Permalänk
Medlem

Kompatibla grejer?

Tja!

Tänkte bara dubbelkolla på alla er gurus där ute om kundvagnen är kompatibla grejer. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9391622/

Har aldrig byggt datorn HELT själv förut, alltid haft "stöd". Så blir första egna nu.

Samt, om någon har lust att ge tips vid montering av vattenkylning. Noll erfarenhet av det.

EDIT: Glömde nämna att har redan ett 970, 2x SSD och en HDD sen innan.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt med fläktar?
Du har ingen hd men antar du har koll på det ^^

Permalänk
Medlem

@Rojjter: Grafikkort då? Skulle också rekommendera att du väljer 2666MHz hastighet på DDR4 stickorna. Corsair fläktar låter mycket imo, har dock ingen erfarenhet med quiet edition. Detta kanske bara är en smak sak, men har alltid tyckt att det chassit har sett väldigt "tacky" ut. Rekomenderar detta om du vill ha ett "gaming" men ändå stilrent chassi.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@Rojjter: Grafikkort då? Skulle också rekommendera att du väljer 2666MHz hastighet på DDR4 stickorna. Corsair fläktar låter mycket imo, har dock ingen erfarenhet med quiet edition. Detta kanske bara är en smak sak, men har alltid tyckt att det chassit har sett väldigt "tacky" ut. Rekomenderar detta om du vill ha ett "gaming" men ändå stilrent chassi.

Grafikkort (970) hdd ssd har jag sen innan

Enda jag ser som ett problem är att jag vill ha ett stort chassi. Finns inte så många stora som känns bra. Kör ett cm stryker vit just nu, vill ha runt den storleken. Har du något tips där?

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: Vad tänkte du med fläktarna?

HDD, 2x SSD samt grafikkort ska jag återanvända då jag har nya där.

Permalänk
Medlem

@Rojjter: Chassit komer ju med en full uppsätning fläktar, plus att du har 2 fläktar till vattenkylningen. Men du kanske ätnker byta ut fläktarna i vattenkylningen? tänkte inte så långt ^^

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: ja precis, läste att stock fläktarna i vattenkylningen ska ha varit ganska kassa.

Permalänk
Medlem

@korbevel: Såg ut som ett jäkligt skönt chassi dock. Ser du någon nackdel med att ha ett mindre chassi när jag är van att ha ett stort? Skiljer ju ändå ca en dm på höjden bla.

Permalänk
Skrivet av Rojjter:

Grafikkort (970) hdd ssd har jag sen innan

Enda jag ser som ett problem är att jag vill ha ett stort chassi. Finns inte så många stora som känns bra. Kör ett cm stryker vit just nu, vill ha runt den storleken. Har du något tips där?

Andra chassin i den storleken är Cooler Master HAF X (dock rätt gammalt, har ett själv och kan säga att det är rätt jobbigt att rengöra 3 av 4 fläktfilter, dock så är det väldigt lätt att bygga i), Cooler Master Cosmos II och corsair Obsidian 900D, om du vill ha alternativ, dock så är de sista 2 rätt dyra jämfört med vad du tittar på nu.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Rojjter:

@medetix: Såg ut som ett jäkligt skönt chassi dock. Ser du någon nackdel med att ha ett mindre chassi när jag är van att ha ett stort? Skiljer ju ändå ca en dm på höjden bla.

Skulle vara att kabeldragning blir lite jobbigare troligtvis, mindre HDD platser och mindre fläkt möjligheter. Om du vill titta på SLI någon gång i framtiden så kör på full tower, annars går mid tower säkert lika bra för dig.

*Edit*
Kom på att du vill ha vatten kylning, en 280mm radiator blir kanske lite knepigare att få in i mid än full tower. Dock så står det att evolv ska klara av 280mm, så troligtvis inget problem.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Permalänk
Medlem

@danielmw2:
Kikade även in på denna: https://www.inet.se/produkt/6911701/phanteks-enthoo-primo-big...
Hur är det med montering av vattenkylning i ett mid-tower? Svårarare ofc eftersom det är mindre plats men det bör väl inte vara några problem med den vattenkylningen jag har planerat att använda? (se kundvagnen jag skrev först)

Permalänk
Medlem

Är det någon idé för mig som HELT nybörjare på vattenkylning ger sig på det?

Eller är det bättre om jag kör vanlig luft kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Är det någon idé för mig som HELT nybörjare på vattenkylning ger sig på det?

Eller är det bättre om jag kör vanlig luft kylare?

Kolla in t.ex. denna recension av NZXT Kraken X61. Den presterar aningen bättre än en Noctua NH-D15 utan överklockning, men skillnaden minskar vid överklockning. Den är dessutom mer högljudd. NH-D15 skulle troligtvis prestera minst lika bra som Kraken X61 om man drog på lite mer med fläktarna, och då till ett mycket lägre pris. Personligen tycker jag inte att det är någon större poäng med AIO-vattenkylarna, ska man ha vattenkylning så är det bättre att köra på "riktig" vattenkylning istället.

Datorn kommer för övrigt att dra runt 250W som mest med ett GTX 970, om ens det. Se t.ex. Sweclockers recension, där en mycket strömtörstigare processor används. Så ett 850W nätagg är aningen overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Grafikkort (970) hdd ssd har jag sen innan

Enda jag ser som ett problem är att jag vill ha ett stort chassi. Finns inte så många stora som känns bra. Kör ett cm stryker vit just nu, vill ha runt den storleken. Har du något tips där?

Näe tyvärr. Det kommer att se väldigt tomt ut i chassit dock. Lite onödigt med ett såpass stort chassi om man inte ska dra custom vattenkylning osv imo.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Känns som att du får relativt lite dator för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Wezter96: Lust att dra ihop en inet kundvagn med dylika (kompatibla) delar?

Permalänk
Medlem

@korbevel: mjo du har nog rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

@medetix: mjo du har nog rätt.

Så var det i början för mig. Köpte ett Corsair 800D och hade inget speciellt i det... Har nu ett Corsair Air 540 och temperaturna på mina grafikkort sjönk 10 grader. Det var nog mitt dummaste köp.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: Kanske bör köra på ett midtower istället då.
Dock har jag haft ett big tower just nu och jag gillar ytan.

Permalänk
Skrivet av Rojjter:

@medetix: Kanske bör köra på ett midtower istället då.
Dock har jag haft ett big tower just nu och jag gillar ytan.

Personligen skulle jag köra på luftkylning, eller en 120mm radiator. Jag kör på en H80 på min 2600K clockad till 4.6GHz, och den är fortfarande tyst. Tror att luft blir bäst, en dark rock från be quiet eller en noctua dh15 blir säkert bra. Lättare att rengöra än radiatorn också. Midtower blir säkert bra (annars om du verkligen vill köra på 280mm radiatorn så funkar de chassina du länkade till också för det).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |