det. Jag skrev fel ord när jag hade de kommentarerna över mig i minnet. Jag hade inte sagt en till två procent annars. Piratkopiering är ju säkert över 25%.

Edit: Aha! Nu ser jag felet. Mobilen rättare till piratkopiering. Privatkopiering är inte ens inlagd i ordlistan.

Permalänk
Medlem

Privatkopiering började väl dö för länge sedan.

Skulle vara mer intressant hur många som piratkopierar men nog inte så lätt att få fram med undantag för vissa serier som torrent trackers visar siffror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes! You are so right!
Avgiften i sig har jag förståelse för. Men inte storlek eller omfattning. Nuvarande upplägg är totalt verklighetsfrånvänt. Aktörer som är partiska i frågan så som copyswede som har sitt existensbrättigande i höga avgifter och upphovsrättsmän som gillar klirret i kassan kan inte avgöra nivåerna opartiskt. Avvägande av omfattning och storlek måste göras på ett helt annat sätt än idag!

Än värre blir det när domstolar behandlar Copyswede som sakkunniga när de är part i målet. Riktigt illa,

Sedan finns också argumentet att "Copyswede behövs eftersom det är krångligt för kulturarbetare att själva administrera alla möjliga avgifter och intäktskällor de har på alla håll." Visst, men vill artisterna ha hjälp med sådant kan de väl betala medlemsavgift till Copyswede istället? Det är ju så man brukar göra när någon annan utför arbete åt en. Varför ska vi betala för att artist X ska få det lite lättare med den administrativa bördan?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

En undersökning via ipsos, vadå har dom ringt runt och frågat? Tror väldigt få är så dumma att dom erkänner det. Dessutom får dom inget ifrån ISP'n som behöver ett domstolsbeslut på att lämna ut uppgifterna. Sitter dom och tankar själva och kollar hur många IP'n är i Sverige? Väldigt lätt att ändra med en VPN.

Tror inte på att den här undersökningen stämmer för fem öre.

Välkommen ner på jorden? Det är så de allra flesta undersökningar görs. Tittarsiffror på TV:n == vissa har en box hemma som skickar frågor som folk besvarar och får typ en trisslott för besväret. De har ingen magisk möjlighet att kolla hur många som tittar på marknätet exempelvis.

Undersökningar är aldrig 100%-iga givetvis. Ju större studie desto större chans såklart att hamna närmre sanningen. Statistik däremot är baserat på faktaunderlag (om än inte alltid hela sanningen).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Endå så pass många som piratkopierar. Jag gissade spontant på runt en till två procent.

PRIVATkopierar, inte PIRATkopierar.

Snälla, snälla, snälla lär er skillnaden.

Vi ska aldrig betala med en avgift för illegal verksamhet. Det Copyswede är till för är att kompensera för den fullt lagliga PRIVATkopieringen och det är också därför det är relevant att se om det faktiskt förekommer privatkopiering.

Det som också är relevant är att om 8% av PC användarna (väldigt roligt att de har en mac på bilden som representerar PC) privatkopierar är det en långt mycket mindre siffra än 8% av diskarna som säljs som faktiskt används till privatkopiering med tanke på att väldigt många säljs till företag. Som inte kan syssla med privatkopiering.

Och jag är inte helt bekväm med att betala en avgift för att några promille eventuellt ska kunna kopiera några dammiga Gessle-album.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Vad räknas som piratkopiering då? Räknas det som piratkopiering när man streamar från en sida som har piratkopierat innehåll?

Piratkopiering är när du kopierar och behåller upphovsrättsskyddat material utan tillstånd. När du streamar så sparas det ingen kopia som du behhåller, utan det skapas bara en tillfällig kopia, och det är än så länge inget brott i Sverige.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

PRIVATkopierar, inte PIRATkopierar.

Snälla, snälla, snälla lär er skillnaden.

Som jag redan svarat så menade jag privatkopiera. Telefon rättade till piratkopiera då privatkopiering inte ens finns med i telefonens ordlista.

Permalänk
Skrivet av Tilax:

Edit: Aha! Nu ser jag felet. Mobilen rättare till piratkopiering. Privatkopiering är inte ens inlagd i ordlistan.

Det säger ju lite om hur vanligt privatkopiering är

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

PRIVATkopierar, inte PIRATkopierar.

Snälla, snälla, snälla lär er skillnaden.

