I7 6700k eller 2700k @ 4.6 med Gtx 1080?

Permalänk
Medlem

Ni som har röstat på att jag ska uppgradera till en 6700k kan ni motivera valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fire Strike är dock, som jag förstått det, ett GPU-benchmark. Det är alltså designat så att en normal CPU inte ska agera flaskhals i det. I riktiga spel är det en helt annan femma, särskilt i multiplayer.

Fire Strike består utav två kategorier i sitt test. Det ena är grafiskt, då är det exakt som du säger. Dem har däremot även ett fysik test som kör Bullet Physics. Där testas CPU'n i ett någorlunda realistiskt scenario. Det trådar inte jätte bra men ligger därav ungefär på samma nivå som många spel. Poängen man får i FS är en sammanställning utav alla testerna, alltså inklusive fysik testet. Går man in och kollar på ett test så kan man se dem grafiska och fysiska testernas poäng separerade.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det skulle va roligt att få en motivering av er som röstat på att jag ska byta till en 6700k.

Jag hittar inga benchmarks som jämför en 2700k (överklockad) med en 6700k (stock) i spel med upplösningen 2560x1440. Kanske någon kan länka till en sådan benchmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ni som har röstat på att jag ska uppgradera till en 6700k kan ni motivera valet?

Du får i vissa fall märkbart bättre prestanda, sen om det är värt att uppgradera pga just det i dagens läge eller vänta nån generation när gapet ner till SB är ännu större kan bara var och en bestämma.

Ett stort frågetecken just nu är hur användningen av DX12 kommer att se ut, overhead kommer ju att minska rejält så man kommer kunna driva runt spelen med betydligt klenare processorer vid samma inställningar som motsvarande dx11. Sen om det resulterar i sänkta processorkrav eller att utvecklarna börjar använda all överbliven prestanda till något återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det skulle va roligt att få en motivering av er som röstat på att jag ska byta till en 6700k.

Jag hittar inga benchmarks som jämför en 2700k (överklockad) med en 6700k (stock) i spel med upplösningen 2560x1440. Kanske någon kan länka till en sådan benchmark?

Jag röstade 6700k, därför jag själv märker dipparna på spel med 2600k. Om vi tittar på "budget" prestanda, med tex ett 970, eller lite begagnat, så är 2600@4+Ghz ett bra val, speciellt med snabbare minne (ja... de gör skillnad. Har inte sammaställt mina tester, men inside info, 1600->2133... betydligt bättre min fps, och medel, där CPUn flaskar). Om du kan.. OC de du har iaf.

Men ska du likväl lägga en mindre förmögenhet på ett 1080 (6000-7000kr...) så kan du likväl titta på modern CPU, så du slipper dipperna. Hade du haft 3:e alt så hade jag dock valt, vänta till Kaby Lake/Zen och stora Pascall/Vega. Skylake är inte det där perfekta systemet, och det har problem. 1080 kommer bli överkört av de större chippen till slutet på året. Med typ 6 mån till nästa gen, känns det knäppt att byta nu.

Ev kan bästa lösningen vara att skaffa 1080 nu, och sen skaffa nytta Kaby/Zen system till hösten. Men då kommer din GPU att vara "gammal" redan.

Permalänk
Medlem

Jag röstar i alla fall på att du ska behålla din överklockade 2700K. Om du märker att den mot förmodan flaskar (irriterande mycket) så då kan du uppgradera om du tycker att det är värt det. Sannolikheten att den flaskar är mindre ju högre grafikinställningar du använder. Om den flaskar så kommer den även att flaska mindre i 1440p än den skulle ha gjort i 1080p. Men kom ihåg att en 6700K även kan flaska ett 1080 beroende på spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kör just en 2700k@4.6 med en 980ti. Tycker att man i vissa CPU tunga spel börjar känna av åldern på CPUn. Vinsten med en 6700k är kanske marginell i vissa spel men min nästa uppgradering blir sannolikt CPUn. Kanske inte nödvändigt och kanske svårt att motivera vad det gäller kostnad/prestanda vinst men beroende på vad du spelar och hur bra du tjänar kanske ändå lika bra för att slippa tänka på CPUn.

Det är tyvärr inte så självklart att du ska ha CPU usage 100% för att veta att CPUn flaskar.

Vill du har mer problem med pris/prestanda valet så är kanske valet mellan en 6700k och begagnad 4790k eller tom lite med begagnad 4930k helt självklart.

