Starta en enkel Minecraft-server. Ska man köra vanilla eller annan version? + Några frågor

Permalänk
Medlem

Starta en enkel Minecraft-server. Ska man köra vanilla eller annan version? + Några frågor

Tänkte sätta upp en enkel Minecraft-server hemma så barn (och jag) kan spela lite då och då.

Max typ 4-5 personer som kommer spela samtidigt.

Har laborerat lite med vanliga (original)-versionen av servern och fått det att fungera. Men har sett att det finns flera andra versioner (bukkit t.ex.).

Är det värt att börja testa med någon annan version eller kan man nöja sig med vanliga vanilla-servern? Alla användare lägs till via whitelist:en.

Är även helt nollad på hur man faktiskt skapar olika typer av världar (försöker göra en vanlig platt värld i creative, men får det inte att fungera, blir bara massa kullar överallt )

Permalänk
Medlem

Det finns seeds om du bara vill ha platt. Sök på minecraft seeds and you shall find!

Sen så kan jag bara uttala mig om vanilla, det funkar bäst så tycker jag. Det enda jag använt i minecraft är hd-vatten. Går inte att spela utan det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om det bara är du och dina barn/deras vänner så tror jag en vanilla går utmärkt att köra på. De andra versionerna (bukkit/spigot osv) används när man använder sig av massa mods till spelet, något som absolut inte är nödvändigt. (Dock är de bra om man har mer publika servrar, då man kan ha verktyg för att logga allt, om någon snor saker från en annan osv).

För att göra en plattvärd så rekommenderar jag att ha koll på vad allt i properties filen är för servern. http://minecraft.gamepedia.com/Server.properties

På linjen "level-type" så sätter du värdet till FLAT så ska det fungera seru. Alternativ kan du göra en värld i singleplayer och flytta över den världen till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

Det finns seeds om du bara vill ha platt. Sök på minecraft seeds and you shall find!

Sen så kan jag bara uttala mig om vanilla, det funkar bäst så tycker jag. Det enda jag använt i minecraft är hd-vatten. Går inte att spela utan det tycker jag.

Ska kolla på seeds

Såg ju hur grymt ut som helst med hd-vatten! Vet du om det finns någon bra guide för att installera den modden på en vanilla-server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

För att göra en plattvärd så rekommenderar jag att ha koll på vad allt i properties filen är för servern. http://minecraft.gamepedia.com/Server.properties

På linjen "level-type" så sätter du värdet till FLAT så ska det fungera seru. Alternativ kan du göra en värld i singleplayer och flytta över den världen till servern.

Så det är alltså i properties-filen man faktiskt gör alla inställningar? Man gör inget via kommandon eller så inne i själva spelet?

Funderar även på den .bat-fil man skapar för att starta .jar-filen för serven (kör Windows). Det enda man gör i detta (i vanliga fall) är ju att man utökar minnet servern får nyttja till 1GB (eller liknande). Ska man ha denna bat-fil till något annat? Och är .bat-filen enda sättet att starta servern korrekt, eller är det ok att bara dubbelklicka på .jar-filen och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Så det är alltså i properties-filen man faktiskt gör alla inställningar? Man gör inget via kommandon eller så inne i själva spelet?

Funderar även på den .bat-fil man skapar för att starta .jar-filen för serven (kör Windows). Det enda man gör i detta (i vanliga fall) är ju att man utökar minnet servern får nyttja till 1GB (eller liknande). Ska man ha denna bat-fil till något annat? Och är .bat-filen enda sättet att starta servern korrekt, eller är det ok att bara dubbelklicka på .jar-filen och köra?

Har inte full koll på servern på en dator, men en bat fil borde räcka.

Det finns som sagt två sätt att göra en värld på. En är genom singleplayer och en via multiplayer. Lättast är väl att göra det via singleplayer och flytta på världen till server mappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har inte full koll på servern på en dator, men en bat fil borde räcka.

Det finns som sagt två sätt att göra en värld på. En är genom singleplayer och en via multiplayer. Lättast är väl att göra det via singleplayer och flytta på världen till server mappen.

Om man gör en värld via Singel-player och sedan flyttar den så gäller inget som står i properties-längre då eller? Utan properties används endast om man aldrig skapat en värld via servern tidigare om jag förstår det rätt? Och världen genereras utifrån det som står i properties?