hydro h50, värt att köra insug istället?

Permalänk
Medlem

hydro h50, värt att köra insug istället?

Har en hydro h50 som har flera år på nacken. Har alltid kört den som utblås, dvs. den har blåst varmluft inifrån chassit på radiatorn. Då det är lite bökigt att skruva loss och på igen så tänkte jag först fråga här: är det värt att köra som inblås istället?

Just nu har jag en 140mm chassifläkt i taket som blåser in luft vilken sedan blåses av en 120mm på radiatorn (den sitter på den vanliga utblåsplatsen). Coretempvärden är ca 33-41 i idle nu de senaste dagarna beroende på kärna (har dock inte kört något cpu-intensivt innan utan det har varit efter 30 min nätsurfande).

ps. Har också nu när jag har en i övrigt mycket tystare dator märkt att pumpen låter rätt mycket om man kör den med full kraft men det verkar det inte gå att göra så mycket åt annat än köra med lägre "RPM" i bios?

Permalänk
Medlem

@Twinsen: Min egna erfarenhet och vad jag läst är att med vattenkylning som du/vi har så är det värt att prova sig fram. Oavsett vad folk säger om det. En del är sjukt rigida i sitt tänkande.

Så prova. Det kan liksom bara bli lite sämre som värst.

Prova med att vända på dina fläktar. Inblås genom radiatorn och utblås i toppen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är inte så stor skillnad om du har den som tryckande eller sugande fläkt.

Större vinst om det är en bra statisk fläkt då kan den gjord för att pressa luften igenom radiatorn.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Skaffa en till 120mm fläkt och sätt radiatorn i pullpush!

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

vänd fläkten i taket.

värme stiger och du trycker tillbaks värmen med takfläkten nu

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag har experimenterat en del med diverse radiatorer, utblås, insug och push/pull.
Jag har kommit fram till att har du radiatorn som insug så får ditt grafikkort genast sämre förutsättningar.

Det är helt enkelt ett val du får göra, gör de där 3-4 graderna extra värme störst skillnad för ditt grafikkort eller för din processor?

Permalänk

@Twinsen:
Hur ser luftflödet ut i chassit utöver dina två fläktar bak i toppen? Vad har du för chassi?

Tänk på att du ska försöka ha ett jämnt luftflöde, positivt=sämre för temps, negativt=bättre för temps men fruktansvärt för damm, som någon annan också skrev så stiger varm luft uppåt så du ska försöka ha inluft i nedre fronten och utluft i bakre toppen med ett jämt antal in- som utfläktar.

Om du fixat ett jämt luftflöde från igenom chassit så blir det bästa om du har rad i bakre toppen, har du den som i fronten blir det, precis som någon annan skrev, säkerligen jobbigare, med högre temps för grafikkortet!

Lycka till

Edit,
Inte i fronten, menade som intake

Permalänk
Medlem

@Twinsen:

Du kan slänga en sånhär i serie med pumpen om du vill fintrimma, beroende på hur noggrannt du kan ställa in i BIOS.
http://www.dx.com/p/pc-cpu-cooling-fan-speed-controller-front...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Ja får la göra det då

@RHWarrior: Kanske är värt att införskaffa ja.

@macke0010: har ett nzxt h2 chassi. Två 120mm inblås längst fram + en 140mm inblås i taket samt h50n som utblås då. I fronten blir det inte frågan om utan jag får antingen ha den i baken som utblås eller i baken som inblås (och då ha 140mm i taket som utblås).

@Jaevel: Bra fråga. Som det är nu är både cpu och gfx svala så det är mest om jag skulle överklocka min i7a (2600k) som det kanske är värt att blåsa frisk luft på radiatorn!

Permalänk
Skrivet av Twinsen:

har ett nzxt h2 chassi. Två 120mm inblås längst fram + en 140mm inblås i taket samt h50n som utblås då. I fronten blir det inte frågan om utan jag får antingen ha den i baken som utblås eller i baken som inblås (och då ha 140mm i taket som utblås).

Då blir det mycket bättre om du vänder på 140mm i taket till utblås.

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Jag skulle nog testa att vända på det, köra in kalluft utifrån in genom radiatorn och sedan blåsa ut luften i toppen, dock tror jag inte det gör extrem skillnad, men några grader kanske.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Jag kör inblås i fronten, pull-push bak, genom radiatorn och utblås i toppen. Aldrig några värmeproblem i lådan.