Men ska du köra singel GPU så kan du sova lugnt med 6700k. Å andra sidan så kostar det ingen att prova en 1080 med din cpu. För min del så känns det jobbigt att köpa ett kort, när jag vet att fullständiga chippet kommer 4-5 månader senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anguzz:

. Jag skulle rekommendera, rent ekonomiskt, att bara köpa ny GPU och om du känner att du vill ha mer kräm ändå, så har du ju redan kortet och kan köpa allt annat i efterhand

Precis vad jag skulle skriva så nu slapp jag det.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Med samma OS och grafikkort men byte från oklockad 2600K till oklockad 5820K så är skillnaderna stora i jämn FPS. Spelat mest arpg som Path of Exile på båda systemen, så de är det enda jag kan direkt jämföra i dagsläget.

Rent allmänt är 2011-systemet det stabilaste och bästa jag ägt. Värt varenda krona. 290X räcker långt i 1440p i de spelen jag kört hittills. Sugig CPU men bästa graffe är sämre än tvärtom enligt min erfarenhet genom åren. Jag valde ju dock 5820 framför 6700 eftersom fler trådar visat sig bäst de senaste 10 åren och mest framtidssäkert.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@landahl: Jag sitter själv på en 2600k @ 4.4Ghz överklock. Har ett gtx 980ti till det. Och jag lirar på 1440p vid 60Hz.

En skylake gör så klart skillnad. Men jag är nöjd. Här har du en bra video som referens:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Bytte till en 6700K

Om du byter från en äldre i5 till ny i7 är det ju inte så konstigt att skillnaden blir stor.

Permalänk
Medlem

Lösningen här är egentligen fruktansvärt enkel. Börja med att köpa ett gtx 1080 och prova i din nuvarande PC. Känner du dig inte nöjd med prestandan så uppgraderar du resten?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag satt på min 2500k i 4.6, då small en konding på moderkortet så moderkort, prolle och grafikkort rök. sen köpte jag nytt och fick betala 5500kr extra efter som jag fick köpa ett till grafikkort också.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Det är mer inressant att kolla på Min-fps, och hur jämn FPS man får med en starkare CPU. Swecs tester visar inte det speciellt bra. I CPU-tunga spel tror jag absolut det gör stor skillnad:

kolla tex farcry 4:

Project cars:

Man får avgöra själv om det är värt det, beroende på vilka spel man spelar. Generellt tro jag man tjänar mest i Open world spel som GTA, och RTS med mycket so händer på skärmen eller mycket AI, tex CIV, Total War mfl. I FPS-spel typ COD och DOOM gör det nog väldigt lite skillnad.

Jag bytte från en 1055T@3.8ghz mot min 6700k. I vissa spel märkte jag ingen skillnad, då även den gamla CPUn orkade köra 60FPS utan dippar. Men i andra spel blev det som dag och natt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@landahl: Jag sitter själv på en 2600k @ 4.4Ghz överklock. Har ett gtx 980ti till det. Och jag lirar på 1440p vid 60Hz.

En skylake gör så klart skillnad. Men jag är nöjd. Här har du en bra video som referens:

https://www.youtube.com/watch?v=VDo-j00vUtw

Kolla på frametime-grafen till höger. 6700K som är den röda är helt jämn hela tiden, medan den gula , 2600k dippar lite då och då. Detta ger i vissa spel en upplevd ojämnhet även om FPS inte dippar speciellt mycket. Man märker när det går från 90 och hoppar ner till 60 plötsligt. Speciellt i GTA får SB verkligen kämpa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: O ja. Jag har märkt av i just GTA V och också i andra spel att cpu'n börjar närma sig sista versen. Men snacka om att ha fått valuta för pengarna! Kommer troligtvis bli en uppgradering när alla korten ligger på bordet. Tänker då på att info saknas om Zen och am4+ plattformen. Blir en intressant höst!

Permalänk
Medlem

970 till 1080 ??? är det värt det för att höja grafikinställningarna ett läge upp. Värdet på ditt 970 idag är inte så bra då det är många som kommer att byta när 1080 kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är lite sorgligt att det inte är större skillnad mellan så många processorgenerationer?

Förr bytte man när det kom en processor som var kanske dubbelt så snabb, eller till och med tre gånger så snabb som sin gamla.

Jag sitter nog med min 2600K ett tag till... tråkigt nog.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."