Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Du föreslog att jag borde köpt en iPhone, tio år innan den var uppfunnen. Får mej tro att "du inte är riktigt torr bakom öronen" som man brukar säga.
Och du behöver inte sälja på oss din iPhone mer, vi vet att den är den utan konkurens bästa luren, Tål vad som helst, kokande vatten (100bar), skottsäker är den också! Helt bugg fri, eftersom den nästan aldrig uppdateras (1.125ggr/mån)

Nej det sade jag inte. Och du sade inte när händelsen var.....

Vad du löjlar dig.....

Och nej, det är rätt sällan de uppdateras i förhållande till annan mjukvara, så där går du med bet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det sade jag inte. Och du sade inte när händelsen var.....

Precis! Du bara antar att iPhone alltid funnits där. Ganska lätt att googla fram när respektive lur kom, om man inte bara antar att "superluren" självklart alltid har funnits. Skall vi lägga till det som en av egenskaperna? "Funnits sedan Jesu tid"?

Skrivet av PowerNet:

Och nej, det är rätt sällan de uppdateras i förhållande till annan mjukvara, så där går du med bet.

Kan du deffinera "rätt sällan de uppdateras" är det fler, eller färre än 1.125ggr/mån?
Ja vist "går jag bet"

Skrivet av PowerNet:

iOS 9 releaser:
iOS 9.0.0: 16 sep 2015
iOS 9.0.1: 23 sep 2015 (Slide to Upgrade fix)
iOS 9.0.2: 30 sep 2015 (major lock screen bypass issue)
iOS 9.1.0: 21 okt 2015 (includes support for the iPad Pro and Apple Pencil and the 4th generation Apple TV)
iOS 9.2.0: 8 dec 2015 (Siri updates, camera importer updates)
iOS 9.2.1: 19 jan 2016 (TouchID fixes, third-party repaired devices)
iOS 9.3.0: 21 mars 2016 (Night Shift Mode, Notes update, etcetc)
iOS 9.3.1: 31 mars 2016 (Safari fix)
iOS 9.3.2: 16 maj 2016 (Night Shift and low power mode fix)

Dina egna uppgifter! Står på sid-5.
1.125ggr/mån, enligt dej!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, inget avslöjades.
Och nej, är inte uppvuxen med iPhones..... Sen att du tror det är en annan sak, dagens telefoner håller minst lika bra som dåtidens, vilka inte heller höll speciellt bra om man inte köpte en mer gjord för hårdare användning.
Som med Nokia 3310/5210 serien, tålde allt man utsatte dem för i princip
Nej, de gjorde de inte. Skulle man bygga telefoner i samma material idag (plast, och usel skärm) så skulle de hålla lika bra.
Och dagens telefoner håller inte sämre kvalité än tidigare, det är bara folk som är slarvigare nu än tidigare, "tappar" dem (ofta medvetet) i backen för att få ut en ny på försäkringen när en ny modell släppts, just för att de vill ha nyaste modellen, men inte sparat till den.... Försäkringsbedrägerier skjuter i höjden just vid nysläpp av ex iPhone, just för att folk vill ha det nyaste men inte vill betala, men det har ju försäkringsbolagen nu genomskådat i många fall, och istället för att ge pengar så reparerar dem eller byter ut mobilen till en av samma modell, just för att inte ge pengar så en ny kan köpas, vilket gjort att antalet fall sjunker, men ändå inte till en obefintlig nivå.

Att dagens mobiler är av sämre kvalité och håller sämre är ett faktum, tyvärr. Glas må vara ett fint och trevligt material... men till mobiler är det inte speciellt klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Och du behöver inte sälja på oss din iPhone mer, vi vet att den är den utan konkurens bästa luren, Tål vad som helst, kokande vatten (100bar), skottsäker är den också! Helt bugg fri, eftersom den nästan aldrig uppdateras (1.125ggr/mån)

Tål mycket gör den, men skottsäker är den inte..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kan du deffinera "rätt sällan de uppdateras" är det fler, eller färre än 1.125ggr/mån?
Ja vist "går jag bet"Dina egna uppgifter! Står på sid-5.
1.125ggr/mån, enligt dej!

Förstår inte vad ni tjafsar om Apples uppdateringsfrekvens och support av mjukvaran, dels av buggfixar men även av major-uppdateringar till äldre telefoner är ju definitivt en av Apples styrkor. Få andra tillverkare som kommer upp i samma klass där.

