Liknande kylning från Sverige/EU? Kylning av garderob!

Permalänk
Medlem

Liknande kylning från Sverige/EU? Kylning av garderob!

Har tänkt kyla en garderob där jag har en server, tanken är att öppna upp ventilation i dörren och sätta 2 st 120mm fläktar som blåser in luft för att skapa ett övertryck i garderoben. Temperaturen är inte jätte varm, men för hög för att jag ska känna mig bekväm med att ha allting där utan att ha dörren på glänt.

Hittade så detta set från USA, priset är okej, men frakten är $80, lite för dyrt kan jag tycka. Finns detta set i ungefärligt utförande men från Sverige, EU, Kina?
http://www.coolerguys.com/840556089735.html#__utma=89875097.1...

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna ta ett nätagg från en gammal dator eller liknande, koppla in molexsplitter som ger dig 3 eller 4-pinskontakter och sen montera fläktarna som du vill ha dem. jag skulle rekommendera 2 eller 3 högst upp och 2 eller 3 längst ner, de längst ner med dammfilter. Det behöver inte kosta så väldigt mycket, plus att du slipper köpa från usa.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog göra som @Captain_Spock säger fast jag skulle använda mig av en fläktkontroll imellan PSU och fläktarna

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket fart du behöver ha på fläktarna men jag har gjort exakt som det kittet, fast jag har bara kopplat 2 fläktar med varsin usb sladd, dem snurrar då i 5v, håller man handen framför så känner man att dem flyttar luften, 2x 5m usb sladd, kopplat till en grendossa med usb utagg på.

Gjorde det på det viset för jag vågar inte lägga ett nätagg mellan två gipsväggar

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Jo precis, eller ha fläktar som inte spinner på snabbare än typ 1000 rpm. Kan inte behövas så mycket mer än så.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@BM-Mods: Jo precis, eller ha fläktar som inte spinner på snabbare än typ 1000 rpm. Kan inte behövas så mycket mer än så.

Det funkar det också

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Härligt med lite idéer! Min tanke är att ta upp hål för 2 fläktar i dörren, längst ner till att börja med. Men det jag är på jakt efter är något snyggt galler/in/utblås skydd att sätta fast i dörren. Gillande konceptet i länken ovan..

Temp sensor är inget jag behöver, hade tänkt mig att fläktarna ska gå hela tiden och ligga på 5-7V något, att köra fläktarna på 12V kommer låta på tok för mycket då garderoben är nära vardagsrummet, och frugan kommer inte gilla det

Använder en molex 6 way splitter sak i datorn, kör en gammal desktop utan kontakter så fick bli en sådan. Att koppla fläkten till USBsladdar kan vara ett alternativ iofs..

Det jag behöver är då något snyggt galler eller dyligt för att montera på utsidan av garderoben, gärna något dubbelt istället för att ha 2 singelfläktar..

Permalänk
Medlem

kanske nått liknande som detta: http://www.aquatuning.se/luftkylning/flaekthoelje/ ?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har ett gäng sådana liggandes:
http://www.ebay.com/itm/Dustproof-120mm-Case-Fan-Dust-Filter-...

Men hade tänkt mig något snyggare, dock inte någon dubbel för priserna på sidan du länkade :S

Permalänk
Skrivet av slaffish:

Har ett gäng sådana liggandes:
http://www.ebay.com/itm/Dustproof-120mm-Case-Fan-Dust-Filter-...

Men hade tänkt mig något snyggare, dock inte någon dubbel för priserna på sidan du länkade :S

Aquatuning har rea på Phobya radiator grills: http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/braket/?p=1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte monterar nått hembygge typ en stor datorfläkt så det blir riktigt tyst så kan du kolla på riktiga ventilationslösningar från byggsidan, en "värmeflyttare" är snygg och har tempstryrning så den sköter sig själv.
Du kan ju även kombinera byggdelar med datorfläktar om du vill ha ett mer "huslikt2 utseende på det synliga gallret men använda nån billigare fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.