Vi ska aldrig betala med en avgift för illegal verksamhet. Det Copyswede är till för är att kompensera för den fullt lagliga PRIVATkopieringen och det är också därför det är relevant att se om det faktiskt förekommer privatkopiering.

Det som också är relevant är att om 8% av PC användarna (väldigt roligt att de har en mac på bilden som representerar PC) privatkopierar är det en långt mycket mindre siffra än 8% av diskarna som säljs som faktiskt används till privatkopiering med tanke på att väldigt många säljs till företag. Som inte kan syssla med privatkopiering.

Och jag är inte helt bekväm med att betala en avgift för att några promille eventuellt ska kunna kopiera några dammiga Gessle-album.

En Mac är en PC så jag ser inte humorn i det hela.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

En undersökning via ipsos, vadå har dom ringt runt och frågat? Tror väldigt få är så dumma att dom erkänner det. Dessutom får dom inget ifrån ISP'n som behöver ett domstolsbeslut på att lämna ut uppgifterna. Sitter dom och tankar själva och kollar hur många IP'n är i Sverige? Väldigt lätt att ändra med en VPN.

Tror inte på att den här undersökningen stämmer för fem öre.

Det är inte olagligt att privatkopiera, därför finns det ingen anledning att ljuga.

Permalänk

Borde ha en ny benämning på privatkopiering för att undvika ihopkoppling med piratkopiering. Kanske "Egendomsduplicering"

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

jag brukar PRIVATkopiera mina blue-ray skivor till disken på min htpc.

dock är det ju så jävla bökigt att hålla på med. bättre vi inför PIRATkopierngsavgift isf och vi får göra va fan vi vill med spel/film/musik/program vi köpt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Privatkopiering började väl dö för länge sedan.

Skulle vara mer intressant hur många som piratkopierar men nog inte så lätt att få fram med undantag för vissa serier som torrent trackers visar siffror på.

Piratkopiering är ett brott mot lagen och är inget som copyswede har att göra med som endast hanterar privatkopiering.
Det var många år sedan nu som copyswede borde förlorat sitt statligt givna mandat för att bedriva sitt företag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Edit: Aha! Nu ser jag felet. Mobilen rättare till piratkopiering. Privatkopiering är inte ens inlagd i ordlistan.

Den tycker tydligen att ordet "vi" inte finns heller har jag märkt.
"Ska vi träffas på klubben?"
"Tycker du att vi ska köpa den?"

Och min telefon skriker att "vi" borde ändras till vid/vit eller något. Så stäng av autokorrigering, och låt den bara säga ifrån istället, så får du själv ändra det.

Ang artikeln så litar jag inte 100% på den heller, men jag litar minst lika lite på CopySwedes undersökning. Sanningen ligger nog mellan dessa, men 10-15% är mer rimligt än de galna 50%+ de påstår. Så jag håller med @Söderbäck här... hela det systemet behöver ses över. Klart att de ska få ersättning, men det ska också vara en rimlig sådan.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag sitter och läser inlägg från medlemmar här så inser jag hur gammal jag är.
Kör fortfarande .wav filer och köper in vinyl samt cd skivor. Enda digitala jag köper är typ .flac filer från bandcamp.
Har man betalat mycket för ett fint ljudsystem så vill man använda det.
Sen så har vi film. Orkar inte med o rippa så blu-rays gäller. Sen så kollade jag fil storleken på ultra violet...Sony skickar ner 120gb filer till en där...men det är ju köpt då och inte privatkopierat så htpcn kanske får lite användning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

En Mac är en PC så jag ser inte humorn i det hela.

Nja, beror på hur man ser det. Om man bara tolkar det som en förkortning: PC = Personal Computer (Personlig Dator) och använder det uttryckets innebörd så är väl en Mac en PC.
Men likväl är det också en standard där Mac inte hör till (även om skiftet till x86-baserad CPU för några år sedan gjorde den betydligt mer lik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

En undersökning via ipsos, vadå har dom ringt runt och frågat? Tror väldigt få är så dumma att dom erkänner det. Dessutom får dom inget ifrån ISP'n som behöver ett domstolsbeslut på att lämna ut uppgifterna. Sitter dom och tankar själva och kollar hur många IP'n är i Sverige? Väldigt lätt att ändra med en VPN.

Tror inte på att den här undersökningen stämmer för fem öre.

Om du läser pdf-en så ser du vilka frågor de ställt. Dessutom är det en fullt laglig grej, så varför skulle man vara dum om man "erkände"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB