Permalänk
Medlem

Använda laptop utan skärm.

Hej.
Har en liten netbook med lossbruten skärm. Funkar inte och sitter löst. Ska plocka bort den helt. Datorn funkar mot extern skärm.
Behöver den som en liten Midi-hub för olika USB/Midi interface på scen då jag är musiker så det skulle funka att ha ett autostart script i windows och köra utan skärm. Startar dom och kan köras utan skärm över huvud taget? Går det att bypassa så kan jag ju configga den hemma och sedan bara ha med den och den står i ett hörn av scenen. Win XP eller Win 7. Ev skötas från android vis wifi och VNC/Teamviewer eller liknande. Har funderat på en windowsplatta men behöver minst 3 USB och en hubb funkar inte då de måste vara separata. Ev ska en USB streama 4 audiokanaler in och 2 ut i realtid 24 bit 44.1 khz så hubb utgår.

Frågan är om det går att köra utan någon skärm? Viurtuell skärm?

Tack.

/M

Visa signatur

// Magseg

Permalänk
Medlem

@magseg:
Jag har aldrig haft problem att köra datorer utan skärm. Varken windows eller linux. Stationär eller bärbar.

I värsta fall har jag för mig att man kan köpa en vga-kontakt med ett par motstånd på, så kommer datorn tro att en skärm sitter ansluten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att prova i hemmet. Starta den utan skärm, och se vad den gör. Verkar den starta som den ska så bryr den inte sig. Annars får du testa och se om du kan trycka "any key" eller möjligen F1 för att den ska fortsätta boota trots att den inte detekterar skärm. Och fungerar inte det i heller, så är det ju tid att ge sig in i BIOS, och se om du kan hitta någon inställning som har med fel vid uppstart att göra, och beteendet när sådant upptäckts. Tyvärr är den inställningen inte så vanlig i laptops, som den är i stationära, men har du tur så...
Att installera VNC, eller om du har tur och laptopen kommer med en pro-version av windows så du kan använda remote desktop, och administrera den det hållet när du är på plats är ju fullt möjligt.

Annars kan du alltid skaffa en skitliten, skitbillig skärm från Asien, så både ser du, och får laptopen att boota.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

1. Koppla in extern skärm.
2. Sätt en fast IP-adress på datorn
3. Pinga IP't med -t växel för att ha få en oändlig ping-snurra från en annan dator/enhet
4. Stäng av datorn och koppla ur skärmen
5. Starta datorn igen och se om IP't börjar svara... då fungerar det.

Sedan kan du installera teamviewer (eller innan) och det skall fungera direkt då.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Ska testa. Måste bara ta bort den trasiga skärmen först.

Visa signatur

// Magseg