Skrivet av Exxovion:

Att dagens mobiler är av sämre kvalité och håller sämre är ett faktum, tyvärr. Glas må vara ett fint och trevligt material... men till mobiler är det inte speciellt klokt.

Kvalité och hållbarhet är dock två helt skilda saker. En telefon kan vara väldigt välbyggd men har du en glas-skärm istället för en billigare plastskärm t ex så kommer den ju vara mindre tålig för stötar ifall du tappar den, det säger sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tål mycket gör den, men skottsäker är den inte..

Beror ju på vem man frågar här inne Jag är ganska säker på att jag kan hitta åtminstånde EN som är helt säker på att den är skott säker och att videon du postade måste vara Photoshoppad!

Skrivet av S_Z:

Förstår inte vad ni tjafsar om Apples uppdateringsfrekvens och support av mjukvaran, dels av buggfixar men även av major-uppdateringar till äldre telefoner är ju definitivt en av Apples styrkor. Få andra tillverkare som kommer upp i samma klass där.

Kan så vara, men vi har två läger här i tråden, varav den ena gärna ständigt påpekar hur bra det fungerar på iPhone, och hur dåligt det fungerar på konkurenterna. Det har gått så långt så man kan ju inte låta bli att "larva sig" lite.
Föresten! Viste du att iOS uppdateras i snitt 1.125ggr/mån?

Skrivet av S_Z:

Kvalité och hållbarhet är dock två helt skilda saker. En telefon kan vara väldigt välbyggd men har du en glas-skärm istället för en billigare plastskärm t ex så kommer den ju vara mindre tålig för stötar ifall du tappar den, det säger sig självt.

För DEJ och MEJ är det själv klart. Men inte för alla här! Och du får vara lite försiktig med hur du formulerar dej, om någon uppfattar det som kritik mot dennes telefon modell, kan du bli anklagad för att köra Jailbreak eller Rootad telefon, med pirat program. Kriminell alltså!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kan så vara, men vi har två läger här i tråden, varav den ena gärna ständigt påpekar hur bra det fungerar på iPhone, och hur dåligt det fungerar på konkurenterna. Det har gått så långt så man kan ju inte låta bli att "larva sig" lite.

Skulle nog säga att det är 4st läger..

1. iPhones or nothing.
2. iPhones men det finns allternativ till de som har andra behov.
3. Android or nothing
4. Android men det finns allternativ till de som gillar annat.

Själv gillar jag iPhones, framför allt iOS och hur Apple har fått ihop sitt ekosystem mellan alla prylar.
Men det är bra att det finns andra märken och tillverkare, som kan göra andra typer av telefoner.
Skulle vara rätt trist om alla skulle gå runt med iPhones.. och utvecklingstakten skulle vara noll.
Så konkurrensen är ett måste, så fortsätt köpa era Android-telefoner, så jag kan köpa bättre och bättre iPhones.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kort svar: Ja.
Det beror ju inte på telefonen, det beror ju på slarv av användaren själv att den tappas.
Du skulle köpt en iPhone som skulle klarat det, och inte din Nokia

Jag trodde inte att den var IP-klassad, men det är ju kalas isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag trodde inte att den var IP-klassad, men det är ju kalas isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är den inte. Däremot så ryktas det att iPhone 7 kanske blir en vattentät modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle nog säga att det är 4st läger..

1. iPhones or nothing.
2. iPhones men det finns allternativ till de som har andra behov.
3. Android or nothing
4. Android men det finns allternativ till de som gillar annat.

Själv gillar jag iPhones, framför allt iOS och hur Apple har fått ihop sitt ekosystem mellan alla prylar.
Men det är bra att det finns andra märken och tillverkare, som kan göra andra typer av telefoner.
Skulle vara rätt trist om alla skulle gå runt med iPhones.. och utvecklingstakten skulle vara noll.
Så konkurrensen är ett måste, så fortsätt köpa era Android-telefoner, så jag kan köpa bättre och bättre iPhones.

Av egen erfarenhet så möter jag läger 1 och 3 ungefär lika ofta, och de är exakt lika irriterande. Det är "iphone gör allt bättre och android suger" gänget, och "Iphone är ju helt värdelös och Andoid är mycket bättre på allt" gänget. Även om jag tror att man oftare läser om Iphone fanatikerna så finns det lika många android fanatiker som bestämt ska förklara hur korkad man är för att man inte köper deras favoritprodukt. Fanboys från alla håll för alla produkter är alla lika jobbiga.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Jag trodde inte att den var IP-klassad, men det är ju kalas isåfall

Skrivet av Exxovion:

Nej det är den inte. Däremot så ryktas det att iPhone 7 kanske blir en vattentät modell.

Det var inmte det han frågade, han frågade "Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?", och kort svar är ja, den tål normal fukt (Tester har även visat att de överlever att doppas i längre tid än ex Samsungs modeller gör).
Så ja, under normal användning så är det inga problem med telefonen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var inmte det han frågade, han frågade "Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?", och kort svar är ja, den tål normal fukt (Tester har även visat att de överlever att doppas i längre tid än ex Samsungs modeller gör).
Så ja, under normal användning så är det inga problem med telefonen.

Jag håller med om att det är långt ifrån den enda frågan att ställa. Men klarar sig verkligen Iphone bättre än Samsungs IP-klassade telefoner? Att bara säga "samsung modeller" säger ju inte så mycket då de har väldigt många.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var inmte det han frågade, han frågade "Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?", och kort svar är ja, den tål normal fukt (Tester har även visat att de överlever att doppas i längre tid än ex Samsungs modeller gör).
Så ja, under normal användning så är det inga problem med telefonen.

Detta lät väldigt intressant, gärna ett exempel på ett sådant test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var inmte det han frågade, han frågade "Räcker egentligen att fråga: Är iPhone fuktskyddad?", och kort svar är ja, den tål normal fukt (Tester har även visat att de överlever att doppas i längre tid än ex Samsungs modeller gör).
Så ja, under normal användning så är det inga problem med telefonen.

Vad är "normal fukt"?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ingen telefon över 3000kr är värd sitt pris IMO.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

+ lightning kontakten som funkar på bägge håll (något jag börjat tänka på efter att jag fått min jobbmobil)

Detta + gäller även för nyare Androidlurar som använder USB-C som även den fungerar åt båda hållen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv tycker jag touch:en är rätt bra till att skriva med, då man kan vända på telefonen och få större "knappar" om det behövs.

Var så skönt med fysiska knappar och T9, kunde man skriva med en hand och man behövde inte ens titta på själva telefonen.
Tycker det är helt klart överlägset touch.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Detta + gäller även för nyare Androidlurar som använder USB-C som även den fungerar åt båda hållen.

Det är sant! Dock förvånad att inte alla årets topmodeller valt att använda sig av USB-C. Men det är säkert verklighet till nästa år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det är sant! Dock förvånad att inte alla årets topmodeller valt att använda sig av USB-C. Men det är säkert verklighet till nästa år.

Ja det är lite märkligt för det är sjukt bekvämt med detta, vande mig snabbt kan jag säga!
Måste bara orka ta mig i kragen och köpa en lite längre USB-A till USB-C att ha i bilen, den medföljande 20cm kabeln är lite väl kort

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Var så skönt med fysiska knappar och T9, kunde man skriva med en hand och man behövde inte ens titta på själva telefonen.
Tycker det är helt klart överlägset touch.

Ah! Gamla goa tiden, när man satt o SMS:ade under lektioner (i smyg) o man typ visste att telefonen skrev rätt med T9

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah! Gamla goa tiden, när man satt o SMS:ade under lektioner (i smyg) o man typ visste att telefonen skrev rätt med T9

Ni minns säkert "nazistparkering" och "spädbarnsdödare" t.ex. ? Bara två av de lite mer "udda" orden som var inprogrammerade i T9-ordlistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ni minns säkert "nazistparkering" och "spädbarnsdödare" t.ex. ? Bara två av de lite mer "udda" orden som var inprogrammerade i T9-ordlistan.

hahahaha, nä faktiskt inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Apple gör bra telefoner men de kostar åtminstone 3 ggr för mycket. Har svårt att se varför man ska ha en iphone om man nu inte är en tonåring som vill ha den mer som statussymbol än mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Remmer:

Apple gör bra telefoner men de kostar åtminstone 3 ggr för mycket. Har svårt att se varför man ska ha en iphone om man nu inte är en tonåring som vill ha den mer som statussymbol än mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Priset är rätt i förhållande till prestanda, kvalitet och vad kunderna vill betala. För 1/3 skulle det bli en undermålig telefon, just sådana som marknaden redan är fylld till brädden med.

Jag har aldrig brytt mig om märken eller status men kommer stanna vid iPhone efter att ha provat en 5s i ett år nu. Maken till välfungerande telefon eller OS har jag inte upplevt själv eller sett hos någon kompis med andra system.

Det du skriver liknar mer försök till att få andra upprörda än att du verkligen har någon längre erfarenhet av nyare iPhones som du baserar din åsikt på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro