Söker hjälp! Datorn låser sig totalt ibland

Permalänk
Medlem

Söker hjälp! Datorn låser sig totalt ibland

Hej!

Min dator har krånglat lite det senaste halvåret och känner nu att jag behöver ta itu med det. Det är så att den kan låsa sig/frysa när jag sitter och surfar, spelar eller knappt gör något alls på den. När det sker går det varken att röra på muspekaren eller trycka på CTRL+ALT+DELETE. Lyssnar jag på musik när den fryser sig så tystnar även musiken. Har provat att vänta ut det men utan lycka. Det enda som biter är att stänga av datorn med hjälp av knappen på chassit. Detta händer nog max ett par ggr i veckan. Har provat att installera om operativsystemet men det hjälper ej.

Ta detta med en nypa salt, men har fått för mig att den låser sig mer frekvent när jag spelar, använder youtube eller använder en s.k. web app till spelet FIFA 16.

Datorn byggdes för nästan 4½ år sedan.

Operativsystem: Windows 10 Home 64-bit med senaste drivrutinerna.
Processor: CPU Core i5 2500K
Processorkylare: Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling
Moderkort: MK ASRock P67 Pro3 Socket 1155, P67, ATX B3
Minne: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE INET
Grafikkort: GK PCIe GB GF GTX 580 Windforce x3
Hårddisk: HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
Nätaggregat: Nätagg FSP Aurum 600W* 80 Plus Gold
Chassi: Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO PSU USB 3.0
Övrig kylning: Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm)
Övriga komponenter: DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-222AB/BEBE och E-MU 0204 USB ljudkort
Temperaturer: Max 65C processor när jag spelar om jag minns korrekt

Permalänk

har du klockat nåt?hållt saker rena från damm?uppdaterat alla drivers inc bios?

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

har du klockat nåt?hållt saker rena från damm?uppdaterat alla drivers inc bios?

Hej!

Nej, har inte klockat något. Vad gäller drivrutiner har jag enbart kört Windows update samt uppdaterat grafikkortsdrivrutinen genom Nvidia experience. Trodde det räckte, har tyvärr ingen aning om hur jag går tillväga för att uppdatera drivrutiner på något annat sätt. Bios vet jag inget heller om.

Mvh

Permalänk

dags o börja googla lite då o kika runt på din moderkorts tillverkares hemsida och se vad som erbjuds till just ditt kort,finns gott on guider här me ang bios och hur man uppdaterar den

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD