Permalänk
Avstängd

50mm objektiv till canon 550D?

Jag är väldigt ny inom fotografi med systemkamera, och jag undrar hur man vet vilka objektiv som passar till den kamera man har? Är det något i objektivets modellnamn som visar vilka kamerahus det passar till? Jag söker ett bra 50mm objektiv till en canon 550D exempelvis, men vilka passar till den kameran?

Jag kollade in objektivguiden.se, och där finns bara två 50mm objektiv listade som passar. Visst borde det finnas fler?

Jag söker något för omkring 1500-2000 kr

Permalänk
Medlem

alla objektiv som passar på canons fattning passar på din kamera, dvs både EF och EF-S. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3133100 där är ett till ett bra pris.

Sen är bra att tänka på är att du har en Kamera med en Crop sensor eller APS-C dvs att för att få den egentliga brännvidden så måste man multiplicera med 1,6, så i detta fall 50x1,6= 80mm. så om du vill ha ett "riktigt" 50mm så måste du köpa ett 30mm objektiv. men detta är bara något att ha i åtanke inget man måste följa om du inte är ute efter något till ett väldigt specifikt syfte, ex extrem vidvinkel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfie91:

alla objektiv som passar på canons fattning passar på din kamera, dvs både EF och EF-S. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3133100 där är ett till ett bra pris.

Sen är bra att tänka på är att du har en Kamera med en Crop sensor eller APS-C dvs att för att få den egentliga brännvidden så måste man multiplicera med 1,6, så i detta fall 50x1,6= 80mm. så om du vill ha ett "riktigt" 50mm så måste du köpa ett 30mm objektiv. men detta är bara något att ha i åtanke inget man måste följa om du inte är ute efter något till ett väldigt specifikt syfte, ex extrem vidvinkel.

Tack så mycket för informationen Mycket att lära sig. Jag ser att objektivet du föreslog inte har bildstabilisator. Hur stor skillnad gör detta? Jag skakar lite om händerna när jag ska ta foto, därav frågan.

Permalänk
Medlem

Det går att motverka med en lite snabbare slutartid eller ett stativ om du vill ha längre slutartider. Och vad jag vet så saknar de flesta 50mm stabilisering,iaf inom din budget:-) Vad är det för typ av motiv du har tänkt dig fota? Kanske har något bättre förslag på objektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Här har du en lista på alla 50mm objektiv som passar din kamera, eller i alla fall de som prisjakt listar. Det verkar inte som att det finns något 50mm objektiv med bildstabilisering till Canon EF/EF-S, och jag vet faktiskt inte varför (söker man lite så hittar man många som undrar samma sak).

En tumregel när det gäller slutartid med APS-C-sensor är dock att man bör ha högst ungefär 1/(2*brännvidd) s för att undvika skak-oskärpa. För 50mm så blir gränsen alltså 1/100s, men det beror så klart på hur stadig man är. Bildstabilisering brukar kunna hjälpa ungefär 3-4 bländarsteg, så då skulle man istället kunna ha runt 1/15-1/10s.

Brännvidden är för övrigt en fysisk egenskap av objektivet, och förändras inte av hur stor sensor man har. Däremot så brukar man prata om ekvivalent brännvidd, vilket är brännvidden som ger samma bildvinkel på en fullformatsensor. Ekvivalent brännvidd används bara för att enkelt kunna jämföra brännvidder mellan olika sensorstorlekar, och påverkar inte den verkliga brännvidden.

Permalänk

jag har denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827
är väldigt nöjd med den.

kolla begagnat ofta den dyker upp på blocket/tradera för 500-600:- vilket är väldigt prisvärt tyvärr har ju nypriset stigit på den med ~200:- senaste åren mins att jag köpte min för ~750:- ny för ett par år sedan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Proffsmobbare

Canon EF 50/1,8 STM är ett bra val, alternativt Canon EF 50/1,4 USM.

Canon EF 50/1,8 II är (var) bra för pengarna, men otroligt billig i bygget och autofokusen är känd för att vara bråkig och för rejält med oljud.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 35mm objektiv till min Canon EOS 6d.
Detta för att få lite mer vidvinkligt men ändå såpass lite vidnikligt att man kan använda det som hyfsat porträtt/normalzoom om man backar några meter och sedan beskär bilden.

Detta är ett ljusstarkt 35 mm med max bländare på 2.0.

För dig med en cropsensor får du så gott som 50 mm (det blir 56 mm) och kommer fungera som ett riktigt bra normalzoom.

Det som gjorde att jag valde just detta objektiv är för det har dessa krav för mig.

1. Bildstabilisering.
2. USM-motor.
3. Relativt ljusstarkt.

Detta objektiv är lite dyrare än vad du kanske tänkt dig, det ligger på ca 5.300 kr.
Men gud vilket underbart objektiv. Skarpt som f-n, snabbt, relativt lätt, känns kvalitet, ljusstarkt MED bildstabilisering, extremt lite kromatisk aberration.

Ta med din kamera och se om du kan testa det i någon affär som säljer det så får du därefter avgöra om det ät värt lite mer pengar.
Det jag kan ge som råd är att det absolut är värt att lägga pengar på objektiven. Det är mer avgörande att objektivet har bra kvalitet än själva kameran. Det är ju faktiskt så att det är objektivet som faktiskt "lägger" bilden på sensorn.

Jag har detta objektiv så gott som 9 av 10 tillfällen för min fullformatare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ef35f2is

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Du har ju fått en del olika bud om vilken brännvidd du "ska" välja.
Ska man generalisera lite så är ju en 35mm mer allround medan en 50mm passar ganska bra som en billig porträttglugg på en 550D.
Vilket som passar dig utifrån motivval kanske du själv har bäst känsla för. Om du är osäker kan du ju ställa din normalzoom (jag bara utgår från att du har tex en 18-55 eller liknande) på resp brännvidd för att kolla vad som passar bäst.
Personligen tycker jag att 35mm på småbild är najs som allround och det skulle innebära att du skulle ha ca 20mm på din kamera. Nu är ju inte alla som jag och nånstans mellan 28 och 35mm kanske är mer lagom för "medelfotografen".
Det är ju svårt att komma ner i det pris man kan få en 50mm för om man vill ha 28-35mm dock, men begagnat kan du säkert hitta en Canon 35/2 eller Sigma 30/1.4 inom budget.
Har du 100% bestämt dig för en 50mm är det väl eg bara att beställa en AF 50/1.8 STM, typ.

Permalänk

Canon tillverkar fyra 50mm objektiv, sen kommer sigma och tamron till också så du har lite att välja på. Vill du inte ha autofokus finns det närmast oändligt med objektiv att välja på beg med räkna med mycket missade foton.

Canons egna 50mm f1.8 II (dvs förra modellen) är ett helt ok objektiv i samma byggkvalite som ditt kitobjektiv. Hyffsat skarpt och väldigt prisvärt, speciellt begagnat. Köp ett begagnat och prova om du gillar det, är det inte för dig så sälj vidare för vad du betalade.

Det kan vara värt att kolla in canons 40mm pannkaksobjektiv också, inte riktigt lika ljusstarkt men väldigt litet och skarpt. Lite mer all round är 24mm f2.8 STM

Visa signatur

Simlärare