Sval, tyst, billig CPU till HTPC

Permalänk
Medlem

Sval, tyst, billig CPU till HTPC

Hej, jag är i färd med att laga/uppgradera en gammal htpc vars CPU har gett upp. Efter att för några år sedan ha haft stenkoll på datormarknaden är jag nu förvånad över hur svårt det är att hitta rätt. Så varför inte ta hjälp härifrån?

Jag kommer bara att byta ut CPU och moderkort och det ska in i ett In-Win BP671 så det är m-ITX som gäller.

Med pris, och låg TDP som riktlinjer har jag plockat ihop detta. Men jag börjar fundera på om jag missat något eller om det verkligen inte finns några nyare CPUer än från 2014 i det här segmentet?

Jag ska lägga till att jag är öppen för att gå upp i pris och prestanda innom rimliga ramar men den ska fortfarande vara sval/tyst. Jag är tacksam för alla tips och synpunkter

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Intel G3258? Har en själv i min htpc/server, och den fungerar utmärkt.
Vet dock inte hur det ser ut med itx moderkort till intel.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

@Maho:

G3258 är ju fantastiskt sval även med överklock precis som föregående talare säger. Presterar bra så länge du inte kräver allt för många kärnor

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inte så noga hur låg TDP du har på processorn. Utan det är mer energieffektiviteten som är mer intressant. De flesta moderna plattformar drar inte mer än 40W vid uppspelning av videos.
Så välj hellre en med liten tillverkningsteknik, typ Skylake. Så en lämplig i3:a eller liknande (typ modern Atom eller Celeron) borde ju fungera fint de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är egentligen inte så noga hur låg TDP du har på processorn. Utan det är mer energieffektiviteten som är mer intressant. De flesta moderna plattformar drar inte mer än 40W vid uppspelning av videos.
Så välj hellre en med liten tillverkningsteknik, typ Skylake. Så en lämplig i3:a eller liknande (typ modern Atom eller Celeron) borde ju fungera fint de med.

Ok, bra tips, det är ju lite svårare att jämföra faktisk strömförbrukning men det är klart att det kan vara smart att satsa på en liten tillverkningsteknik.

Skrivet av Maho:

Intel G3258? Har en själv i min htpc/server, och den fungerar utmärkt.
Vet dock inte hur det ser ut med itx moderkort till intel.

Tack för tipset, jag har kikat lite på G3258 och tänker att G4400 kanske är ett bättre alternativ, likvärdig prestanda och pris men lägre strömförbrukning.

Just nu står jag och väger mellan Athlon 5350, som jag tänkte först, och G4400. G4400 blir dock dubbelt så dyrt, ca 1400kr inkl moderkort mot ca 700kr. Har ni några andra tips eller synpunkter?

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem

Att tänka på vid val av HTPC idag är väl att endast GTX 950 och 960 har fullt stöd för hårdvaruacceleration av HEVC och VP9.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en intel nuc med n3700 pentium. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3208162

Den har 4 atom cpuer och har ganska bra hårdvaruavkodningsstöd som jag fattat det. Använder den som plex och diverse linux server. Har mätt elförbrukningen och den drar ca 7w när den är igång och typ idlar, 11w när cpun används desto mer (benchmark). Förmodligen inte max el konsumption men jag har inte lyckats komma högre.

Plex transcoding fixar den bra. Web och appservrar med.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köpte en intel nuc med n3700 pentium. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3208162

Den har 4 atom cpuer och har ganska bra hårdvaruavkodningsstöd som jag fattat det. Använder den som plex och diverse linux server. Har mätt elförbrukningen och den drar ca 7w när den är igång och typ idlar, 11w när cpun används desto mer (benchmark). Förmodligen inte max el konsumption men jag har inte lyckats komma högre.

Plex transcoding fixar den bra. Web och appservrar med.

N3700 finns även att köpa som SOC om man vill använda eget chassi/graffe/etc https://www.inet.se/produkt/1900061/asrock-n3700-itx/#specs

Permalänk
Medlem

Förväxla inte TDP med strömförbrukning.
Moderna Intel CPU'er (även i7'or) är extremt strömsnåla vid låg eller ingen last.

Skulle faktiskt rekommendera en helt vanlig i3'a (inte en S eller T modell).
Prestandaskillnaden mellan i3 och pentium kan vara väldigt stor (beroende på program såklart).
Utöver det så slänger ju Intel även i snabbare GPU'er i i3'orna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Klubba:

N3700 finns även att köpa som SOC om man vill använda eget chassi/graffe/etc https://www.inet.se/produkt/1900061/asrock-n3700-itx/#specs

Kör själv föregångaren med Bay Trail (som är snabbare på beräkningar osv men lite högre TDP och färre beräkningsenheter i GPU) som HTPC. Men eget graffe på den där blir lite svårt, bara mini-pcie.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Kör själv föregångaren med Bay Trail (som är snabbare på beräkningar osv men lite högre TDP och färre beräkningsenheter i GPU) som HTPC. Men eget graffe på den där blir lite svårt, bara mini-pcie.

Kör en asrock Q1900 med J1900 processorn som server, är helnöjd med prestandan i den. Dock osäker hur bra det fungerar som htpc då jag inte testat, de flesta SOC har ju bara pci-e 1X också så kan hända ett dedikerat garfikkort fungerar sådär men är riktigt prisvärda och strömsnåla dedär intel-korten

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Klubba:

Kör en asrock Q1900 med J1900 processorn som server, är helnöjd med prestandan i den. Dock osäker hur bra det fungerar som htpc då jag inte testat, de flesta SOC har ju bara pci-e 1X också så kan hända ett dedikerat garfikkort fungerar sådär men är riktigt prisvärda och strömsnåla dedär intel-korten

Jag kör precis den (Q1900-ITX) som HTPC, funkar fint för mitt bruk. Sen är ju allas definition på HTPC lite olika men för film osv funkar det finfint. N3700 har som sagt något starkare grafikdel men svagare cpu-prestanda än tidigare generation.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.